HELA LISTAN: Sveriges 30 största bygg- och anläggningsföretag

Med en omsättning på drygt 44 miljarder kronor toppar Peab återigen listan över de största byggföretagen i Sverige. Samtidigt visar årets lista betydligt fler minustecken i utvecklingskolumnen både när det kommer till omsättning och antalet anställda. - Det märks att 2019 var ett sämre år på den svenska byggmarknaden, säger Emil Flodin, analytiker på Byggföretagen.
Emil Flodin, analytiker, Byggföretagen.

Det är elfte året i rad som Peab innehar listans förstaplats. Även plats två – Skanska – och plats tre – NCC – är oförändrat från föregående års listor. Norska Veidekke har efter flera år med stigande omsättning i Sverige gått om JM och är nu det fjärde största byggföretaget.

- Det sker sällan förändringar i listans topp, säger Emil Flodin.

Föregående års trend att företagen som huvudsakligen bygger och utvecklar bostäder har det tuffast konjunkturmässigt lyser igenom även i år.

- Flera bostadsutvecklare som var med på fjolårets lista har fallit ur, säger Emil Flodin.

Byggföretagens lista över de 30 största bygg- och anläggningsföretagen baseras på omstättning och revideras en gång per år.

Emil Flodin, analytiker, Byggföretagen.

Pressinbjudan: Så kan samverkan mellan kommunen och byggbranschen förbättras.19.4.2024 08:00:00 CEST | Pressinbjudan

På måndag den 22 april besöker bransch- och arbetsgivarorganisationen Byggföretagens vd Catharina Elmsäter-Svärd Linköping för att ta del av den lokala byggbranschens förutsättningar. Dagen inleds med besök vid utbyggnaden av Ullevileden, som är en viktig del i förberedelserna för Ostlänken, samt besök vid Folkungavallen, som är ett helt nytt kvarter i Linköpings innerstad.