Hög närvaro vid pang i bygget i Högbytorp

7.4.2017 13:48 | E.ON Sverige AB

En ceremoniell sprängning genomfördes på fredagen den 7 april för att uppmärksamma en av E.ONs största satsningar, bygget av en biogasanläggning och en kraftvärmeanläggning i Högbytorp, Upplands-Bro. De byggs i anslutning till Ragn-Sells återvinnings- och behandlingsanläggning. Satsningen innebär att E.ON producerar el, värme och biogas av de restprodukter som inte längre går att återvinna.

Sprängsalva skjuts i bygget av Högbytorp: Helena Karlsson vd Ragn-Sells, Karsten Wildberger, Chief Operating Officer – Commercial och Camilla Jansson kommunfullmäktiges ordförande Upplands-Bro

Det var många intresserade på plats och från E.ONs koncernledning i Tyskland fanns Karsten Wildberger, Chief Operating Officer – Commercial. Han talade om E.ONs globala strategi; att jobba med skräddarsydda hållbara energilösningar och att kombinera E.ONs långa erfarenhet med innovation och digitalisering för att driva omställningen mot en hållbar stadsutveckling.

För E.ON är Högbytorp är en optimal plats och samarbetet med Upplands-Bro kommun och Ragn-Sells betyder att kundens behov och samhällets förutsättningar är i fokus. Kommunstyrelsens ordförande Camilla Jansson från Upplands-Bro och vd för Ragn-Sells Helena Karlsson var förstås med och sköt den inledande sprängsalvan i bygget.

- Från Upplands-Bros sida är vi väldigt glada över att E.ON valde just vår kommun för detta framtidsbygge. Satsningen kommer att skapa nya möjligheter för vår kommun. Jag ser verkligen fram emot ett fortsatt gott samarbete, säger Camilla Jansson.

E.ONs mål är att all energi ska komma från återvunna eller förnybara källor år 2025. Med kretsloppsanläggningen i Högbytorp ökas produktionen av förnybar och återvunnen energi i Stockholmsområdet med 50 procent.

- Biogasanläggningen ska stå klar 2018 och kraftvärmeanläggningen 2019 och i denna investering på 2,5 miljard kronor ingår en 23 kilometer lång fjärrvärmeledning från Högbytorp till Järfälla, säger Stefan Håkansson vd E.ON Värme. Även i Järfälla utvecklar vi det förnybara, återvunna samhället genom bygget av den hållbara Barkarbystaden.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag och har cirka 2 200 medarbetare i Sverige. Som energibolag bidrar vi till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar i svensk energidistribution och förnybar produktion, i utvecklingsprojekt inom hållbara städer, transporter och kundlösningar.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.