Hit åker svenskarna under påsk

Påsken är en populär tid för en semesterresa utomlands, och mer än vart tionde svensk säger att de planerar en utlandsresa i påsk enligt Tickets senaste Sifo-undersökning. Många svenskar reser söderut, ofta till soliga stränder eller någon av Europas storstäder. Det hetaste resmålet under årets påsklov är Malaga. Årets resmålsraket, dit bokningarna ökar mest, är dock Alicante, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

- Påsken är en härlig tid för en utlandsresa. De flesta har inte varit lediga sedan julsemestern, vi har många kalla och mörka månader bakom oss i år, och det är fortfarande långt kvar till sommaren. Då vill många av oss passa på att fylla på energi med en utlandsresa, säger Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Malaga är, med god marginal, det mest populära resmålet under årets påsklov. Denna klassiska solstad lockar många svenska påskfirare, och resebokningarna till Malaga ökar med hela 132 procent jämfört med det senaste påsklovet innan pandemin. Då var det i stället Paris som intog förstaplatsen, men denna klassiska vårstad har i år fallit till plats sex på topplistan. Andra storstäder som Amsterdam, New York, Istanbul och Prag har helt petats bort från årets topplista för att göra plats åt de nya destinationerna som svenskar hellre vill besöka.

- Påsken 2019 så var storstäder i fokus för svenska resenärer, men i år ser vi ett allt större fokus på städer associerade med sol, värme och bad. Den långa vintern och tidiga påsken kan vara en förklaring till varför svenskarna väljer att öka sina solchanser i år i stället, säger Vincent Goodbrand.

Ett fåtal storstäder lyckas hålla sig kvar på årets topplista, däribland London som är många svenskars favoritstorstad men som faller till fjärdeplats. Att få strosa runt i denna storstad och se allt den har att erbjuda kommer länge förbli varför många väljer London.

För de svenskar som främst är ute efter sol- och bad så är alltid lika populära Gran Canaria en tydlig storfavorit för en strandsemester. Även Thailand fortsätter vara populärt bland svenskarna, och Bangkok klättrar på årets topplista.

- Gran Canaria är ett av svenskarnas mest populära resmål under vinterhalvåret, och har så varit under lång tid. Ön är känd för fina stränder, men har även blivit en populär destination för mer äventyrssugna resenärer, säger Vincent Goodbrand.

Årets raket är däremot vackra Alicante, dit bokningarna ökar med otroliga 635 procent jämfört med påsken 2019 då resmålet inte ens fanns med bland topp 10. Alicante har inte bara en behaglig snittemperatur på 20 grader under april – här finns även mysiga gator, vacker arkiketur, för att inte tala om vackra Castillo de Santa Bárbara som lockar besökare året runt.

Mest populära resmålen i påsk

1. Malaga (8)
  2. Gran Canaria (2)
  3. Alicante (NY)
  4. London (3)
  5. Bangkok (7)
  6. Paris (1)
  7. Mallorca (9)
  8. Rom (NY)
  9. Nice (NY)
  10. Berlin (NY)

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.