Höstens slemmiga fara är här

Spårhalka, även kallad lövhalka, är främst ett problem under hösten och orsakas av fallande löv och barr som krossas av tågens hjul. Kvar blir en beläggning som är väldigt hal, särskilt i kombination med fukt och låg temperatur. Trots att Trafikverket har god beredskap och bekämpar spårhalka så inträffar det att tåg blir stillastående ett tag innan halkbekämpning kan sättas in.
Röjer vegetation, tvättar spåren och stryker på friktionsmedel
Trafikverket arbetar med beredskap och bekämpning av spårhalka och har en bra bild av var det brukar uppstå spårhalka. Det är ofta i uppförsbackar, vid tågsignaler och vid perronger. Med minskad hastighet blir det svårare för tågen att komma förbi en sträcka med spårhalka.
För att förebygga spårhalka röjer Trafikverket vegetation för att undvika att löv ska falla ner på järnvägen. Ett friktionsmedel läggs ut på rälsen, antingen från fordon eller manuellt. Detta görs främst kvälls- och nattetid, ett par gånger i veckan upp till flera gånger dagligen beroende på banans trafikmängd och tid på säsongen. På vissa sträckor bekämpas spårhalkan med ång- och högtryckstvätt.
Hur mycket förebyggande åtgärder som behövs är beroende av vädret. Regn och blåst bidrar till mer spårhalka. Trafikverket följer väderprognosen noggrant.
Tunga tåg
Flera järnvägsföretag arbetar systematiskt med att förebygga spårhalka genom viktreducering av tågen. Trafikverket kan även fatta beslut att begränsa vagnvikter för att upprätthålla kvalitet och funktion i järnvägssystemet om det krävs. Trafikverket och tågföretagen arbetar tillsammans för att identifiera kritiska platser inför höstarna och har planerat och arbetat med förebyggande åtgärder sedan sommaren.
- Spårhalka går inte att eliminera helt och hållet. Halkbekämpning är en del av åtgärderna. Kommunikationen och information mellan trafikledning och lokförare är viktig. Viktreducering av tågen är en annan. Andra viktiga åtgärder är utbildning och information kring hala spår till lokförare, säger Sören Stark, nationell samordnare för beredskapsplaner på Trafikverket.
Nyckelord
Kontakter
Sören Stark, nationell samordnare för beredskapsplaner, Trafikverket, 010-123 48 65
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder

Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Storsatsning på nya underhållståg – ett viktigt steg för framtidens järnvägsunderhåll15.12.2025 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket fortsätter att modernisera järnvägsunderhållet och investerar nu i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Satsningen innebär ett tydligt lyft för arbetsmiljö och säkerhet. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven – unikt stenåldersfynd i Järna15.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Halt väglag vid Norrlandskusten - iakta försiktighet i trafiken14.12.2025 18:30:04 CET | Pressmeddelande
Vid Norrlandskusten från Hudiksvall till Umeå fryser under söndagkvällen våta ytor snabbt med ishalka som följd. Trafikverket uppmanar trafikanter att iakta försiktighet i trafiken vid detta område. Trafikverkets entreprenörer arbetar med halkbekämpning i det berörda området.
Fler tåg och banarbeten än någonsin i nästa års tidtabell11.12.2025 16:28:49 CET | Pressmeddelande
Fler tåg och fler banarbeten än någonsin samsas på den svenska järnvägen nästa år. På söndag den 14 december börjar nästa års tidtabeller att gälla. Det blir ett år med starkt fokus på att göra järnvägen ännu mer pålitlig genom ett effektivt underhåll.
Nytt upplägg för nattågstrafik mellan Stockholm och Övre Norrland9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under kommande år kommer det att gå två nattågslinjer tur och retur mellan Stockholm och Övre Norrland. Det nya upplägget innebär att en linje trafikerar Stockholm–Narvik med ett tåg i varje riktning, medan en annan linje trafikerar Stockholm–Umeå på motsvarande sätt. Lösningen säkrar nattågstrafiken till 2030 då de nya nattågsfordonen börjar att levereras.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
