Hörselskadades Riksförbund

Hörselskadade har svårt att nå sjukvårdsupplysningen 1177

Dela

Hörselskadade har svårt att nå 1177. För att få sjukvårdsupplysning gäller det att kunna ringa – och höra bra i telefon. Chatt saknas i samtliga regioner. "En allvarlig brist, som i värsta fall kan det kosta människor livet", varnar Mattias Lundekvam, förbundsordförande för Hörselskadades Riksförbund (HRF).

"En 1177-chatt kan rädda liv", säger Mattias Lundekvam, förbundsordförande, Hörselskadades Riksförbund (HRF) Foto: Peter Knutson/HRF
"En 1177-chatt kan rädda liv", säger Mattias Lundekvam, förbundsordförande, Hörselskadades Riksförbund (HRF) Foto: Peter Knutson/HRF

Redan i dag har elva av landets 21 regioner tillgång till chatt i sina samtalssystem. Men funktionen används inte. Det finns bara ett sätt att nå sjukvårdsupplysningen. Att ringa.

– I praktiken innebär det att alla som har problem med att höra i telefon nekas tillgång till 1177, förklarar Mattias Lundekvam.
– Det är oerhört allvarligt, särskilt i dessa tider när alla som får covid-19-symptom hänvisas till 1177. Vart ska hörselskadade vända sig om de blir sjuka?

Varannan äldre hör dåligt

Varannan person över 75 år har en hörselnedsättning. Över 85 år är andelen hela 60 procent. Det innebär att nästan en halv miljon av de äldre som riskerar att bli allvarligt sjuka i covid-19 har svårt att höra i telefon, i varierande grad.

Även i andra riskgrupper finns det många med hörselnedsättning. Totalt 1,5 miljoner svenskar i alla åldrar har svårt att höra i samtal med andra.

– Hörselskadade som insjuknar kan tvingas välja mellan att klara sig själva eller att larma 112. En del väntar i det längsta innan de söker hjälp – i värsta fall kan det bli för sent, befarar Mattias Lundekvam.

Kan rädda liv

Elva regioner skulle kunna börja med chatt relativt snabbt. Funktionen finns redan i 1177-systemen i Västra Götaland, Jönköpings län, Kalmar län, Stockholms län, Norrbotten, Västerbotten, Gävleborg, Halland, Kronoberg, Halland och Gotland. Men chatten används inte. 

– Nu måste regionerna ta sitt ansvar och se till att även hörselskadade kan kontakta 1177, säger Mattias Lundekvam.
– En chatt skulle avlasta sjukvården och 112. Inte minst skulle det öka tryggheten för några av våra mest utsatta – och rädda liv.

För mer information:
Ingvild Falkenhaug, kommunikationschef, tel 070-536 22 43, ingvild.falkenhaug@hrf.se  
Pressbilder på Mattias Lundekvam, HRFs förbundsordförande: www.hrf.se/pressbilder 

Nyckelord

Bilder

"En 1177-chatt kan rädda liv", säger Mattias Lundekvam, förbundsordförande, Hörselskadades Riksförbund (HRF) Foto: Peter Knutson/HRF
"En 1177-chatt kan rädda liv", säger Mattias Lundekvam, förbundsordförande, Hörselskadades Riksförbund (HRF) Foto: Peter Knutson/HRF
Ladda ned bild

Om

Hörselskadades Riksförbund
Hörselskadades Riksförbund



Hörselskadades Riksförbund (HRF) är en av världens största intresseorganisationer av och för hörselskadade. Vi arbetar för ett hörselsmart samhälle, där alla hörselskadade kan leva i full delaktighet och jämlikhet. Läs mer om HRF på www.hrf.se

Följ Hörselskadades Riksförbund

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hörselskadades Riksförbund

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum