Svensk ElektronikSvensk Elektronik

Högaktuellt ämne om bristen på halvledare utgör temat vid konferensen i Göteborg den 13 september 2021

Svensk Elektronik och det strategiska innovationsprogrammet Smartare elektroniksystem arrangerar och bjuder in till årets stora konferens om bristen på halvledare i Sverige.

Datum och plats för konferensen är 13 september, kl. 09.00 – 16.00 på Lindholmen Conference Centre i Göteborg. Dagen kommer att blandas med korta presentationer och interaktiva strategidiskussioner för att peka ut framtidens svenska spetsområden, både för de på plats och de som deltar digitalt. Vår moderator för dagen är Maria Berghäll.

Detta kommer att bli en av de viktigaste sammankomsterna på åratal”, säger Peter Björkholm, VD på Svensk Elektronik.

Under dagen kommer vi att få höra större svenska företag berätta om hur deras produktion hotas pga. halvledarbristen. Vi kommer även att redovisa vår kartläggning över svenska halvledarföretag, var de finns och vad de gör.

Vi får även höra några av de framgångsrika företagen från de större klustren, tex. Silex, Gapwaves och AlixLabs. Vi kommer även redovisa senaste resultaten från nyligen avslutade projekt. Vidare kommer omvärldsbevakning presenteras (på engelska).

IDEA – International Distribution of Electronics Association presenterar den senaste statistiken för den Europeiska komponentmarknaden, samt Europeisk elektronikframtid – presentation av 2021 års Europeiska elektronikstrategi Elisabeth Steimetz, ordförande EPoSS.

Dessutom kommer Departementssekreterare Magnus Rentzhog från Näringsdepartementet informera om Svensk industristrategi.

Mer information och detaljerat program samt anmälningslänk hittar ni här.

Svensk Elektronik

08 782 08 50http://www.svenskelektronik.se

Svensk Elektronik är Sveriges ledande branschorganisation för tillverkare, utvecklare och leverantörer inom elektronik. Våra medlemsföretag utgör tillsammans landets största nätverk inom elektronikindustrin och bildar branschens viktigaste mötesplats för samverkan, affärer och bevakning av branschens viktiga frågor.

Mer information/Kontakt: Peter Björkholm, VD Svensk Elektronik, peter.bjorkholm@svenskelektronik.se, tel: +46 709 15 18 09

Om Smartare elektroniksystem
Smartare elektroniksystem är ett strategiskt innovationsprogram som främjar svenska aktörers fortsatta konkurrenskraft i utveckling av elektronik och elektroniksystem.

Mer information/Kontakt: Magnus Svensson, Programchef Smartare elektroniksystem, magnus.svenssson@smartareelektroniksystem.se, tel: +46 70 696 36 17