Hon doktorerar på barns närsynhet: Utomhusvistelse viktigt för barns ögon

Det finns ett samband mellan mängden utomhusvistelse och utveckling av närsynthet hos barn, och för barn med närsynta föräldrar är det extra viktigt att vara utomhus mycket. Det visar ett unikt forskningsprojekt vid Linnéuniversitetet där bland andra Pelsin Demir, tidigare optiker på Specsavers, medverkat. Nu doktorerar hon i ämnet: – Det är ett väldigt spännande område, inte minst för att det krävs mer forskning för att förstå varför närsynthet ökar i vissa delar av världen och hur man ska kunna bromsa utvecklingen.

Pelsin Demir, optiker och doktorand vid Linnéuniversitetet i Kalmar, doktorerar om barns närsynthet. Foto: Specsacevers

När barn utvecklar närsynthet sker det för att ögat växer för snabbt på längden, ögat blir för långt vilket i sin tur leder till myopi, närsynthet. Myopi har ökat dramatiskt i vissa delar av världen, och det är ett stort problem då svår närsynthet kan öka risken för att utveckla ögonsjukdomar senare i livet.

Pelsin Demir, optiker och doktorand vid Linnéuniversitetet i Kalmar har medverkat som projektmedlem i ett unikt forskningsprojekt som följde 128 svenska skolbarn under två års tid med ett tydligt syfte: undersöka hur stor förekomsten av närsynthet var hos svenska skolbarn, samt att identifiera riskfaktorer som kunde knytas till fenomenet. Nu doktorerar hon i ämnet:

–   Några av de viktigaste resultaten av forskningen visar att barn som vistas utomhus mycket kan bromsa utvecklingen av närsynthet. Vi kunde dock inte se ett tydligt samband mellan tiden som spenderades på närarbete (skriva, läsa, mobil, surfplatta) och synfel, vilket kan bero på att vi hade för få närsynta barn i vår urvalsgrupp. Vår forskning visar däremot att hereditet spelar väldigt stor roll, risken för högre grader av närsynthet är större hos barn med närsynta föräldrar. För de barnen blir det förstås därför extra viktigt att vara mycket utomhus, säger Pelsin Demir.

Hon berättar att man däremot inte vet säkert varför utomhusvistelse kan bromsa utvecklingen, bara att så är fallet:

–  Men vi kan konstatera att de barn som spenderade mest tid utomhus enligt våra studier har kortare ögonlängd, och det bekräftar teorin om att dagsljus kan förhindra tillväxt av ögats längd, som i sin tur orsakar närsynthet. Viktigaste orsaken tros vara sammansättningen av ljuset. Det har forskats väldigt sparsamt i Sverige inom det här fältet. Jag ser det som en spännande och viktig uppgift att bidra till att fylla den kunskapsluckan!

Bland deltagarna i studien fanns såväl barn med som utan synfel, och barnen hade varierande vanor när det gäller exempelvis skärmanvändning. Resultaten visade att 10 procent av barnen var närsynta, 48 procent var översynta och 42 procent hade inget synfel.

Förekomsten av myopi bland barn är avsevärt högre i Asien än i Sverige, så det måste enligt Pelsin Demir finnas andra faktorer som påverkar utöver ärftlighet:

–  Det kan bero på sådant som att de startar med närarbete mycket tidigare i skolsystemet än här hemma, och på grund av att man bor tätare och i högre hus så kanske barnen vistas utomhus i mindre omfattning.

Forskningsfältet för myopistudier har exploderat de senaste två decennierna, men det är ett mycket komplext område, och orsaken till närsynthet är fortsatt okänd. Att mer forskning behövs råder det inget tvivel om. Att det forskats så lite i landet på området var också en viktig drivkraft bakom Specsavers Sverige engagemang i projektet:

– Det är spännande för Specsavers att kunna bidra till detta viktiga arbete, framför allt med tanke på att det inte finns många liknande studier gjorda vare sig i Sverige eller i Europa. Sverige är det enda europeiska landet som ingår i studien. Ögat är känsligt under barndomen då den fortfarande växer och försöker nå normalseende, och det känns väldigt angeläget att studera till exempel hur närarbete kan påverka denna process och orsaka närsynthet, säger Marita Bertilson, VD Specsavers Sverige.

Pelsin Demir jobbade som optiker på Specsavers under tiden hon studerade på Karolinska i Stockholm, och det banade så småningom väg för att hennes forskning skulle finansieras av Specsavers:

–  Jag är väldigt tacksam till Specsavers som gav mig möjligheten att arbete akademiskt och att de också gav mig väldigt fria händer. Det har gett mig ett stort självförtroende att utvecklas inom forskarvärlden.

Hon kommer att fortsätta skriva artiklar om barnen hon studerade, och kommer också bland annat att forska vidare hur olika synhjälpmedel kan drabba de tio procent som var närsynta. Ett nytt jobb som lektor på Linnéuniversitetet väntar också samt utbildningsansvar för en masterutbildning för optiker.

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra  priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina  kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka  40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade  sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet.

Fokus på synskadades vardag: Grön linje i centrala Gävle15.9.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag möts Gävleborna av en ovanlig syn – en flera hundra meter lång grön linje som löper längs centrala gator i Gävles citykärna. Linjen tar omvägar runt hinder som en synskadad kan möta i vardagen. Syftet: att rikta uppmärksamhet mot Synlinjen, en hjälp som synskadade kan vända sig till med utmaningar och problem i vardagen. – Med den gröna linjen vill vi påminna om att vardagen för människor med synnedsättning kan vara fylld av utmaningar, säger Christina Lundgren, ordförande Synskadades Riksförbund, SRF Gävleborg

Specsavers utnämnda till Europas 6:e bästa arbetsplats13.9.2022 11:09:32 CEST | Pressmeddelande

Specsavers vann tidigare i år utmärkelsen Sveriges bästa arbetsplats av Great Place to Work, och har nu utnämnts till Europas 6:e bästa arbetsplats när samma organisation rankat de bästa arbetsplatserna i Europa 2022. – Vårt arbete med att skapa en kultur inom företaget som värderar respekt för varandra högt och att medarbetarna känner sig sedda och involverade har varit framgångsrikt, utmärkelserna ser jag som ett kvitto på det, säger Marita Bertilson, Country Director Specsavers Sverige.

Ny rapport om barns ögonhälsa: 8 av 10 föräldrar vill se rutiner för synundersökning i skolan30.5.2022 09:12:42 CEST | Pressmeddelande

Närsynthet ökar kraftigt bland barn, men alltför få fall upptäcks i god tid. Skulle rutiner för synundersökningar av eleverna i grundskolan vara en väg framåt? Ja absolut, säger 8 av 10 svenska föräldrar i en undersökning gjord av Kantar Sifo som publiceras i färska rapporten ”Barns ögon ska hålla hela livet” från Specsavers. – Årliga och obligatoriska synundersökningar i skolan vore ett bra sätt att tidigare upptäcka och bromsa ner utvecklingen av närsynthet, säger Pelsin Demir, doktorand vid Linnéuniversitetet.