Hörby kommun riskerar 75 000 kronor i vite om inte arbetsmiljöarbetet förbättras

I dag kom Arbetsmiljöverket med sitt svar på fackens anmälan om brister i arbetsmiljöarbetet i Hörby kommun. Efter myndighetens inspektion i kommunen den 27 februari ställs nu krav på arbetsgivaren att förbättra arbetet med att säkerställa en god arbetsmiljö. Om kommunen inte åtgärdar de brister som Arbetsmiljöverket kräver senast den 1 juni riskerar man att få betala ett vite på 75 000 kronor.

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision

Vision ser allvarligt på de brister som Arbetsmiljöverket konstaterar i sitt föreläggande och utgår från att konkreta åtgärder kommer att genomföras gällande det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det handlar bland annat om att tillsammans med skyddsombuden arbeta aktivt för att medarbetarna ska ha en rimlig arbetsbelastning samt att säkerställa att det inte förekommer kränkningar.

- Visions fokus är att medlemmar och medarbetare ska ha en god arbetsmiljö för att kunna göra sina jobb och må bra. Vi har via lagstiftning och avtal kommit överens om att arbetsmiljöarbetet är något vi tar på allvar i Sverige. Vi förväntar oss nu att arbetsgivarna i Hörby tar sitt fulla ansvar och möter upp fackens vilja att förbättra arbetsmiljön, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

-  Vision ser fram emot att fortsätta den viktiga dialog med arbetsgivaren som nu inletts i Hörby, där kommunledning och skyddsombud tillsammans tar fram lösningar som säkerställer en god arbetsmiljö för medarbetarna, säger Sarah Nystedt, ordförande Visions avdelning i Hörby.

Bakgrund: Den 17 februari lämnade Vision, SSR och Saco in en så kallad 66a-anmälan med begäran om ingripande från Arbetsmiljöverket om föreläggande eller förbud mot Hörby kommun. Anmälan handlar om att kommunen brustit i sina rutiner av att hantera kränkningar av medarbetare.

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, tfn 070- 746 21 24.

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.