Hela Stockholm ska leva - Fastighetsägarna kraftsamlar för att hålla Stockholm levande

Varje dag mellan den 10 till 12 juni arrangerar Fastighetsägarna Stockholm ett timslångt livesänt seminarium i talkshowformat kring de utmaningar som Stockholm nu står inför. De tre webbsändningarna har olika teman och sänds live under rubriken ”Hela Stockholm ska leva”, som är en del av Fastighetsägarnas initiativ för att återstarta Stockholm efter coronakrisen.

Stockholm är känd som en av världens mest attraktiva städer att leva och verka i. Tillväxten av nya företag är hög och staden sjuder av liv med restauranger och butiker. Staden är en internationell förebild inom hållbarhet och integrationsfrågorna står högt på agendan. Men Stockholms lokalhyresgäster och fastighetsägare har drabbats hårt av krisen vilket riskerar att hota den levande staden.

– Stockholm står inför stora utmaningar efter den här krisen och det kommer att krävas både samarbete och nya lösningar för att hantera dem. Fastighetsägare står för stadens skelett och vi hoppas att ”Hela Stockholm ska leva” kan vara ett initiativ som blir ett startskott för en större samverkan mellan olika aktörer, säger Fastighetsägarna Stockholms vd, Oskar Öholm.

I en färsk enkät som Fastighetsägarna Stockholm genomfört bland sina medlemmar bedömer mer än varannan fastighetsägare (56%) att deras lokalhyresintäkter kommer att minska under tredje kvartalet. Bland de kategorier av lokalhyresgäster som har svårast att betala sina hyror är gruppen caféer och restauranger (59%) samt hotell och övrig besöksnäring (65%) kraftigt överrepresenterade.

– Detta är tydliga exempel på hur hårt den levande staden drabbas av krisen. Vi behöver dialog, samverkan och handling för att klara återstarten. Det är därför vi vill samla olika aktörer i ett samtal kring hur vi rent praktiskt ska möta utmaningarna, säger Oskar Öholm.

Med ”Hela Stockholm ska leva” vill Fastighetsägarna initiera en diskussion kring hur återstarten från krisen ska gå till på tre huvudområden som utgör teman för de tre dagarna:

Så tappar vi inte takten i klimatarbetet, onsdag 10 juni klockan 13:00-14:00 med bl.a. Katarina Luhr, miljö- och klimatborgarråd, Martina Söderström, hållbarhetschef Swecooch Michael Eskils hållbarhetschef AMF Fastigheter

Hur skapar vi liv i staden igen? torsdag 11 juni klockan 13-14:00 med bl.a. Anna König Jerlmyr, finansborgarråd, Per Lydmar, krögar- och hotellikon, Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg

Miljonprogram – från framtidsdröm till potential, fredag 12 juni klockan 13:00-14:00Dennis Wedin, bostads- och fastighetsborgarråd, Kent Persson, samhällspolitisk chef Heimstaden, Peter Esaiasson, professor i statsvetenskap Göteborgs universitet

Seminarierna är tillgängliga för alla men anmälan krävs för att få en länk till livesändningen. Läs mer om programmet och anmälan här.

Seminarierna kommer kommer även att gå och titta på i efterhand på Fastighetsägarnas webbplats.

Statens uppgift att stötta företag i kris16.1.2021 14:09:53 CETPressmeddelande

Regeringen har meddelat att ett nytt hyresstöd till småföretagare ska införas för första kvartalet 2021. Stödet har samma konstruktion som hyresstödet som fanns under 2020, där fastighetsägaren och staten förutsätts dela på kostnaden för sänkta hyror till lokalhyresgäster. Stödets konstruktion innebär att staten övervältrar ansvar på enskilda fastighetsägare att både avgöra vilka företag som skall få stöd och bekosta stödet.

Fastighetsbranschen kommer fortsätta ta ansvar för att minska smittspridningen8.1.2021 16:47:20 CETPressmeddelande

Fastighetsföretag, köpcentrum och gallerior har under hela pandemin vidtagit åtgärder för att minska risken för trängsel och smittspridning. Antalet besökare har minskat kraftigt sedan de skärpta restriktionerna infördes. Fastighetsägarna tar nu utifrån Folkhälsomyndighetens föreskrifter fram nya rekommendationer för hur fastighetsägare kan fortsätta att bidra till minskad trängsel och motverka smittspridning.

Tillfällig pandemilag får inte begränsa verksamheter som behöver vara öppna22.12.2020 09:53:15 CETPressmeddelande

Det är viktigt att inte begränsa de verksamheter som behöver vara öppna och som kan genomföras på ett smittsäkert sätt. Många fastighetsägare tar ett stort ansvar för att minska trängsel och smittspridning genom en rad åtgärder för att förebygga trängsel. Skulle regeringen använda de långtgående möjligheterna att stänga ned verksamheter som föreslås i den tillfälliga pandemilagen är det ett ingrepp i näringsfriheten och egendomsskyddet. Fastighetsägare måste då kompenseras fullt ut. Det skriver Fastighetsägarna i sitt remissvar till regeringens förslag om en tillfällig pandemilag.