Hogia ansluter sig till PEPPOL

För att förenkla för företag att delta i offentliga upphandlingar går Hogia in som accesspunkt i det europeiska nätverket PEPPOL. Som en av få systemleverantörer säkerställer Hogia att kunder inom såväl privat som offentlig sektor kan skicka och ta emot e-fakturor direkt från sina ekonomiprogram, utan att behöva tänka på format, tekniska anpassningar eller integrationer för att leva upp till gällande lagkrav.

Anna Elverheim, Hogias e-fakturaexpert

I april blir det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras elektroniskt. Det innebär att alla leverantörer till offentliga verksamheter måste skicka elektroniska fakturor (e-fakturor), och att såväl myndigheter som kommuner, landsting och regioner måste kunna ta emot e-fakturor.

PEPPOL är ett av flera nätverk som tillhandahåller standardiserade och godkända format för att skicka och ta emot e-fakturor i enlighet med den nya lagstiftningen.

- För oss på Hogia är det självklart att ta oss an nya standarder och gå in som accesspunkt i PEPPOL. Vi som leverantör säkerställer nu att våra kunder enkelt kan kommunicera med andra parter i nätverket och leva upp till gällande lagkrav. När köpare och säljare kan utbyta information oberoende av vilket affärssystem de använder skapar vi förutsättningar för en bättre e-handel, berättar Hogias e-fakturaexpert Anna Elverheim.

- Vi ser att PEPPOL-nätverket börjar få stor spridning i Europa. I Norge använder redan de flesta aktörerna inom såväl det privata näringslivet som i den offentliga sektorn PEPPOL, en utveckling vi hoppas på även i Sverige när lagkravet träder i kraft i vår. I Sverige är alla myndigheter registrerade i nätverket och sannolikt kommer hela den offentliga sektorn att följa efter i snabb takt. För att förenkla kommunikationen mellan samtliga parter förväntas även leverantörer till offentliga verksamheter att börja använda PEPPOL som standard.

Obligatorisk e-faktura gäller alla inköp till följd av offentlig upphandling och omfattar därmed även direktupphandling. Att inte fakturera på rätt sätt till offentliga organisationer kan innebära vite. PDF-faktura eller skannade fakturor kommer inte att godkännas.

Anna Elverheim, Hogias e-fakturaexpert

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Digitalisering av Portsmouth International Port5.9.2019 10:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port er den nest største havnen for kryssing av den engelske kanal. Herfra går det flere fergeruter enn fra noen annen britisk fergehavn til populære reisemål i Frankrike, Spania og Kanaløyene. Hvert år står to fergeselskaper for transport av 250 000 fraktenheter gjennom terminalen. Portsmouth International Port har tildelt Hogia kontrakt for leveranse av et terminalstyringssystem som skal digitalisere styringen av varetransport gjennom terminalen og dermed øke terminalens effektivitet.

Digitalisering av Portsmouth International Port22.8.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port är Storbritanniens näst största kanalhamn. Hamnen erbjuder fler färjerutter än någon annan brittisk hamn, med populära destinationer i Frankrike, Spanien och Kanalöarna. Två rederier transporterar 250 000 fraktenheter genom terminalen varje år. Portsmouth International Port tilldelade Hogia kontraktet att leverera ett terminaloperativsystem för att digitalisera hanteringen av godstransporter genom terminalen och därigenom öka terminalens effektivitet.

Digitalisering av avfallshanteringen27.6.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nu kommer det att bli enklare för åkerier som hanterar avfall att planera sina transportuppdrag. Hogia lanserar en ny molnprodukt, Hogia Moveit Recycle som ska hjälpa åkerier att effektivisera sin transportplanering. Via en app får förarna information om alla sina uppdrag och kan se rutten på en karta direkt i mobilen. Med effektivare planering av körrutten så kan man minska på bränsleförbrukningen, vilket är positivt både för miljön och ekonomin