Hogia levererar trafikinformationssystem till Region Kronoberg

Hogia har vunnit en upphandling med Region Kronoberg om att leverera ett komplett system för trafikinformation, inklusive en molnbaserad trafikledningstjänst. Det ska hjälpa regionens bussförare att undvika störningar och resenärerna kommer att få möjlighet att planera sina resor på ett bättre sätt.

Trafikinformationssystemet ska hjälpa regionens bussförare att undvika störningar och resenärerna kommer att få möjlighet att planera sina resor på ett bättre sätt.

- Vi levererar ett system som ger Region Kronoberg möjlighet att utföra både trafikledning och resenärsinformation i ett samlat gränssnitt. Nu kan de på ett proaktivt vis hjälpa förarna att undvika störningar samtidigt som resenärerna får en bättre riktad trafikinformation, som gör att de smidigt kan planera sitt resande, säger Helena Svedlund, affärsområdeschef för transport på Hogia.

Hjärtat i kollektivtrafiklösningen är Hogias plattform PubTrans, som har utvecklats för att kunna hantera stora mängder kollektivtrafikdata från olika källor. Datan bedöms och levereras i form av tidtabeller och information om avvikelser. Parallellt med detta mäts fordonens positioner i realtid, vilket gör det möjligt för trafikledningen att agera snabbt för att minimera störningar.

För att skapa en helhetslösning kombinerar Region Kronoberg PubTrans med två kompletterande system. Det ena är Hogia TransitCloud, som skapar högkvalitativ realtidsinformation och prognosberäkning via Hogia PubTrans. Det andra är den nya molnbaserade produktserien Hogia Instant, ett beslutsstöd som kopplar samman händelsehantering med realtidsöversikt, vilket gör det möjligt att agera på befintlig trafik. Samt på ett effektivt sätt visar respektive fordonsflotta på en karta, med avvikelseinformation för respektive fordon.

- Vi satsar stort på att utveckla molnbaserade produkter åt våra kunder inom kollektivtrafik, det är det här avtalet ett bra exempel på. Tack vare att det löper över lång tid, potentiellt 14 år, så kommer samarbetet att fördjupas – allt för att regionen ska få en så anpassad och bra lösning som möjligt. Samtidigt möjliggör det för oss att fortsätta utveckla standardprodukter som kan användas av många, säger Helena Svedlund.

Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Läs mer på www.hogia.se.

Ny AI-funktion från Hogia förutser antalet passagerare i kollektivtrafiken20.8.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kollektivtrafiken har drabbats hårt av coronapandemin. Hur ska kollektivtrafikresandet upplevas som tryggt igen? Hogias nya AI-funktion för passagerarprognoser kan bli en del av lösningen. Den kan ge prognoser över hur många passagerare som kommer att finnas ombord på enskilda turer, både i närtid och i ett längre perspektiv. Resenärer kommer att kunna planera sitt resande i förväg och välja de turer som har lägst beläggning.

Region Örebro län blir ny kund till Hogia12.8.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hogia har vunnit en upphandling med Region Örebro län om att leverera en central plattform som ska integrera alla informationssystem inom kollektivtrafiken i regionen. Hogias plattform PubTrans blir navet för all trafikinformation och kommer att göra det enklare att förmedla rätt information i rätt tid till kollektivtrafikresenärerna. Hogia PubTrans kommer även att medföra större teknisk flexibilitet. Befintliga angränsande system hos Region Örebro Län kan anslutas till plattformen, och nya system kan läggas till i den takt verksamheten utvecklas, utan att behöva ta hänsyn till inlåsningseffekter.

Hogia blir leverantör till det kanadensiska färjerederiet CTMA Traversier16.6.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det kanadensiska färjerederiet CTMA Traversier Ltée (CTMA) har nu driftsatt sitt nya boknings- och biljettsystem BOOKIT från Hogia Ferry Systems. Avtalet undertecknades hösten 2020. CTMA trafikerar flera rutter i provinsen Quebec, bland annat en linje mellan ön Prince Edward och ögruppen Madeleine, en kryssningslinje från Montréal till ögruppen Madeleine och ett fraktfartyg som betjänar öarna. CTMA har tre färjor som trafikerar de olika linjerna.

Ny funktion från Hogia automatiserar rapportering av farligt avfall till Naturvårdsverket9.6.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan november 2020 är det krav på att rapportera in farligt avfall till Naturvårdsverkets elektroniska avfallsregister. Det ger Naturvårdsverket och tillsynsmyndigheter en tydligare bild över det farliga avfallets väg genom landet. Nu lanserar Hogia en funktion som automatiserar rapporteringen till Naturvårdsverket. Förutom att spara mycket tid minskar den även risken för fel.