Hur ska tågbranschen resa sig? Så gör andra länder
– Det vi ser nu är en bransch i fritt fall, säger Ulf Larsson, rådgivare och branschexpert på WSP. Förutom olika former av ekonomiskt stöd för att överleva på kort sikt behöver branschen hitta sätt att skapa en säker resemiljö. Det handlar om exempelvis materialval där smitta trivs sämre, flexibla fordon och trängselstyrning i realtid.
För en tid sedan blev det klart att Regeringen skjuter till pengar i kollektivtrafikbranschen, men andra länder har gått längre som till exempel Storbritannien där tågbranschen i stort sett har förstatligats. I Sverige har samhällskritiska flyglinjer upphandlats med statliga medel, vilket borde prioriterat även för långväga tågtrafik, menar Ulf Larsson. En ljuspunkt är dock godstrafik på järnväg där trafiken bara minskat marginellt. Här finns en möjlighet att med rätt stöd komma ur krisen med en bibehållen marknadsandel.
– Regeringen borde använda tillfället till att stödja en långsiktig överflyttning från fossildrivna vägtransporter, tycker Ulf Larsson. Trafikverket kan till exempel underlätta genom en mer dynamisk bokning av tågtider.
På det stora hela kommer det sannolikt vara en tung uppförsbacke tillbaka för tågbranschen.
– Risken att vi missar klimatmålen är överhängande om räddningsinsatser inte är tillräckligt kraftfulla. En konkret åtgärd kan vara att accelerera underhållsarbetet så att vi har en mer tillförlitlig järnväg när trafiken är igång igen, vilket också är ett klassiskt verktyg för att stimulera ekonomi och arbetsmarknad. Här finns även chans att i en omställning digitalisera arbetet. Det kan handla om utökat system med sensorer som håller koll på statusen på järnvägen för att minska antalet fysiska inspektioner till exempel.
WSPs studie i korthet:
- Minskat resande. Resandet i urbana områden i länder världen över har minskat kraftigt, med 80 procent i USA, Kanada, UK och Australien medan minskningen i exempelvis Hong Kong och Sydkorea bara minskat med 40-50 procent.
- Stödinsatser. Direkta stöd till flygbranschen är stort, men allt fler ser även behovet på tågsidan, ex i UK där branschen i stort sett förstatligats. Staten går in och står för biljettavgifter för redan köpta biljetter mm.
- Material. Branschen ser över hur material kan bytas ut till ytor där virus överlever sämre, ex Chile där man redan bytt ut alla ledstänger i en T-banestation i Santiago till koppar där virus överlever 4 timmar jämfört med 72 timmar på stål.
- Digitala verktyg. Allt fler aktörer utvecklar appar som visar aktuell trängsel så att passagerare kan välja den väg som innebär minst trängsel.
- Febermätning. Olika metoder för att mäta passagerares kroppstemperatur används i allt större utsträckning, värmekameror inbyggda i polisens hjälmar, drönare med värmekamera mm.
- Rengöring. Fordon och stationer rengörs för att förhindra smittspridning. Exempelvis UV-tvätt som är effektivt mot virus. Allt fler rengörningsrobotar används.
- Ombyggnation. Fordon byggs om för att snabbt kunna stället om till att köra gods eller till och med transportera sjuka.
Ta del av rapporten i sin helhet på wsp.com.
För mer information, vänligen kontakta:
Ulf Larsson, chef Rail Advisory, WSP
010 722 88 15
Kontakter
Ellen HuitfeldtPR Manager
Tel:0701629311ellen.huitfeldt@wsp.comBilder
Om
Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.
Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.
Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.
Följ WSP
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från WSP
Anna Winde ny hållbarhetschef på WSP18.4.2024 09:01:00 CEST | Pressmeddelande
WSP har utsett Anna Winde som ny hållbarhetschef för WSP Sverige och Norden. Anna kommer att vässa WSPs kunderbjudande genom att förstärka hållbarhetslösningar som en naturlig del av leveranserna och öka WSPs externa positionering inom hållbarhetsfrågor.
WSP tilldelas uppdrag för Norrbotniabanan29.1.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
WSP har tillsammans med AFRY fått i uppdrag av Trafikverket att ta fram järnvägsplan för sträckan Skellefteå Degerbyn - Länsgränsen AC/BD, som är en del av Norrbotniabanan.
Ny rapport: Här är Sveriges mest robusta kommuner28.11.2023 07:28:00 CET | Pressmeddelande
Nu släpper strategi- och teknikkonsultföretaget WSP rapporten "Regionernas Kamp", som rankar Sveriges 290 kommuner utifrån deras robusthet. Nacka, Täby och Kungsbacka toppar rankningen och analysen visar att pendlingskommuner nära större städer är de som har bäst förmåga att stå emot kriser och hantera förändringar. Rapporten tar i år också ett större grepp på trygghet och kommunernas brottsförebyggande arbete.
Mette Sjölin blir ny chef för Property and Buildings på WSP Sverige24.11.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
WSP Sverige har utsett Mette Sjölin till ny sektorschef för Property & Buildings som tar plats i företagets ledgningsgrupp. Mette har tidigare varit regionchef för Property & Buildings Mitt och har en lång ledarerfarenhet från den tekniska konsultbranschen. Hon kommer att driva WSPs satsning på att stödja kunderna i deras gröna omställning.
WSP vinner stort ramavtal med ett av Sveriges största elnätsbolag16.11.2023 07:59:00 CET | Pressmeddelande
WSP har ingått ett tvåårigt ramavtal, med möjlighet till förlängning på ytterligare tre år, med ett av Sveriges största elnätsbolag. Ramavtalet gäller tekniska konsulttjänster för att bygga ut och anpassa det svenska elnätet för ökad fossilfri elproduktion.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum