Hogia blir leverantör till det kanadensiska färjerederiet CTMA Traversier

Det kanadensiska färjerederiet CTMA Traversier Ltée (CTMA) har nu driftsatt sitt nya boknings- och biljettsystem BOOKIT från Hogia Ferry Systems. Avtalet undertecknades hösten 2020. CTMA trafikerar flera rutter i provinsen Quebec, bland annat en linje mellan ön Prince Edward och ögruppen Madeleine, en kryssningslinje från Montréal till ögruppen Madeleine och ett fraktfartyg som betjänar öarna. CTMA har tre färjor som trafikerar de olika linjerna.

- Vi insåg att vårt befintliga bokningssystem inte skulle klara den omställning vi stod inför, med högre volymer och de nya erbjudanden som vi skulle introducera med en ny färja, säger Sylvio Bénard, IT-chef på CTMA.

- Vi letade efter ett standardbokningssystem på marknaden och tack vare värdefull och betryggande information från andra kanadensiska färjerederier var det i slutändan ett ganska enkelt beslut att välja Hogia och BOOKIT. Jag är glad över att vi lyckades installera det nya systemet, trots att vi på grund av reserestriktionerna inte kunde ha support på plats. Jag är också glad över att våra slutanvändare är väldigt nöjda med BOOKIT, säger Sylvio Bénard.

- Den kanadensiska färjeindustrin ligger oss varmt om hjärtat och vi är en stolt partner till framstående färjeoperatörer i Kanada sedan nästan 20 år tillbaka. Det är en ära och en fröjd att välkomna CTMA till vår grupp av BOOKIT-kunder. Vi ser fram emot ett långt och givande samarbete, säger Niclas Blomström, bolagschef på Hogia Ferry Systems.

Hogia Ferry Systems är en del av Hogia-koncernen som består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med totalt 650 anställda. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Läs mer på www.hogia.se/int/transport.

Ny funktion från Hogia automatiserar rapportering av farligt avfall till Naturvårdsverket9.6.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan november 2020 är det krav på att rapportera in farligt avfall till Naturvårdsverkets elektroniska avfallsregister. Det ger Naturvårdsverket och tillsynsmyndigheter en tydligare bild över det farliga avfallets väg genom landet. Nu lanserar Hogia en funktion som automatiserar rapporteringen till Naturvårdsverket. Förutom att spara mycket tid minskar den även risken för fel.

Hogia levererar trafikinformationssystem till Region Västmanland20.5.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hogia har vunnit en upphandling med Region Västmanland om att leverera ett system för trafikinformation för hela regionens busstrafik. Hogias system kommer att utgöra navet i verksamheten och förse trafikledning, förare och resenärer med en komplett bild av kollektivtrafiken i realtid, men även kunna leverera prognoser. Varje dag görs 38 000 resor med kollektivtrafiken i Västmanland.

Hogia och Bellmans i test för ökad digitalisering16.4.2021 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan hanteringen av kvitton i samband med transporter från grustäkter digitaliseras? Det har Hogia testat tillsammans med Bellmans Åkeri och Entreprenad, som är en del av Bellman Group. De papperskvitton som normalt kvitterar ut lasten har i testet kompletterats med en qr-kod som föraren skannar. All information om lasten hamnar automatiskt på körordern. Det medför att hanteringen går snabbare och minimerar risken för fel.

Hogia och Kivra i gemensamt initiativ för Agenda 203024.2.2021 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Sedan 2018 samarbetar Hogia och Kivra för att verka för en hållbar samhällsutveckling. En del av intäkterna från den gemensamma distributionstjänsten doneras till hållbarhetsprojekt inom IT och entreprenörskap. Nu höjs ambitionsnivån och de båda företagen blir global partner till den ideella organisationen Reach for Change. Målet är att utöka organisationens verksamhet så att effekten av stödinsatserna tiodubblas och når 30 miljoner barn till 2030.