Hasselborg och Edin ingår i Team Europa i Continental Cup. Premiärmatcher idag torsdag.

Mästerskapsåret 2020 startar idag med Continental Cup i London, Kanada där lag Hasselborg och lag Edin ingår i Europalaget som möter Team Kanada. Tävlingen är curlingens motsvarighet till golfens Ryder Cup och är ett återkommande toppmöte mellan Europa och Kanada.

Pressmeddelande inför Continental Cup London, Kanada 9-12 januari 2020

Team Europa är titelförsvarare efter fjolårets seger i Las Vegas, USA. Det var första gången på sex år som Europa lyckades knipa titeln i det prestigeladdade mötet.

Lagen gör upp om totalt 60 poäng där första laget som når 30 poäng tar hem titeln. Tävlingen består av i traditionellt lagspel, mixed dubbel, skins och scrambles. Lagen får en poäng för vinst eller en halv poäng för oavgjort. Tävlingen avslutas på söndag med skins-matcher (herrar, damer och blandade lag) som är värda fler poäng än övriga matcher.

Team Europa

Herrar: Edin (Sverige), Mouat (Skottland), De Cruz (Schweiz)
Damer: Hasselborg (Sverige), Muirhead (Skottland), Tirinzoni (Schweiz)

Team Kanada

Herrar: Koe, Epping, Bottcher
Damer: Carey, Homan, Fleury

Ledarteamet för Team Europa består av coach David Murdoch, Skottland, assisterande coach Christoffer Svae, Norge och lagkapten Fredrik Lindberg, Sverige.

Följ Continental Cup 2020 på den officiella hemsidan:

Ladda ner Mediaguide

Spelprogram:

Efterlängtad säsongspremiär för lag Edin i Schweiz28.8.2020 11:30:20 CESTPressmeddelande

Fjolårssäsongen fick ett abrupt slut pga Corona-pandemin med inställt VM och inställda tävlingar på den kanadensiska proffstouren. Och osäkerheten har varit stor inför upptakten av den här säsongen. Men för några veckor sedan kom beslutet att tävlingen Baden Masters i Schweiz kommer att spelas den här helgen och det är ett superladdat lag Edin (Niklas Edin, Oskar Eriksson, Rasmus Wranå och Christoffer Sundgren) som förbereder sig för premiären.