Husets byggepok avslöjar hur lång tid som städningen tar

Det tar tre gånger så lång tid att städa en stortvättstuga i ett miljonprogramhus som tvättstugan i ett hus från 1950-talet. Och det tar nästan dubbelt så lång tid att städa entrén i ett sekelskifteshus jämfört med ett hus byggt på 2000-talet. Det visar Sveriges Allmännyttas städnyckeltal – ett nytt verktyg för att bedöma rimliga städtider för olika hustyper.

Illustration: Sveriges Allmännytta

Städtiden av olika delar i ett hus kan skilja avsevärt beroende på när huset är byggt. En entré i ett äldre hus kräver exempelvis längre städtid än i ett hus från 2000-talet. De nya nyckeltalen, som inkluderar ett digitalt kalkyleringsstöd för egna beräkningar, ska göra det enklare för de bostadsbolagen att bedöma vad som är rimliga städtider. Både när det gäller anbud från entreprenörer och för att planera bemanningen om städningen sköts i egen regi.

– Otaliga trappor, hissar och entréer städas varje dag i allmännyttans hus och städkvaliteten är avgörande för hyresgästernas trivsel. Med nyckeltalen är det enkelt att se tidsåtgång och vilken bemanning som behövs, säger Patrizia Finessi, miljöexpert, Sveriges Allmännytta.

Nyckeltalen redovisas för fem hustyper från olika tidsperioder; sekelskifteshus (1800/1900-talet), 1950-talshus, miljonprogramshus (1965–75), 1980–1990-talshus och 2000–2010-talshus. Två olika beräkningsmetoder används:

• Städtider mätt i minuter för olika delar av en fastighet (entréer, trappor, hissar, tvättstugor, toaletter, källargångar och vindsgångar).
  • Städtider mätt i hur många kvadratmeter – uppdelat på de olika ytorna ovan som hinner städas på en timme.

– Båda metoderna visar att städtiden skiljer sig åt beroende på när husen är byggda. Tiden är en viktig parameter om det är 50 eller 100 trapphus med tillhörande allmänna utrymmen som ska städas, säger Anna Lackman, expert fastighetsförvaltning, Sveriges Allmännytta.

För att få fram en totaltid, så måste förberedelsetid, gångtid mellan portar i samma byggnad och restid mellan bostadsområden adderas till nyckeltalen.

Anna Lackman, expert fastighetsförvaltning, Sveriges Allmännytta, 08­–406 55 04, anna.lackman@sverigesallmannytta.se

Patrizia Finessi, miljöexpert, Sveriges Allmännytta, 08­–406 55 37, patrizia.finessi@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig Sveriges Allmännytta, 08­–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Illustration: Sveriges Allmännytta
Illustration: Sveriges Allmännytta. Högupplöst version.

Fem skatteförslag för fler hyresrätter - webbinarium den 15 september8.9.2021 12:03:06 CEST | Pressinbjudan

Med fem ändringar i skattesystemet kan byggandet av fler hyresrätter stimuleras, renovering av befintliga hyresrätter underlättas och omvandling av lokaler till bostäder göras betydligt enklare. Välkommen till ett lunchseminarium där Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta presenterar en ny skatterapport som kan bidra till att säkra framtidens bostadsförsörjning.