Hur blir förskolan och skolan bäst för de med synnedsättning eller blindhet?
- Vi har sammanställt resultaten från 78 forskningsartiklar eftersom vi ser att bristen på kunskap gör att det finns risk att eleverna får en utbildning med lägre kvalitet, säger Aurora Lindberg, chef för området Kunskapsutveckling på SPSM.
Kort sammanfattat visar forskningen att det är viktigt att eleven är delaktig i undervisningen och i kamratgruppen. För att lyckas med det krävs att lärare har förståelse för synnedsättningens konsekvenser och kunskap om hur undervisningen kan tillgängliggöras och anpassas. Lärare behöver omges av en stöttande organisation för att ha förutsättningar att lyckas med sitt uppdrag, till exempel behöver de få möjligheter till fortbildning.
- Vi har valt att kalla skriften ”Att främja delaktighet och lärande hos barn och elever med synnedsättning” just med anledning av att delaktigheten är så avgörande, säger Karin Fröding, en av projektledarna bakom forskningsöversikten.
Forskningen lyfter även fram behovet av visuell, auditiv och taktil anpassning av den fysiska miljön, så den blir tillgänglig för eleven. Dessutom betonas att det är viktigt att arbeta med strategier för att underlätta den sociala delaktigheten. Betydelsen av lärares attityder och förväntningar på eleven beskrivs också.
- Det vi ser i forskningen är att eleverna med synnedsättning vill mötas av samma höga förväntningar som övriga elever och att läraren tror på att de kan klara av saker, avslutar Kim de Verdier, forskare vid Stockholms universitet och psykolog på SPSM.
Ladde ner forskningsöversikten: Att främja delaktighet och lärande hos barn och elever med synnedsättning.
Forskningsöversikten kommer att presenteras på ett direktsänt lanseringswebbinarium den 31 maj klockan 15.00 till 16.00. Mer information och anmälan.
För mer information och intervju kontakta:
SPSM:s presstjänst, telefon: 010-473 50 51, e-post: press@spsm.se.
Nyckelord
Bilder
Om
Specialpedagogiska skolmyndigheten ger specialpedagogiskt stöd till skolhuvudmän, skolor, vuxenutbildningar och förskolor i hela landet. Vi erbjuder expertkunskap, kurser och konferenser inom specialpedagogik. Genom rådgivning och utredning arbetar vi nära skolor och förskolor i landets alla län. Vi driver också tio specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel.
Följ Specialpedagogiska skolmyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Högt tryck på kompetensutveckling för personal inom anpassade skolformer12.6.2023 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Grund- och gymnasiesärskola byter snart namn till anpassad grund- och gymnasieskola. Drygt 2 200 av personalen inom skolformerna samlas den 13 till 16 juni för fortbildning. Det är en stor del av personalen, totalt i landet finns det drygt 8 000 lärare inom grund- och gymnasiesärskola.
Ny generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten17.5.2023 12:40:00 CEST | Pressmeddelande
Regeringen har utsett Aurora Lindberg till ny generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten. Aurora Lindberg kommer närmast från rollen som verksamhetsområdeschef för Kunskapsutveckling på myndigheten och tillträder tjänsten som generaldirektör 1 juni.
Bättre kunskaper och arbetssätt kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar15.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Personalen på förskolor, fritidshem och grundskolor behöver veta mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. Nu lanserar SPSM ett omarbetat studiepaket för personal som jobbar med barn och elever med adhd eller autism.
Nytt studiepaket om digitala verktyg och AKK för grundsärskolan och gymnasiesärskolan6.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Digitala verktyg och alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) kan vara ett viktigt stöd i skolans arbete för att ge elever med intellektuell funktionsnedsättning goda förutsättningar att kommunicera och utvecklas i sin kunskap. I ett nytt studiepaket från Specialpedagogiska skolmyndigheten får grund- och gymnasiesärskolan konkret och användbar kunskap om hur man kan arbeta.
Skolverket och SPSM flyttar ihop i Luleå21.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) inviger ett gemensamt kontor i Luleå idag. Etableringen skapar möjlighet till bättre samarbete och mer dialog mellan myndigheterna och skolhuvudmän om vad som behövs för att fler barn och elever ska utvecklas och nå målen i skolan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum