HELA LISTAN: Sveriges 30 största bygg- och anläggningsföretag

Med en omsättning på drygt 44 miljarder kronor toppar Peab återigen listan över de största byggföretagen i Sverige. Samtidigt visar årets lista betydligt fler minustecken i utvecklingskolumnen både när det kommer till omsättning och antalet anställda. - Det märks att 2019 var ett sämre år på den svenska byggmarknaden, säger Emil Flodin, analytiker på Byggföretagen.

Emil Flodin, analytiker, Byggföretagen.

Det är elfte året i rad som Peab innehar listans förstaplats. Även plats två – Skanska – och plats tre – NCC – är oförändrat från föregående års listor. Norska Veidekke har efter flera år med stigande omsättning i Sverige gått om JM och är nu det fjärde största byggföretaget.

- Det sker sällan förändringar i listans topp, säger Emil Flodin.

Föregående års trend att företagen som huvudsakligen bygger och utvecklar bostäder har det tuffast konjunkturmässigt lyser igenom även i år.

- Flera bostadsutvecklare som var med på fjolårets lista har fallit ur, säger Emil Flodin.

Byggföretagens lista över de 30 största bygg- och anläggningsföretagen baseras på omstättning och revideras en gång per år.

Emil Flodin, analytiker, Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Grattis Märta Stenevi! Nu sätter vi fler spadar i marken5.2.2021 09:13:21 CETPressmeddelande

Byggföretagen gratulerar Märta Stenevi (MP) till den nya posten som bostadsminister och ser fram emot ett gott samarbete. – Nu sätter vi fler spadar i marken! Sverige behöver bostadspolitiska reformer som upprätthåller en hög och jämn byggtakt, skapar långsiktighet kring finansieringen, möjliggör social rörlighet och stärker jämställdheten, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.