Hyran klar för 434 hushåll hos Öckerö Fastigheter

Hyresgästföreningen och Öckerö Fastigheter har kommit överens om nya hyror för 2023. Drygt 400 hushåll får en höjning på mellan 4,5 och 5,0 procent från den 1 april 2023.
Linda Zackariasson, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

När förhandlingarna inleddes i höstas meddelade Öckerö Fastigheter att de ville höja hyran med upp till 8,5 procent från den 1 januari 2023 för 434 lägenheter. Det höga kravet kunde Hyresgästföreningen inte acceptera.

Parterna har nu kommit överens om en hyreshöjning på 4,5 procent för lägenheter med kallhyra medan lägenheter med varmhyra får en höjning på 5,0 procent. Höjningen gäller från den 1 april. I överenskommelsen ingår även 66 nyproducerade lägenheter med presumtionshyra, där blir hyreshöjningen i stället 2,5 procent.

- Hyreshöjningen i år är historiskt hög och vi hade gärna sett en lägre höjning eftersom många hyresgäster just nu har en tuff situation. Samtidigt är det här den bästa överenskommelsen vi kunde träffa för hyresgästerna under de förutsättningarna som är just nu, säger förhandlingsledare Linda Zackariasson.

Många hyresvärdar har i år valt att stranda förhandlingarna när de inte fått igenom sina höga hyreskrav. Därför känns det positivt att vi har kunnat nå en överenskommelse utan retroaktiva höjningar och vår förhoppning är nu att fler allmännyttiga och privata hyresvärdar tar sitt ansvar som förhandlingsparter.

- Årets hyresförhandlingar har varit tuffare än på länge. Ökade kostnader och hög inflation har påverkat både hyresgäster och fastighetsägare. För oss har det varit viktigt att komma fram till överenskommelser där hyresgästerna inte får ta hela notan. Det måste finnas en balans där båda parter tar ansvar, säger Linda Zackariasson.

Pressjour Västra SverigeHyresgästföreningen Västra Sverige

Västra Sverige omfattar kommunerna Göteborg, Varberg, Kungsbacka, Mölndal, Partille, Lerum, Kungälv, Stenungsund, Härryda, Ale, Tjörn, Orust och Öckerö.

Linda Zackariasson, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.