Hogia levererar trafikinformationssystem till Region Västmanland

Hogia har vunnit en upphandling med Region Västmanland om att leverera ett system för trafikinformation för hela regionens busstrafik. Hogias system kommer att utgöra navet i verksamheten och förse trafikledning, förare och resenärer med en komplett bild av kollektivtrafiken i realtid, men även kunna leverera prognoser. Varje dag görs 38 000 resor med kollektivtrafiken i Västmanland.

- Vi kommer att leverera en helhetslösning som inkluderar stora delar av vår produktportfölj inom kollektivtrafik. Hogias system kommer att hantera all kollektivtrafikdata i regionen och på ett mycket påtagligt sätt förbättra upplevelsen för resenärerna, säger Linda Ekdahl, bolagschef för Hogia Public Transport Systems.

Grunden för lösningen är plattformen PubTrans som är byggd för att kunna samla in och hantera stora mängder kollektivtrafikdata från olika datakällor. I PubTrans görs en mängd kontroller och rimlighetsbedömningar av all data. Sedan behandlas den och levereras i form av tidtabeller och information om avvikelser, såsom inställda turer och stängda hållplatser. Fordonens positionering mäts och levereras varje sekund vilket ger trafikledningen möjlighet att snabbt hantera händelser och minimera störningar, men även göra prognoser över kommande turer.

I varje fordon ska en display installeras med ett kartstöd som gör att föraren kan se den exakta positionen och hur den förhåller sig till tidtabellen samt hur turen ska köras.

- Som kollektivtrafikmyndighet är Region Västmanland först ut med den här installationen i fordonen. Att hela tiden få uppdaterad information om sin tur, oavsett störningar och trafikomläggningar, kommer att bli ett enormt lyft för förarna, vilket i sin tur ger information med hög kvalitet till resenärerna, säger Linda Ekdahl.

- Vi vill göra resan med kollektivtrafiken så attraktiv som möjligt. Ett led i det arbetet är att höja servicen till våra resenärer och säkerställa att de får rätt information i rätt tid. Hogias system kommer att bli ett kraftfullt stöd för trafikledningen, i dialogen med förarna samt i insamlingen av trafikdata för analys- och uppföljning av kollektivtrafiken, säger Arne Andersson, förvaltningsdirektör på Region Västmanland.

Arne Andersson, förvaltningsdirektör, Region Västmanland
Linda Ekdahl, bolagschef, Hogia Public Transport Systems AB

Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Läs mer på www.hogia.se.

Hogia levererar trafikinformation till Stockholms stadsbussar22.9.2022 10:01:16 CEST | Pressmeddelande

Hogia ska leverera ett informationssystem till Keolis, en av de största bussoperatörerna i Stockholms stad. Systemet kommer att förse trafikledning, planerare och resenärer med trafikinformation i realtid. Avtalet innefattar 350 bussar som i sin tur transporterar en halv miljon resenärer per dag. Systemet ska hjälpa bussförare att undvika störningar och resenärerna kommer att få möjlighet att planera sina resor på ett bättre sätt.

Hur kan kommunikation mellan elever och lärare förenklas?25.3.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Två Chalmersstudenter har utvecklat en ny lärplattform för studier i matematik, teknik och fysik på högskolenivå. Lärare och studenter får en gemensam utbildningsmiljö och tillgång till samma information. Studenter får därmed lika förutsättningar i sitt lärande, oavsett geografisk placering och individuell kunskapsnivå. De belönas nu med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.