Hogia lanserar digital inlämning av årsredovisning

Som en av de första programvaruleverantörerna har Hogia godkänts av Bolagsverket för digital inlämning av årsredovisning. Det innebär att företag och ombud nu kan skicka in årsredovisningen digitalt direkt via Hogias system. Programvaran sköter hela filöverföringen och redan vid inlämningen bekräftar Bolagsverket att de tagit emot årsredovisningen.

Peter Flemsjö, kommersiell produktägare inom programvaruföretaget Hogia.

Varje år skickas över en halv miljon årsredovisningar in till Bolagsverket. För att underlätta administrationen öppnade Bolagsverket i mars 2018 en e-tjänst för digital inlämning för bolag som följer regelverket K2. Hogia är nu en av de första leverantörerna som har en programvara som stöder inlämningen, och som möjliggör för företag och ombud att lämna in årsredovisningen digitalt.

- Nu kan alla våra kunder som tillämpar K2-regelverket lämna in sin årsredovisning digitalt direkt från programvaran. Funktionen är lättanvänd och förenklar för byråer och företag att lämna in uppgifter. Den finansiella informationen i årsredovisningen överförs och lagras i realtid hos Bolagsverket, och om årsredovisningen är fullständig registreras den direkt. Ingen manuell hantering av filöverföring, utskrifter eller traditionell postgång behövs, berättar Peter Flemsjö, kommersiell produktägare på Hogia.

- För oss inom Hogia är det viktigt att utveckla produkter som hjälper företag att utveckla och digitalisera sin verksamhet. Nu arbetar vi för att göra tjänsten tillgänglig för fler. Inom kort ska även K2-bolag som har revision samt de aktiebolag som följer regelverket K3 kunna använda tjänsten, berättar Peter.

Digital inlämning förutsätter att företag har en systemleverantör och programvara som stöder filformatet med den internationella standarden XBRL. Fördelen med att uppgifter lagras i ett gemensamt format är möjligheterna att återanvända informationen för olika ändamål. Bolagsverket kan således inte ta emot årsredovisningen i PDF-format.

- Vinsterna med digital inlämning är stora. Förutom en effektivare administration och informationshantering innebär det en mer hållbar utveckling då det ersätter pappersflödet och minskar antalet transporter. I vårt grannland Danmark och flera andra europeiska länder är det obligatoriskt att skicka in årsredovisningen digitalt. I Sverige är det fortfarande frivilligt, men på sikt är det troligt att det blir obligatoriskt även här, avslutar Peter.

Hogia är med som utställare på mässan Ekonomi & Företag och Srf dagarna i Stockholm den 26–27 september.

Peter Flemsjö, kommersiell produktägare inom programvaruföretaget Hogia.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Digitalisering av Portsmouth International Port5.9.2019 10:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port er den nest største havnen for kryssing av den engelske kanal. Herfra går det flere fergeruter enn fra noen annen britisk fergehavn til populære reisemål i Frankrike, Spania og Kanaløyene. Hvert år står to fergeselskaper for transport av 250 000 fraktenheter gjennom terminalen. Portsmouth International Port har tildelt Hogia kontrakt for leveranse av et terminalstyringssystem som skal digitalisere styringen av varetransport gjennom terminalen og dermed øke terminalens effektivitet.

Digitalisering av Portsmouth International Port22.8.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port är Storbritanniens näst största kanalhamn. Hamnen erbjuder fler färjerutter än någon annan brittisk hamn, med populära destinationer i Frankrike, Spanien och Kanalöarna. Två rederier transporterar 250 000 fraktenheter genom terminalen varje år. Portsmouth International Port tilldelade Hogia kontraktet att leverera ett terminaloperativsystem för att digitalisera hanteringen av godstransporter genom terminalen och därigenom öka terminalens effektivitet.

Digitalisering av avfallshanteringen27.6.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nu kommer det att bli enklare för åkerier som hanterar avfall att planera sina transportuppdrag. Hogia lanserar en ny molnprodukt, Hogia Moveit Recycle som ska hjälpa åkerier att effektivisera sin transportplanering. Via en app får förarna information om alla sina uppdrag och kan se rutten på en karta direkt i mobilen. Med effektivare planering av körrutten så kan man minska på bränsleförbrukningen, vilket är positivt både för miljön och ekonomin