Kungliga Operan

Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman och singer-songwritern Rufus Wainwrights Prima Donna

Dela

Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI och den 10 oktober Rufus Wainwrights opera Prima Donna. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären Les Ballets Suédois skjuts framåt i tiden och att balettprogrammet Carmen/Suite en Blanc ställs in. »Vår verksamhet bygger i hög grad på flexibilitet och just nu gör vi allt vi kan för att återigen få möta publiken live och ge våra artister och medarbetare möjlighet att göra det dom är bäst på med hjälp av corona-anpassade produktioner«, säger VD och operachefen Birgitta Svendén.

Bild från repetitionerna av SHIFT I CACTI i koreografi av Alexander Ekman med Kungliga Baletten. Foto: Kungliga Operan/Arthur Ljunggren
Bild från repetitionerna av SHIFT I CACTI i koreografi av Alexander Ekman med Kungliga Baletten. Foto: Kungliga Operan/Arthur Ljunggren

Efter urpremiären av Ekmans dansverk SHIFT | CACTI inleds operasäsongen med repriserna av Verdis Rigoletto och Bizets Carmen.

Sedan tidigare har ett omfattande arbete lagts ned på att skapa en säker arbetsmiljö för artister och medarbetare så att repetitioner och föreställningar genomförs på ett tryggt sätt.

Regissören Sofia Jupither har omarbetat Rigoletto så att avstånd mellan medverkande och orkester kan säkras upp. Till exempel har de 16 koristerna säkrat två meter mellan sig, i enlighet med Folkhälsomyndighetens riktlinjer för körsång, och i orkesterdiket sitter max 30 musiker. Och Carmen kommer regissören Johanna Garpe att göra i en halv-scenisk version. Minst två publikrader är blockerade längst fram på parkett.

»Det är både kittlande och utmanande att behöva anpassa en redan färdig föreställning till nya omständigheter«, säger Sofia Jupither om Rigoletto och fortsätter: »Även om det krävs stora ingrepp i den sceniska berättelsen finns alla förutsättningar för att skapa en stor, maffig och fullödig upplevelse.«

Även Rufus Wainwright har sedan en tid arbetat med att skriva om Prima Donna för en lite mindre orkester på coronasäkert avstånd, och han tror att det kommer att fungera väldigt bra.

»Prima Donna är ju en intim opera som nog kan bli ännu mer effektiv i detta lite mindre format. Jag är väldigt förväntansfull och hoppas att jag kan komma till premiären«, säger Rufus Wainwright i en intervju i QX.

Som tidigare planerat har Unga på Operans uppsättning Klaus Nomi urpremiär den 17 oktober i Rotundan. I Sunil Munshis uppsättning möter publiken ett monologbaserat verk där text, musik, sång och starkt visuellt sceniskt uttryck utgör en drabbande föreställning som blivit brutalt aktuell genom den pågående pandemin.

Bakgrunden till att säsongsstarten skjuts upp är att coronapandemin har medfört att tidplanen för byte av Operans scenmaskineri försenats – ett arbete som har pågått i tre år och nu senast under våren och sommaren.

Under tiden som Operahuset har varit stängt för besök har Kungliga Operan varit tillgänglig dygnet runt via den digitala kanalen Operan Play, som återupptar sina sändningar i höst. I väntan på att kulturdepartementet ger nya besked kring folksamlingar vid event gäller restriktionerna med 50 personer i publiken i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Åtgärder för att besökarna ska känna sig trygga och säkert omhändertagna när de kommer till höstens föreställningar har pågått sedan i maj. Det innebär att vartannat säte bredvid samt säten direkt framför och bakom en bokad plats är blockerade. Operahuset har insläpp och utsläpp från tre olika håll vilket medför att avstånd mellan de olika sällskapen kan upprätthållas.

»Vi har längtat efter att få möta publiken igen och är extra stolta över att kunna presentera uppsättningar som har omarbetats på grund av pandemin«, säger Birgitta Svendén..

Under de närmaste dagarna kommer alla biljettinnehavare, som berörs av förändringarna, att kontaktas av Operans biljettkontor.

Kontakter

Bilder

Bild från repetitionerna av SHIFT I CACTI i koreografi av Alexander Ekman med Kungliga Baletten. Foto: Kungliga Operan/Arthur Ljunggren
Bild från repetitionerna av SHIFT I CACTI i koreografi av Alexander Ekman med Kungliga Baletten. Foto: Kungliga Operan/Arthur Ljunggren
Ladda ned bild
Prima Donna med Elin Rombo i titelrollen. Foto: Kungliga Operan/Klara G
Prima Donna med Elin Rombo i titelrollen. Foto: Kungliga Operan/Klara G
Ladda ned bild
Bild från repetitionerna av SHIFT I CACTI i koreografi av Alexander Ekman med Kungliga Baletten. Foto: Kungliga Operan/Arthur Ljunggren
Bild från repetitionerna av SHIFT I CACTI i koreografi av Alexander Ekman med Kungliga Baletten. Foto: Kungliga Operan/Arthur Ljunggren
Ladda ned bild
Bild från repetitionerna av SHIFT I CACTI i koreografi av Alexander Ekman med Kungliga Baletten. Foto: Kungliga Operan/Frida Nilson
Bild från repetitionerna av SHIFT I CACTI i koreografi av Alexander Ekman med Kungliga Baletten. Foto: Kungliga Operan/Frida Nilson
Ladda ned bild

Länkar

Om

Kungliga Operan
Kungliga Operan
Box 16094
103 22 Stockholm

08-791 43 00https://www.operan.se/

Kungliga Operan är sedan 1773 Sveriges nationalscen för opera och balett.

Följ Kungliga Operan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan

Michael Cavanagh ny operachef på Kungliga Operan30.11.2020 11:00:46 CETPressmeddelande

Nu är det klart att Michael Cavanagh kommer att bli ny konstnärlig chef för opera på Kungliga Operan. Han efterträder Birgitta Svendén som kvarstår som VD till 2022. Michael Cavanagh, som kommer från Kanada, är verksam som regissör, dramaturg och librettist. Han har gjort 150 produktioner vid över 30 operahus i Kanada, USA och Europa. På Kungliga Operan har han regisserat Nixon in China och Aida, två produktioner som hyllats av både publik och i media. Michael Cavanagh tillträder som operachef efter sommaren 2021 och har ett 5-årigt förordnande.

Stevenson/Lifar – en hyllning till klassisk balett19.10.2020 15:50:06 CESTPressmeddelande

Three Preludes av Ben Stevenson och Suite en Blanc av Serge Lifar – två baletter ur den klassiska repertoaren där Kungliga Balettens dansare visar upp sin teknik och lyfter fram såväl de enskilda dansarna som kompaniet på ett corona-anpassat sätt. Programmet ersätter Svansjön som skulle ha spelats under denna period men skjuts fram på grund av pandemin. Stevenson/Lifar har premiär den 3 december och spelas t o m den 14 januari 2021.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum