Här är den svenska truppen till VM i skidorientering

24-28 februari avgörs VM i skidorientering i estniska Kääriku. Nu är den svenska truppen uttagen: - Målet är att åka från VM med flera medaljer, och detta även av den ädlaste valören, säger förbundskapten Ann Enman.

Estland står för första gången någonsin som värd för VM i skidorientering.

Tävlingarna avgörs i Kääriku i södra Estland.

Coronapandemin har inneburit att allt internationellt tävlande, utöver VM, ställts in. Men de svenska åkarna har haft gott om tävlingstillfällen genom den nystartade Svenska Cupen.

Den gångna helgen avgjordes Svenska Cupen-tävlingar i Sundsvall och därefter tog förbundskapten Ann Enman ut sin VM-trupp.

De respektive nationerna får komma till start med sex åkare per distans, och förbundskapten Enman har tagit ut sex damer och sex herrar.

- Vi har väldigt starka trupper både på dam- och herrsidan. Det gör att vi, som alltid, har en hög målsättning. Målet är att vi ska kunna åka från VM med flera medaljer, och detta även av den ädlaste valören, säger Enman.

Senaste världsmästerskapet avgjordes i Piteå 2019, och två av de svenska medaljörerna därifrån, Magdalena Olsson och Markus Lundholm finns med i årets VM-trupp. Och vid det senaste internationella skidorienteringsmästerskapet, EM i Ryssland, plockade Sverige fem medaljer, bland annat guld i damstafetten.

I den svenska truppen finns två mästerskapsdebutanter. Gustav Johnsson och Lisa Larsen. Larsen har dock mästerskapsrutin sedan tidigare, detta från VM i längdåkning 2013.

Här är den svenska truppen:

Lisa Larsen, Alfta-Ösa OK
Magdalena Olsson, IFK Mora
Isabel Salén, IFK Mora
Frida Sandberg, Säterbygdens OK
Evelina Wickbom, I 19 IF
Klara Yngvesson, Umeå OK

Erik Blomgren, Umeå OK
Gustav Johnsson, IFK Mora
Markus Lundholm, OK Renen
Linus Rapp, IFK Mora
Sixten Walheim, Robertsfors IK