Hanna Wallstedt ny HR-chef på Sweco Sverige

Sweco Sverige rekryterar Hanna Wallstedt som ny HR-chef med ansvar för den fortsatta strategiska utvecklingen där bland annat kompetensförsörjning står i fokus. Hanna blir en del av Sweco Sveriges ledningsgrupp. Hon tillträder sin tjänst den 17 augusti.
Hanna Wallstedt ny HR-chef på Sweco Sverige

– Jag är glad att välkomna Hanna till Sweco. Arbetsmarknaden och arbetslivet står under stor förändring och som en av Sveriges största arkitekt- och teknikkonsultbolag är det avgörande att vi är en attraktiv arbetsgivare där människor kan utvecklas. I Hanna får vi en trygg och erfaren ledare med starkt affärsdriv och vana att driva förändring, säger Ann-Louise Lökholm-Klasson, vd Sweco Sverige.

– Jag ser fram emot att bli en del av Sweco som så tydligt vill göra skillnad på riktigt och bidra till en hållbar samhällsutveckling med all den expertkompetens som finns inom bolaget. Mitt viktigaste uppdrag blir att jobba för att Sweco ska vara förstahandsvalet för ingenjörer och arkitekter, säger Hanna Wallstedt, tillträdande HR-chef Sweco Sverige.

Hanna Wallstedt kommer närmast från Arla Foods och rollen som HR-direktör Sverige. Dessförinnan har hon drivit eget som managementkonsult med fokus på förändring och utveckling, arbetat på Nasdaq, IT-konsultbolag och i telekombranschen.

I Sweco Sverige får Hanna Wallstedt ansvar för HR-avdelningens cirka 25 medarbetare.

Nuvarande HR-chef Susanne Castwall lämnar Sweco i augusti.

– Jag vill tacka Susanne för det fantastiska arbete hon har gjort med att utveckla HR-området på alla plan – och det under en krävande tid med pandemin och dess konsekvenser och samtidigt stora förändringar i vår organisation, säger Ann-Louise Lökholm Klasson.

För ytterligare information, kontakta:
Cecilia Strömmar, presschef Sweco Sverige, 010-484 50 20, cecilia.strommar@sweco.se

Hanna Wallstedt ny HR-chef på Sweco Sverige

Sweco Sverige presenterar stark tillväxt, ökad effektivitet och stabilt resultat16.7.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterade Swecokoncernen kvartalsrapporten för det andra kvartalet 2024. För affärsområdet Sweco Sverige uppgick den organiska tillväxten till 8 procent och EBITA ökade 4 procent, justerat för kalendereffekter, båda främst drivet av högre genomsnittliga arvoden. Marknaden var stabil där den gröna omställningen och klimatanpassningar drev på efterfrågan i många segment. Bostäder och kommersiella fastigheter förblev svaga.

Sweco får uppdrag från Trafikverket värt 400 miljoner för projektering av ny järnväg på delar av Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm11.7.2024 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Sweco ska bistå Trafikverket med en rad konsulttjänster för en omfattande utbyggnad av delar av Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm. Ordervärdet för Sweco är uppskattat till cirka 400 miljoner. Uppdraget som pågår från 2024 fram till 2035 omfattar projektering inom järnväg, väg- och anläggning, byggnadskonstruktion, arkitektur, vatten och avlopp samt rådgivning inom miljö och digitala lösningar. Syftet med utbyggnaden ”Fyra spår till Uppsala” är att möta det ökade behovet av hållbar person- och godstrafik i området mellan Uppsala och Stockholm.