Högtryck på synundersökningar: Specsavers i Hudiksvall växer

Ett uppdämt behov efter synundersökningar på grund av pandemin – nu flyttar Specsaversbutiken i Guldsmeden till större lokaler i samma galleria och den nya butiken får samtidigt optikerkedjans nya inredningskoncept. – Nu kan vi välkomna fler Hudiksbor till både snyggare och mer ändamålsenliga lokaler, säger Robert Lindmark, partner och legitimerad optiker.

Robert Lindmark, partner och legitimerad optiker öppnar i nya större lokaler i Guldsmeden, Hudiksvall. Foto: Specsavers

Efter pandemin finns ett uppdämt behov hos många Hudiksbor att besöka en optiker – något som märks hos Specsavers i Guldsmeden. Flytten till nya större och bättre anpassade lokaler tycks komma i rätt tid:

– Våra kunder är medvetna om ögonhälsans betydelse för livskvalitet och vikten av att undersöka synen regelbundet. Många avstod optikerbesök under pandemin och det märks nu, trycket är större. Regelbundna synundersökningar blir ju allt viktigare ju äldre man blir, så det är skönt att saker börjar återgå till det normala och att vår yta för den kliniska verksamheten blir större, säger Robert Lindmark, partner och legitimerad optiker.

Den nya butiken öppnar 26 november. Även personalutrymmena för butikens sju anställda blir då också större. Men yta är inte allt. Det finns mycket som en butik måste leva upp till för att kunderna ska trivas, och därför rullas ett helt nytt butiksinredningskoncept ut i landets Specsavers butiker. Nu är turen kommen till Hudiksvall:

– Det är viktigt för våra kunder att känna sig välkomnad i en professionell och snygg miljö, det ska vara lätt att hitta rätt och känna sig bekväm, och jag tror vi kan ge bättre service i de nya lokalerna, säger Robert Lindmark, som ända sedan 2004 hjälpt Hudiksborna med såväl synen som att hitta rätt bland glasögonbågar och linser:

– Mötet med kunden handlar om att de ska se bättre - och se bättre ut, det är underbart att kunna hjälpa till med det!

Ny rapport: Äldre bör kolla ögonen varje år - få gör det26.10.2021 08:10:54 CEST | Pressmeddelande

Kolla synen varje år. Det råder ger optiker till personer som är 65 år eller äldre. Men bland denna åldersgrupp är det bara 29 procent som har gjort en synundersökning hos en legitimerad optiker under det senaste året. – Med stigande ålder blir det viktigare att gå tätare och kolla ögonen för att upptäcka ögonsjukdom i tid, säger Erik Ryderberg, optiker och klinisk chef på Specsavers som nu släpper rapporten ”Ögon som åldras – om ögonhälsa när vi blir äldre”.

World Sight Day 14 oktober: Närsynthet hos barn kan förebyggas12.10.2021 08:40:30 CEST | Pressmeddelande

Allt fler svenska barn drabbas av närsynthet, eller myopi, och det är ett växande problem. Inför World Sight Day, Världshälsoorganisationens (WHO) dag för att uppmärksamma vikten av god ögonhälsa som infaller på torsdag den 14 oktober, vill Specsavers rikta fokus på förebyggande åtgärder: – Barn bör vistas utomhus mycket, det kan minska risken för närsynthet, säger Pelsin Demir, tidigare optiker hos Specsavers och doktorand som ingår i ett forskningsteam om nyligen presenterat spännande resultat om barns närsynthet.

Ögonläkare ser optikerbesök som första steg vid besvär som inte är akuta6.9.2021 10:27:43 CEST | Pressmeddelande

En klar majoritet av svenskarna planerar att vända sig till ögonmottagningen på ett sjukhus eller till sin vårdcentral om de får problem med sina ögon även om besvären inte är akuta. Det visar en ny rapport från Specsavers och Synskadades Riksförbund. Nu vill optikerkedjan att legitimerade optiker används mer för att komma till rätta med den höga belastningen på ögonvården och får medhåll av ögonläkare.