Hogia lanserar digital inlämning av årsredovisning

Som en av de första programvaruleverantörerna har Hogia godkänts av Bolagsverket för digital inlämning av årsredovisning. Det innebär att företag och ombud nu kan skicka in årsredovisningen digitalt direkt via Hogias system. Programvaran sköter hela filöverföringen och redan vid inlämningen bekräftar Bolagsverket att de tagit emot årsredovisningen.

Peter Flemsjö, kommersiell produktägare inom programvaruföretaget Hogia.

Varje år skickas över en halv miljon årsredovisningar in till Bolagsverket. För att underlätta administrationen öppnade Bolagsverket i mars 2018 en e-tjänst för digital inlämning för bolag som följer regelverket K2. Hogia är nu en av de första leverantörerna som har en programvara som stöder inlämningen, och som möjliggör för företag och ombud att lämna in årsredovisningen digitalt.

- Nu kan alla våra kunder som tillämpar K2-regelverket lämna in sin årsredovisning digitalt direkt från programvaran. Funktionen är lättanvänd och förenklar för byråer och företag att lämna in uppgifter. Den finansiella informationen i årsredovisningen överförs och lagras i realtid hos Bolagsverket, och om årsredovisningen är fullständig registreras den direkt. Ingen manuell hantering av filöverföring, utskrifter eller traditionell postgång behövs, berättar Peter Flemsjö, kommersiell produktägare på Hogia.

- För oss inom Hogia är det viktigt att utveckla produkter som hjälper företag att utveckla och digitalisera sin verksamhet. Nu arbetar vi för att göra tjänsten tillgänglig för fler. Inom kort ska även K2-bolag som har revision samt de aktiebolag som följer regelverket K3 kunna använda tjänsten, berättar Peter.

Digital inlämning förutsätter att företag har en systemleverantör och programvara som stöder filformatet med den internationella standarden XBRL. Fördelen med att uppgifter lagras i ett gemensamt format är möjligheterna att återanvända informationen för olika ändamål. Bolagsverket kan således inte ta emot årsredovisningen i PDF-format.

- Vinsterna med digital inlämning är stora. Förutom en effektivare administration och informationshantering innebär det en mer hållbar utveckling då det ersätter pappersflödet och minskar antalet transporter. I vårt grannland Danmark och flera andra europeiska länder är det obligatoriskt att skicka in årsredovisningen digitalt. I Sverige är det fortfarande frivilligt, men på sikt är det troligt att det blir obligatoriskt även här, avslutar Peter.

Hogia är med som utställare på mässan Ekonomi & Företag och Srf dagarna i Stockholm den 26–27 september.

Peter Flemsjö, kommersiell produktägare inom programvaruföretaget Hogia.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Hogia banar väg för nästa generations kollektivtrafik17.10.2018 09:00Pressmeddelande

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering. Med all trafikinformation samlad på ett ställe blir det enklare att få en snabb överblick av situationen i kollektivtrafiken. Genom att man kan registrera händelser som skulle kunna påverka kollektivtrafiken får trafikföretagen bättre förutsättningar att agera innan störningen påverkar resenären. Målet är att ge resenären en smidigare resa så att fler väljer kollektivtrafiken istället för den egna bilen.

Möt Annika, vår egen säljcoach14.9.2018 15:18Nyheter

Vill du arbeta utåtriktat och fokusera på resultat? Då är säljobbet idealiskt. Men lyckorusen från de goda affärerna följs ibland av perioder av motgångar. Om du då snabbt får stöd och vägledning kan det rädda månadens resultat. På Hogia är Annika Bjurmalm heltidsanställd som säljcoach. – Som anställd har jag ingen inkörningstid. Jag känner alla som arbetar med försäljning och kan ge det individuella stöd som behövs för att utvecklas i rollen som säljare, säger Annika Bjurmalm.

Östgötatrafiken ger grönt ljus för ökad framkomlighet13.9.2018 10:00Pressmeddelande

Östgötatrafiken arbetar kontinuerligt med att förbättra framkomligheten för busstrafiken. Med kortare restid blir det attraktivare att välja att åka kollektivt istället för att ta bilen. Som ett led i att förbättra framkomligheten för bussarna investerar Östgötatrafiken nu i en ny molnprodukt, Hogia Traffic Light Priority, som skickar bussens position till trafikljusen för att få företräde.