​Henrik Edin ny näringspolitisk expert på IT&Telekomföretagen

Henrik Edin, ny näringspolitisk expert på IT&Telekomföretagen

Henrik Edin, tidigare förbundsordförande för Liberala Ungdomsförbundet, arbetar från och med den 2a oktober som näringspolitisk expert på IT&Telekomföretagen.

- Vi är väldigt glada att kunna komplettera vår näringspolitiska och opinionsbildande verksamhet med ytterligare en expert. Våra medlemsföretags villkor styrs till stor del av politiska beslut, och en viktig del av vårt uppdrag är att säkerställa att frågor som rör digitaliseringen av Sverige är prioriterad på den politiska agendan. I detta arbete kommer vi ha mycket stor nytta av den erfarenhet och kunskap Henrik tar med sig från sin bakgrund inom politiken, säger David Mothander förbundsdirektör på IT&Telekomföretagen.

- Hastigheten med vilken digitaliseringen revolutionerar samhället är imponerande. Vad som ofta är mindre imponerande är politikens förmåga att hålla tempo. Det är därför en mycket viktig uppgift att förklara digitaliseringen ur både ideologiska och politiska perspektiv. Jag ser nu mycket fram mot att vara en del av det arbetet, i egenskap av näringspolitisk expert för IT- och Telekomföretagen. Vinsterna av en stark bransch är någonting som Sverige inte har råd att gå miste om, kommenterar Henrik sin nya position.

IT&Telekomföretagen inom Almega är en arbetsgivar- och branschorganisation för alla företag inom svensk IT- och telekomsektor. Vårt uppdrag består i att skapa bästa möjliga förutsättningar för den svenska IT- och telekombranschen, och eftersom våra medlemsföretags villkor till stor del styrs av politiska beslut bedriver vi ett omfattande näringspolitiskt arbete.

Vårt uppdrag handlar också om att driva på och underlätta digitaliseringen av Sverige. Det gör vi bland annat genom att säkerställa att frågan är prioriterad på den politiska agendan, men också genom att tydliggöra nyttan och stödja användningen av digitala tjänster och produkter.

Vi för en kontinuerlig dialog med politiker och beslutsfattare på olika nivåer och bidrar med underlag, fakta och idéer kring utvecklingen av såväl branschen som Sverige i stort. Vi följer noga myndigheternas arbete för att ta tillvara företagens intressen, och agerar ofta remissinstans.

IT&Telekomföretagen – en motor för digitaliseringen av Sverige. IT&Telekomföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag från hela IT- och
telekomsektorn.
Tillsammans med våra medlemmar driver och utvecklar vi marknaden för IT och telekom.Vi är närmare 1200 medlemsföretag som tillsammans har omkring 100 000 medarbetare. IT&Telekomföretagen är en av sju samverkande bransch- och arbetsgivarorganisationer inom förbundsgruppen Almega. Läs mer om oss på www.itotelekomforetagen.se

Kompetensbrist hotar utvecklingen av IT- och telekombolag4.4.2019 11:12:36 CESTPressmeddelande

Bristen på kompetens är det största hindret i företagens verksamheter. Under det fjärde kvartalet i fjol angav 31 procent av tjänsteföretagen att just brist på kompetens är det största hindret för deras verksamhet och dess utveckling. För bolag inom IT- och telekom är situationen än värre. Bland datakonsulter är siffran alarmerande där 80 procent av företagen ser kompetensbrist som verksamhetens största hinder.