Här är den svenska VM-truppen till Colombia

Svenska Tyngdlyftningsförbundet har tagit ut truppen till årets VM den 7 till17 december 2022 i Bogota, Colombia.
Daniela Gherman. Foto: Isaac Julián Morillas Sánchez

De svenska lyftarna är:

Klass 64: Daniela Gherman, Sörby BoIS

Klass 81: Ida Rönn, Fyshuset SK Gefle

Klass 96: Joen Vikingsson Sjöblom, C4 Kristianstad

Klass 102: Stefan Ågren, Fyshuset SK Gefle

Årets VM är startskottet för kvalificering till OS 2024 och kanske är det därför som det förväntas locka många lyftare.

- Det kommer att bli en tävling med rekordstort deltagande, enligt den preliminära anmälan är det 1 300 lyftare anmälda. Statistiskt pekar detta mot åtminstone 800 deltagare och kan innebära att D- och kanske även E- grupper behöver genomföras i vissa klasser, säger Mats Lindqvist, sportchef Svenska Tyngdlyftningsförbundet.

IWF har i sin kommunikation meddelat att tävlingen troligtvis genomförs på två plattformar av denna anledning.

- Sverige trupp är även den större än på många år och vi skickar en trupp med fyra lyftare, två damer och två herrar tillsammans med tre coacher. Även svenska domarna namn och namn är anmälda men i skrivande stund har vi inte fått besked från IWF vilka domare som blir uttagna.

Förberedelserna för fina resultat pågår för fullt och läget ser bra ut, så här säger sportchefen Mats Lindqvist om deltagarna:

- Ida Rönn visade senast på Nordiska Mästerskapet att hon är på väg mot stora resultat och vi kan räkna med att hon kommer att attackera sina personliga rekord.

- Joen Vikingsson Sjöblom har precis klivit av podiet i Albanien med tre medaljer på junior-EM. Som 19-åring gör han ett spännande första senior-VM.

- Stefan Ågren hittar vi på ”motsatt sida”, en mycket rutinerad lyftare som fått en nystart som 34-åring i sin ”nya” viktklass 102. Stefan kan lyfta stora vikter och får han tekniken att stämma och domarna med sig kan det bli nya svenska rekord.

- Daniela Gherman har gjort en rejäl satsning med mycket träning och det ska bli väldigt spännande att följa henne framåt med närmast VM.

Så kommer OS-kvalet att se ut:
Nu startar alltså kvalet upp och VM 2022 är första tävlingen i en serie av totalt sju tävlingar.

Grundkravet är att delta på minst fem av dessa sju tävlingarna varav två är obligatoriska.

Därutöver måste lyftarna vara rankade bland de tio bästa i respektive viktklass för att kunna kvittera ut en plats till OS 2024. Rankingen är baserad på kg och inte som förra gången på poäng vilket kommer att bli betydligt lättare att förstå.

Foton:
Alla foton fria att publicera med fotografens namn.

Daniela Gherman. Foto: Isaac Julián Morillas Sánchez
Stefan Ågren. Foto: Isaac Julián Morillas Sánchez