Hogia ABHogia AB

Hogia och Kivra inleder välgörenhetssamarbete

Hogia och Kivra har tillsammans startat ett välgörenhetssamarbete, Pay IT forward, där företagen kommer att samverka för att donera pengar till välgörande ändamål. Först ut är IT for Children, en ideell organisation som erbjuder skolbarn i Ghana gratis tillgång till datorer, internet och IT-undervisning.

-Donationerna från Pay it Forward gör verkligen en stor skillnad. Fler barn får nu daglig tillgång till datorer, internet och undervisning. Det kommer göra en enorm skillnad för deras framtida liv, säger Sukma Dwi Andrina, Head of Communications & Growth IT for Children.

Välgörenhetssamarbetet Pay IT forward är ett led i det affärsavtal som Hogia och Kivra ingick i höstas om en gemensam tjänst för företag som vill distribuera lönespecifikationer digitalt och säkert. Pay IT forward är ett initiativ som blommade upp då båda företagen delar ambitionen om att verka för en hållbar samhällsutveckling. Samarbetet innebär att Hogia och Kivra donerar en del av intäkterna från distributionstjänsten till verksamheter som delar ambitionen att verka för en hållbar samhällsutveckling.

– Hållbarhet är något som genomsyrar hela vår verksamhet, vilket bland annat innebär att vi hela tiden söker “göra gott möjligheter”. Därför är jag oerhört glad över det samarbete som vi nu startar tillsammans med Hogia, där vi tillsammans delar frukter från vår gemensamma digitaliseringssatsning i Sverige till skolors IT-utbildning i Ghana, säger Stefan Krook, VD Kivra.

– Hogia och Kivra har en gemensam grundvärdering i att digitalisering är en av förutsättningarna för en jämlik och hållbar samhällsutveckling. Pay IT forward och arbetet med IT for Children är vårt sätt att ”skicka vidare” och ge ungdomar förutsättningar för en bättre framtid, säger Bert-Inge Hogsved, Hogias grundare och VD.

IT for Children är den första organisationen att få ta del av donationerna. De kommer i första hand att användas till att bygga ett andra klassrum och anställa ytterligare två lärare. Organisationen har som mål att under 2018 ge 1 500 barn och ungdomar i Busua, i västra Ghana, grundläggande IT-kunskaper.

– Vi är på plats i Busua och arbetar med projektet varje dag. Donationerna från Pay it Forward gör verkligen en stor skillnad. Nu kan vi investera i undervisningen och faciliteterna. Vi kan nu bygga ett nytt klassrum och expandera vår verksamhet. Fler barn får nu daglig tillgång till datorer, internet och undervisning. Det kommer göra en enorm skillnad för deras framtida liv, säger Sukma Dwi Andrina, Head of Communications & Growth IT for Children.

Hogia och Kivra ingick i höstas ett affärsavtal om en gemensam tjänst för företag som vill distribuera lönespecifikationer digitalt och säkert.
Organisationen IT for Children har som mål att under 2018 ge 1 500 barn och ungdomar i Busua, i västra Ghana, grundläggande IT-kunskaper.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Digitalisering av avfallshanteringen27.6.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nu kommer det att bli enklare för åkerier som hanterar avfall att planera sina transportuppdrag. Hogia lanserar en ny molnprodukt, Hogia Moveit Recycle som ska hjälpa åkerier att effektivisera sin transportplanering. Via en app får förarna information om alla sina uppdrag och kan se rutten på en karta direkt i mobilen. Med effektivare planering av körrutten så kan man minska på bränsleförbrukningen, vilket är positivt både för miljön och ekonomin

Nya möjligheter för trafikoperatörer26.6.2019 08:37:34 CESTBlogginlägg

Under UITP Global Public Transport Summit samlades aktörer inom kollektivtrafikbranschen från hela världen i Stockholm. Hogia var en av utställarna och demonstrerade bland annat produktserien TransitCloud, Hogias molnbaserade system för realtidsinformation. Med hjälp av Internet of Things kan tekniken som förmedlar realtidsdata från och till bussar förenklas. Det kommer att ge helt nya förutsättningar för trafikoperatörerna och trafikhuvudmännen menar Frida Christensson, bolagschef på Hogia Communications.