Hogia lanserar digital inlämning av årsredovisning

Som en av de första programvaruleverantörerna har Hogia godkänts av Bolagsverket för digital inlämning av årsredovisning. Det innebär att företag och ombud nu kan skicka in årsredovisningen digitalt direkt via Hogias system. Programvaran sköter hela filöverföringen och redan vid inlämningen bekräftar Bolagsverket att de tagit emot årsredovisningen.

Peter Flemsjö, kommersiell produktägare inom programvaruföretaget Hogia.

Varje år skickas över en halv miljon årsredovisningar in till Bolagsverket. För att underlätta administrationen öppnade Bolagsverket i mars 2018 en e-tjänst för digital inlämning för bolag som följer regelverket K2. Hogia är nu en av de första leverantörerna som har en programvara som stöder inlämningen, och som möjliggör för företag och ombud att lämna in årsredovisningen digitalt.

- Nu kan alla våra kunder som tillämpar K2-regelverket lämna in sin årsredovisning digitalt direkt från programvaran. Funktionen är lättanvänd och förenklar för byråer och företag att lämna in uppgifter. Den finansiella informationen i årsredovisningen överförs och lagras i realtid hos Bolagsverket, och om årsredovisningen är fullständig registreras den direkt. Ingen manuell hantering av filöverföring, utskrifter eller traditionell postgång behövs, berättar Peter Flemsjö, kommersiell produktägare på Hogia.

- För oss inom Hogia är det viktigt att utveckla produkter som hjälper företag att utveckla och digitalisera sin verksamhet. Nu arbetar vi för att göra tjänsten tillgänglig för fler. Inom kort ska även K2-bolag som har revision samt de aktiebolag som följer regelverket K3 kunna använda tjänsten, berättar Peter.

Digital inlämning förutsätter att företag har en systemleverantör och programvara som stöder filformatet med den internationella standarden XBRL. Fördelen med att uppgifter lagras i ett gemensamt format är möjligheterna att återanvända informationen för olika ändamål. Bolagsverket kan således inte ta emot årsredovisningen i PDF-format.

- Vinsterna med digital inlämning är stora. Förutom en effektivare administration och informationshantering innebär det en mer hållbar utveckling då det ersätter pappersflödet och minskar antalet transporter. I vårt grannland Danmark och flera andra europeiska länder är det obligatoriskt att skicka in årsredovisningen digitalt. I Sverige är det fortfarande frivilligt, men på sikt är det troligt att det blir obligatoriskt även här, avslutar Peter.

Hogia är med som utställare på mässan Ekonomi & Företag och Srf dagarna i Stockholm den 26–27 september.

Peter Flemsjö, kommersiell produktägare inom programvaruföretaget Hogia.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Digitalisering av avfallshåndteringen10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nå kommer det til å bli enklere for transportselskaper som håndterer avfall å planlegge sine transportoppdrag. Hogia lanserer et nytt skyprodukt, Hogia Moveit Recyleit, som skal hjelpe transportselskaper med å effektivisere transportplanleggingen. Via en app får førerne informasjon om alle sine oppdrag, og kan se ruten på et kart direkte på mobilen. Med mer effektiv planlegging av kjøreruten kan man redusere drivstofforbruket, hvilket er positivt både for miljøet og økonomien.

Ny metod för fosterövervakning belönas5.3.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Två studenter på Chalmers har utvecklat en metod för att kunna särskilja ett fosters hjärtrytm från mammans. Den bygger på analys av de elektriska signaler som naturligt finns i huden hos mamman och som fångas upp av elektroder. Metoden har potential att vara mer tillförlitlig och lättanvänd än dagens fosterövervakning med CTG-apparat. Studenterna belönas med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.

Innovativa idéer om framtida transporter4.2.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Flygande farkoster som drivs av energi från fotosyntesen, transport med kapslar som har inbyggda artificiella assistenter och magnetskor för att gå tre gånger snabbare än med vanliga skor. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av skolprojektet Framtida transporter. Över 30 klasser och mer än 800 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.