"I am not a typing machine" - Report on the Professional Status of Medical Secretaries in Nordic Health Care

Idag råder brist på medicinska sekreterare i den nordiska hälso- och sjukvården och många i yrkesgruppen kommer att gå i pension de kommande åren. Attraktiviteten i yrket behöver öka och lön och arbetsvillkor måste rimma bättre med de höga kompetenskraven i yrket. Det är slutsatsen i den rapport om medicinska sekreterare i Norden som Vision har genomfört.

Ladda ned hela rapporten här.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 197 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision: Chefer har för lite inflytande över välfärdens digitaliseringsarbete12.11.2019 07:59:26 CETPressmeddelande

En kommande rapport från Vision pekar på att medarbetare och chefer i kommuner och regioner inte känner sig delaktiga i arbetet med att utveckla nya digitala och tekniska lösningar. 70 procent av medarbetarna i kommuner och regioner upplever att de har begränsat inflytande vid utveckling eller inköp av it-system. Vision ser en risk för att digitaliseringsarbetet går trögt och att utvecklingsprojekt blir kostsamma och drar ut på tiden.