HELA LISTAN: Sveriges 30 största bygg- och anläggningsföretag

Med en omsättning på drygt 44 miljarder kronor toppar Peab återigen listan över de största byggföretagen i Sverige. Samtidigt visar årets lista betydligt fler minustecken i utvecklingskolumnen både när det kommer till omsättning och antalet anställda. - Det märks att 2019 var ett sämre år på den svenska byggmarknaden, säger Emil Flodin, analytiker på Byggföretagen.

Emil Flodin, analytiker, Byggföretagen.

Det är elfte året i rad som Peab innehar listans förstaplats. Även plats två – Skanska – och plats tre – NCC – är oförändrat från föregående års listor. Norska Veidekke har efter flera år med stigande omsättning i Sverige gått om JM och är nu det fjärde största byggföretaget.

- Det sker sällan förändringar i listans topp, säger Emil Flodin.

Föregående års trend att företagen som huvudsakligen bygger och utvecklar bostäder har det tuffast konjunkturmässigt lyser igenom även i år.

- Flera bostadsutvecklare som var med på fjolårets lista har fallit ur, säger Emil Flodin.

Byggföretagens lista över de 30 största bygg- och anläggningsföretagen baseras på omstättning och revideras en gång per år.

Emil Flodin, analytiker, Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Nytt avtal stärker arbetet för en schysst byggbransch26.11.2020 13:50:51 CETPressmeddelande

Byggföretagen och Byggnads har kommit överens om ett nytt Byggavtal inom ramen för industrins märke på 5,4 procent över 29 månader. - Vi har haft som gemensamt mål att skapa en attraktiv, sund och säker byggbransch. Det finns en styrka av att kunna lösa svåra frågor tillsammans. Detta borde kunna ha löst sig utan att använda varsel och hot om strejk. Den verkliga motståndaren är de företag som gör branschen oseriös, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Byggföretagen.

Byggföretagen lanserar forskningsantologi om sund konkurrens18.11.2020 10:43:59 CETPressmeddelande

Byggföretagen har tagit fram en forskningsantologi med fokus på sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen. Tvärvetenskapliga forskare från Sverige, Norge och Finland beskriver i tolv uppsatser de bakomliggande faktorerna till problemet med osund konkurrens. – Sund konkurrens är ett fokusområde för Byggföretagen. Med hjälp av forskningsantologin belyser vi arbetsmarknadens skuggsidor och tar nästa steg mot en attraktiv, sund och säker bygg- och anläggningsbransch, säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens, Byggföretagen.

Byggnads hotar med strejk för att få mer än märket och förbjuda seriösa bemanningsföretag18.11.2020 10:25:33 CETPressmeddelande

Byggnads har idag varslat om strejk i byggbranschen från den 27 november. Skälet är att man vill ha mer än märket. - Vi är överens om att vi vill ha ordning och reda i en sund byggbransch. Därför har vi lagt konkreta förslag på ett utökat huvudentreprenörsansvar med en uppsnabbad process och en utökad granskning. Men vi kan inte skriva en överenskommelse som kan stå i strid med svensk lag på det sätt som Byggnads föreslår. Därför förstår vi inte varför man väljer att varsla om strejk mitt under brinnande coronapandemi, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Byggföretagen.