Hogia ABHogia AB

Hogia och Kivra inleder välgörenhetssamarbete

Hogia och Kivra har tillsammans startat ett välgörenhetssamarbete, Pay IT forward, där företagen kommer att samverka för att donera pengar till välgörande ändamål. Först ut är IT for Children, en ideell organisation som erbjuder skolbarn i Ghana gratis tillgång till datorer, internet och IT-undervisning.

-Donationerna från Pay it Forward gör verkligen en stor skillnad. Fler barn får nu daglig tillgång till datorer, internet och undervisning. Det kommer göra en enorm skillnad för deras framtida liv, säger Sukma Dwi Andrina, Head of Communications & Growth IT for Children.

Välgörenhetssamarbetet Pay IT forward är ett led i det affärsavtal som Hogia och Kivra ingick i höstas om en gemensam tjänst för företag som vill distribuera lönespecifikationer digitalt och säkert. Pay IT forward är ett initiativ som blommade upp då båda företagen delar ambitionen om att verka för en hållbar samhällsutveckling. Samarbetet innebär att Hogia och Kivra donerar en del av intäkterna från distributionstjänsten till verksamheter som delar ambitionen att verka för en hållbar samhällsutveckling.

– Hållbarhet är något som genomsyrar hela vår verksamhet, vilket bland annat innebär att vi hela tiden söker “göra gott möjligheter”. Därför är jag oerhört glad över det samarbete som vi nu startar tillsammans med Hogia, där vi tillsammans delar frukter från vår gemensamma digitaliseringssatsning i Sverige till skolors IT-utbildning i Ghana, säger Stefan Krook, VD Kivra.

– Hogia och Kivra har en gemensam grundvärdering i att digitalisering är en av förutsättningarna för en jämlik och hållbar samhällsutveckling. Pay IT forward och arbetet med IT for Children är vårt sätt att ”skicka vidare” och ge ungdomar förutsättningar för en bättre framtid, säger Bert-Inge Hogsved, Hogias grundare och VD.

IT for Children är den första organisationen att få ta del av donationerna. De kommer i första hand att användas till att bygga ett andra klassrum och anställa ytterligare två lärare. Organisationen har som mål att under 2018 ge 1 500 barn och ungdomar i Busua, i västra Ghana, grundläggande IT-kunskaper.

– Vi är på plats i Busua och arbetar med projektet varje dag. Donationerna från Pay it Forward gör verkligen en stor skillnad. Nu kan vi investera i undervisningen och faciliteterna. Vi kan nu bygga ett nytt klassrum och expandera vår verksamhet. Fler barn får nu daglig tillgång till datorer, internet och undervisning. Det kommer göra en enorm skillnad för deras framtida liv, säger Sukma Dwi Andrina, Head of Communications & Growth IT for Children.

Hogia och Kivra ingick i höstas ett affärsavtal om en gemensam tjänst för företag som vill distribuera lönespecifikationer digitalt och säkert.
Organisationen IT for Children har som mål att under 2018 ge 1 500 barn och ungdomar i Busua, i västra Ghana, grundläggande IT-kunskaper.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Port of Heysham’s timely digitalisation of RoRo port terminal23.5.2018 09:00Pressmeddelande

The RoRo terminal at the Port of Heysham is the hub for a large part of the freight that travels between north-west England, the Republic of Ireland, Northern Ireland, and the Isle of Man. Three ferry companies transport 265,000 freight units through the terminal each year. Port of Heysham awarded to Hogia the contract to supply a terminal operating system to digitalise the management of freight transport through the terminal thereby increasing the terminal’s efficiency and throughput, while at the same time reducing stress and increasing job satisfaction in staff.

Reaxcer börjar arbeta enligt BEAst24.4.2018 13:00Pressmeddelande

I maj 2018 startar NCC ett stort vägprojekt några mil från Östersund i Jämtland, som kommer pågå under 1,5 år. Väg 321 mellan Svenstavik och Hallen ska rustas upp. Detta är en viktig transportled för både tung trafik och turisttrafiken till Bydalen och Åre. Logistikföretaget Reaxcer vann upphandlingen. Ett av kraven NCC angav inför upphandlingen var att underleverantören skulle jobba enligt Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard ”BEAst”.