Hogia lanserar digital inlämning av årsredovisning

Som en av de första programvaruleverantörerna har Hogia godkänts av Bolagsverket för digital inlämning av årsredovisning. Det innebär att företag och ombud nu kan skicka in årsredovisningen digitalt direkt via Hogias system. Programvaran sköter hela filöverföringen och redan vid inlämningen bekräftar Bolagsverket att de tagit emot årsredovisningen.

Peter Flemsjö, kommersiell produktägare inom programvaruföretaget Hogia.

Varje år skickas över en halv miljon årsredovisningar in till Bolagsverket. För att underlätta administrationen öppnade Bolagsverket i mars 2018 en e-tjänst för digital inlämning för bolag som följer regelverket K2. Hogia är nu en av de första leverantörerna som har en programvara som stöder inlämningen, och som möjliggör för företag och ombud att lämna in årsredovisningen digitalt.

- Nu kan alla våra kunder som tillämpar K2-regelverket lämna in sin årsredovisning digitalt direkt från programvaran. Funktionen är lättanvänd och förenklar för byråer och företag att lämna in uppgifter. Den finansiella informationen i årsredovisningen överförs och lagras i realtid hos Bolagsverket, och om årsredovisningen är fullständig registreras den direkt. Ingen manuell hantering av filöverföring, utskrifter eller traditionell postgång behövs, berättar Peter Flemsjö, kommersiell produktägare på Hogia.

- För oss inom Hogia är det viktigt att utveckla produkter som hjälper företag att utveckla och digitalisera sin verksamhet. Nu arbetar vi för att göra tjänsten tillgänglig för fler. Inom kort ska även K2-bolag som har revision samt de aktiebolag som följer regelverket K3 kunna använda tjänsten, berättar Peter.

Digital inlämning förutsätter att företag har en systemleverantör och programvara som stöder filformatet med den internationella standarden XBRL. Fördelen med att uppgifter lagras i ett gemensamt format är möjligheterna att återanvända informationen för olika ändamål. Bolagsverket kan således inte ta emot årsredovisningen i PDF-format.

- Vinsterna med digital inlämning är stora. Förutom en effektivare administration och informationshantering innebär det en mer hållbar utveckling då det ersätter pappersflödet och minskar antalet transporter. I vårt grannland Danmark och flera andra europeiska länder är det obligatoriskt att skicka in årsredovisningen digitalt. I Sverige är det fortfarande frivilligt, men på sikt är det troligt att det blir obligatoriskt även här, avslutar Peter.

Hogia är med som utställare på mässan Ekonomi & Företag och Srf dagarna i Stockholm den 26–27 september.

Peter Flemsjö, kommersiell produktägare inom programvaruföretaget Hogia.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Inför årsskifte: Stor okunskap kring AGI20.12.2019 14:32:34 CETPressmeddelande

​Snart ett år efter införandet av arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI) är det fortfarande stor okunskap bland företag om hur man ska rapportera in till Skatteverket och vad som gäller inför kommande årsskifte. Skatteverket ser i år en risk att företag redovisar dubbelt, både arbetsgivardeklaration och kontrolluppgift, vilket kan ge felaktigt förtryckta inkomstdeklarationer för de anställda.

More efficient access control system for the Port of Trelleborg19.11.2019 15:00:00 CETPress release

As part of striving to become the best RoRo port in Europe, Port of Trelleborg is investing in digitalisation and new IT solutions. In a project collaboration with Hogia, the port has introduced a fully automatic gating solution for the port’s existing gate-in. With the new solution, the trucks can keep moving throughout the access control process, and without having to stop to show a ticket or entry documentation. This enables a constant flow of vehicles into the port, thereby streamlining entry, and avoiding congestion build-up. This also has a positive impact on both the environment as well as safety within the port and on the port hinterland road network.