Henrik ska utveckla samverkan i Göteborgs city

Det är snart 100 dagar på jobbet för Henrik Olsson. Hans uppdrag är att tillsammans med handel, fastighetsägare och Göteborgs Stad arbeta för en hållbar utveckling av stadskärnan. Möt Göteborgs nya cityledare.
Henrik Olsson är cityledare för Göteborg Citysamverkan

Mötesplatsen är Trädgårdsföreningen där Henrik sedan början av mars har sin arbetsplats i Park & Naturs lokaler, strax bakom Rosenkaféet. En grön lunga intill det som är hans uppdrag att utveckla för framtiden – Göteborgs stadskärna. Eller som han själv uttrycker det:

- Min roll är att vara ett språkrör, medlare och smörjkanna mellan politikens ambitioner och fastighetsägarnas och handelns önskemål. Att bättre samordna resurser och gå från drömmar till handling.

Föreningen Göteborgs Citysamverkan bildades i höstas som ett gemensamt initiativ av Göteborgs Stad, Avenyföreningen, Innerstaden och Nordstan. Föreningen ska vara en strategisk samverkansorganisation för att utveckla göteborgarnas gemensamma vardagsrum – stadskärnan.

Göteborg växer. De senaste tio åren har befolkningen ökat med cirka 90 000. Det är snabbare än prognoserna förutspådde. Det kommer investeras rejält i nybyggen ett bra tag framöver och göteborgarna kommer bli många fler.

Samtidigt utmanas handeln. Trots ett växande kundunderlag har många handlare det tufft när deras affärsmodeller påverkas av nya konsumtionsvanor. Men det finns också möjligheter när regionens delar knyts närmare varandra. Henrik tar exempel från Falkenberg där han varit cityutvecklare de senaste fem åren.

- Förr slutade tågen att gå tidigt på kvällen. Nu går sista tåget från Göteborg klockan 23.55. Det gör att falkenbergarna kan gå på operan eller en konsert och ta sig hem efteråt. Och det är samma sak i andra riktningen. Det är en regional symbios. Göteborg är motorn i Västsverige och stadskärnan är motorn i Göteborg.

En förutsättning för framgång är att viljan finns. Henrik nämner gärna att förankringen har kommit långt i Göteborg och pekar på de fem övergripande strategierna i Göteborg & Co:s affärsplan som politik och besöksnäring har antagit. Där står att Göteborgs Stad ska:

·verka för att säkerställa investeringar i de verksamheter som utgör motorer för besöksnäringens utveckling.

·utarbeta långsiktigt hållbara finansieringslösningar för åtgärder som syftar till att utveckla destinationen och staden.

·utveckla samverkansformerna för hållbar destinationsutveckling mellan såväl stadens olika delar som med näringsliv och akademi.

·i stadsplaneringen beakta besöksnäringens behov.

·aktivt verka för ett gynnsamt näringslivsklimat och en tryggad kompetensförsörjning.

- Citysamverkan ska ta hand om och driva de frågor som det råder enighet om. Vi måste vara prestigelösa i vårt sätt att arbeta. Då kan vi komma framåt och öka förståelsen för vad som är värdeskapande, både ekonomiskt och emotionellt.

Som framgångsfaktorer i sitt jobb nämner Henrik Olsson: Närvaro, att träffa handlare, fastighetsägare och staden ofta och mycket. Passion, för Göteborg givetvis. Mod, våga testa och starta pilotprojekt, prioritera och ta beslut, samt inte vara rädd för att misslyckas ibland.

– Om tre år så hoppas jag att vi har vant oss vid Göteborgs extrema tillväxtfas och att vi har vidareutvecklat strukturer och kulturer för samverkan, att man tycker det är roligt att jobba tillsammans, trots att man inte alltid delar samma åsikter. Jag tror och hoppas att vi är vana vid byggprojekt och även har fått se några projekt bli färdiga och vilken nytta de ger. Ett exempel är nya Brunnsparken som är färdig inom ett år.

Henrik Olsson är cityledare för Göteborg Citysamverkan