WSP

Hur ska tågbranschen resa sig? Så gör andra länder

Dela
Resandet i och till urbana områden har minskat drastiskt vilket slår hårt mot tågbranschen. Men det finns ett antal initiativ som kan öka viljan att återigen ta tåget. Samtidigt krävs kraftiga stödåtgärder för att branschen ska överleva. Det visar en ny global studie av analys- och teknikkonsultbolaget WSP.
En av alla åtgärder som nu görs är att branschen ser över hur material kan bytas ut till ytor där virus överlever sämre. Bilden får användas fritt av tredje part.
En av alla åtgärder som nu görs är att branschen ser över hur material kan bytas ut till ytor där virus överlever sämre. Bilden får användas fritt av tredje part.

 – Det vi ser nu är en bransch i fritt fall, säger Ulf Larsson, rådgivare och branschexpert på WSP. Förutom olika former av ekonomiskt stöd för att överleva på kort sikt behöver branschen hitta sätt att skapa en säker resemiljö. Det handlar om exempelvis materialval där smitta trivs sämre, flexibla fordon och trängselstyrning i realtid.

För en tid sedan blev det klart att Regeringen skjuter till pengar i kollektivtrafikbranschen, men andra länder har gått längre som till exempel Storbritannien där tågbranschen i stort sett har förstatligats. I Sverige har samhällskritiska flyglinjer upphandlats med statliga medel, vilket borde prioriterat även för långväga tågtrafik, menar Ulf Larsson. En ljuspunkt är dock godstrafik på järnväg där trafiken bara minskat marginellt. Här finns en möjlighet att med rätt stöd komma ur krisen med en bibehållen marknadsandel.

– Regeringen borde använda tillfället till att stödja en långsiktig överflyttning från fossildrivna vägtransporter, tycker Ulf Larsson. Trafikverket kan till exempel underlätta genom en mer dynamisk bokning av tågtider. 

På det stora hela kommer det sannolikt vara en tung uppförsbacke tillbaka för tågbranschen.

– Risken att vi missar klimatmålen är överhängande om räddningsinsatser inte är tillräckligt kraftfulla. En konkret åtgärd kan vara att accelerera underhållsarbetet så att vi har en mer tillförlitlig järnväg när trafiken är igång igen, vilket också är ett klassiskt verktyg för att stimulera ekonomi och arbetsmarknad. Här finns även chans att i en omställning digitalisera arbetet. Det kan handla om utökat system med sensorer som håller koll på statusen på järnvägen för att minska antalet fysiska inspektioner till exempel.

WSPs studie i korthet:

  • Minskat resande. Resandet i urbana områden i länder världen över har minskat kraftigt, med 80 procent i USA, Kanada, UK och Australien medan minskningen i exempelvis Hong Kong och Sydkorea bara minskat med 40-50 procent.
  • Stödinsatser. Direkta stöd till flygbranschen är stort, men allt fler ser även behovet på tågsidan, ex i UK där branschen i stort sett förstatligats. Staten går in och står för biljettavgifter för redan köpta biljetter mm.
  • Material. Branschen ser över hur material kan bytas ut till ytor där virus överlever sämre, ex Chile där man redan bytt ut alla ledstänger i en T-banestation i Santiago till koppar där virus överlever 4 timmar jämfört med 72 timmar på stål.
  • Digitala verktyg. Allt fler aktörer utvecklar appar som visar aktuell trängsel så att passagerare kan välja den väg som innebär minst trängsel.
  • Febermätning. Olika metoder för att mäta passagerares kroppstemperatur används i allt större utsträckning, värmekameror inbyggda i polisens hjälmar, drönare med värmekamera mm.
  • Rengöring. Fordon och stationer rengörs för att förhindra smittspridning. Exempelvis UV-tvätt som är effektivt mot virus. Allt fler rengörningsrobotar används.
  • Ombyggnation. Fordon byggs om för att snabbt kunna stället om till att köra gods eller till och med transportera sjuka.

Ta del av rapporten i sin helhet på wsp.com.

För mer information, vänligen kontakta:

Ulf Larsson, chef Rail Advisory, WSP

ulf.e.larsson@wsp.com 

010 722 88 15

Kontakter

Bilder

En av alla åtgärder som nu görs är att branschen ser över hur material kan bytas ut till ytor där virus överlever sämre. Bilden får användas fritt av tredje part.
En av alla åtgärder som nu görs är att branschen ser över hur material kan bytas ut till ytor där virus överlever sämre. Bilden får användas fritt av tredje part.
Ladda ned bild

Om

WSP
WSP
Arenavägen 7
12188 Johanneshov

010-7225000http://www.wsp.com

WSP är en av världens ledande teknikkonsulter. Med en enastående bredd av ingenjörer, rådgivare och forskare förenas våra globala talanger för att utveckla lokala lösningar.

WSP är verksamma i över 50 länder och har cirka 73 000 medarbetare, eller som vi säger Visionärer. På WSP i Sverige jobbar cirka 3800 konsulter med att leverera innovativa och hållbara projekt inom strategisk rådgivning, transport, infrastruktur, byggnation, miljö, vatten, projektledning och energi.

 

Följ WSP

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från WSP

Tillståndsprövning för sprängmedelsfabrik i Nora – WSP:s arbete med miljö och infrastruktur i fokus17.12.2025 16:23:44 CET | Pressmeddelande

Mark- och miljödomstolen har idag beviljat Sweden Ballistics (SWEBAL) tillstånd att bygga en ny sprängmedelsfabrik utanför Nora i Örebro län. Beslutet bygger på omfattande underlag där WSP har haft en central roll genom att ta fram miljökonsekvensbeskrivningen (MKB), tekniska analyser och utredningar kring trafik, vägjusteringar, VA‑ledningar och geoteknik.

Ny mobilitetsstudie från WSP: Ekonomiska styrmedel gynnar elbilen – kollektivtrafiken halkar efter16.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Årets mobilitetsstudie från WSP, Ett rättvist transportsystem, visar att omställningen mot ett hållbart transportsystem inte sker jämlikt. Elbilsägare kör i genomsnitt längre sträckor och gör fler resor än fossilbilister, vilket riskerar att öka trängseln i trafiken. Samtidigt gynnar ekonomiska styrmedel elbilen kraftigt – förmånerna kan uppgå till 114 000 kronor per år – medan kollektivtrafiken möter höjda biljettpriser och minskat resande.

WSP dubbel finalist i Sweden Green Building Awards28.11.2025 09:03:38 CET | Pressmeddelande

WSP Sverige var en av fyra finalister i kategorin Årets medlem vid Sweden Green Building Awards – tillsammans med Svenska Bostäder, Atrium Ljungberg och Saint-Gobain Ecophon. Kategorin lyfter organisationer som genom innovation, ansvar och metodiskt hållbarhetsarbete driver sektorn framåt. Vi gratulerar Atrium Ljungberg till vinsten och är stolta över att vårt arbete har uppmärksammats av juryn

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye