Hur vi kan förebygga våld – fokus när idrotten samlas på internationella kvinnodagen

Riksidrottsförbundet sätter fokus på våldsförbyggande arbete under internationella kvinnodagen den 8 mars. Digitala föreläsningar gästas av bland andra Karin Ljung Aust från Jämställdhetsmyndigheten, Tobias Stark från Linnéuniversitetet som ska prata om Verklighetens Björnstad, Erik Granqvist, hockeyexpert Viaplay och Musse Hasselvall, Svenska Budo & Kampsportförbundet.

– Riksidrottsförbundets arbete för en jämställd idrottsrörelsen pågår alla dagar men under internationella kvinnodagen sätter vi extra ljus på vissa frågor i arbetet. Med ökad kunskap blir vi bättre på att upptäcka och förebygga våld och stärka ledare i det proaktiva trygghetsarbetet. Det är en förutsättning för en trygg, jämställd och framgångsrik idrott, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet.

Frågor som lyfts under internationella kvinnodagen är Vad är våld? Varför uppkommer det och hur går det att förebygga i idrottsvardagen utan att göra avkall på kärnverksamheten?

– Dagen blir en blandning av att få ta del både av forskning, fakta och personliga berättelser och inspel om vad vi inom idrotten måste göra för att förändra destruktiva tystnadskulturer och upptäcka och agera mot våld. Vi vill på det här sättet både öka och bredda kunskapen, kring hur det som kan ses som olika frågor – våld och jämställdhet – istället är tätt sammanflätade och att arbetet med båda är en förutsättning i arbetet framåt, säger Sofia B Karlsson, ansvarig jämställdhet och inkludering Riksidrottsförbundet.

Samtliga föreläsare och talare under dagen:

Sofia B Karlsson Riksidrottsförbundet
Malin Träff,
Riksidrottsförbundet
Musse Hasselvall
, Svenska Budo & Kampsportförbundet.
Karin Ljung Aust, Jämställdhetsmyndigheten
Tobias Stark, Linnéuniversitetet
Erik Granqvist, hockeyexpert Viaplay och målvaktscoach.
Anna-Lena Almqvist, Mälardalens universitet
Johan Stark, Generalsekreterare
Svenska Ishockeyförbundet
Fredrika Lindström
RF-SISU Småland
Marwa Chebil,
MUCF

Här kan du läsa mer om inkluderande idrott och jämställdhet

Sofia B Karlsson
Ansvarig jämställdhet och inkludering, Riksidrottsförbundet

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.