Hogia lanserar ny affärslösning för grossister

Nu lanserar Hogia en molnbaserad affärslösning för grossister som skapar ett komplett affärsflöde, från orderläggning till betalning och redovisning. Alla funktioner delar kundregister, kontoplan, dimensioner och valutaregister. Registrerade transaktioner finns tillgängliga i realtid genom hela flödet, vilket ger företag full kontroll på sin verksamhet.

Med Hogias nya affärslösning kan små och medelstora grossistföretag hantera hela sin verksamhet i en och samma lösning.

- Marknaden efterfrågar integrerade helhetslösningar som ser till att flöden och processer hänger ihop. Med vår nya affärslösning kan små och medelstora grossistföretag hantera hela sin verksamhet i en och samma lösning, berättar Annica Gilbertson Hogias expert på retail.

Integrationen mellan retailsystemet Hogia Retail och ekonomisystemet Hogia OpenBusiness skapar ett sömlöst arbetsflöde från orderläggare till ekonom. Uppgifter som registreras en gång blir automatiskt rätt i samtliga delar av lösningen. Hogias affärslösning passar såväl mindre företag som organisationer med flera juridiska enheter. Transaktioner i Hogia Retail bokförs direkt i ekonomisystemet och på rätt enhet inom organisationen utan någon manuell hantering.

- En stor utmaning för grossister är att vid varje tidpunkt ha kontroll på företagets varuflöde och lagervärde. Ett affärsflöde i realtid ger underlag för analyser och beslutstöd som möjliggör att inköp och leverans optimeras löpande, och att företag snabbt kan agera på förändringar som sker på marknaden, berättar Annica. Då alla funktioner delar kundregister ger det också möjlighet att redan vid orderläggning få koll på kundernas aktuella betalstatus och direkt arbeta med rätt priser baserat på kundens avtal, något som stärker orderflödet.

Utvecklingen inom handeln går fort.

- Som handlare krävs det att man satsar på digitaliseringsarbetet för att vara konkurrenskraftig. Företag måste ställa höga krav på sina affärssystem för att nå ut till sina kunder och effektivisera orderläggning. Tillsammans med e-handelspartners kan vi erbjuda grossister helhetslösningar som inkluderar en säljkanal på nätet. Agerar man både som grossist och säljer i butik mot slutkonsument är det enkelt att inkludera en eller flera butiker i lösningen, berättar Annica.

Hogia är med som utställare på Formex i Stockholm den 21–24 augusti tillsammans med e-handelspartner Starweb och E37.

Annica Gilbertson

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Digitalisering av avfallshåndteringen10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nå kommer det til å bli enklere for transportselskaper som håndterer avfall å planlegge sine transportoppdrag. Hogia lanserer et nytt skyprodukt, Hogia Moveit Recyleit, som skal hjelpe transportselskaper med å effektivisere transportplanleggingen. Via en app får førerne informasjon om alle sine oppdrag, og kan se ruten på et kart direkte på mobilen. Med mer effektiv planlegging av kjøreruten kan man redusere drivstofforbruket, hvilket er positivt både for miljøet og økonomien.

Ny metod för fosterövervakning belönas5.3.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Två studenter på Chalmers har utvecklat en metod för att kunna särskilja ett fosters hjärtrytm från mammans. Den bygger på analys av de elektriska signaler som naturligt finns i huden hos mamman och som fångas upp av elektroder. Metoden har potential att vara mer tillförlitlig och lättanvänd än dagens fosterövervakning med CTG-apparat. Studenterna belönas med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.

Innovativa idéer om framtida transporter4.2.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Flygande farkoster som drivs av energi från fotosyntesen, transport med kapslar som har inbyggda artificiella assistenter och magnetskor för att gå tre gånger snabbare än med vanliga skor. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av skolprojektet Framtida transporter. Över 30 klasser och mer än 800 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.