Ia Genberg får Aftonbladets litteraturpris
Aftonbladets litteraturpris har delats ut årligen sedan 1957 och ges ”på exklusivt konstnärliga grunder till någon svensk diktare som ännu befinner sig i skapande utveckling”.
Bland de tidigare vinnarna återfinns exempelvis Tomas Tranströmer, Beate Grimsrud, Steve Sem-Sandberg och Sara Stridsberg.
I år går priset, som vid sidan om själva utmärkelsen utgörs av 50 000 kronor, till Ia Genberg.
Hon är född 1967 och debuterade 2012 med romanen,”Söta fredag”. Året därpå kom ”Sent farväl”. Hennes tredje bok, ”Klen tröst” gavs ut 2018.
Ia Genbergs senaste roman, “Detaljerna” tilldelades Augustpriset 2022 och har redan översatts till ett stort antal språk.
Juryns motivering:
Med den senaste romanen förädlas den nyfikenhet på människor som är författarskapets signum. Blicken är klar, men förlåtande. Den vilar på de människor som kommer och går genom ett liv och vars avtryck gör oss till dem vi är. Boken håller sig nära vardagen, men böljar ändå som en kropp i konstant rörelse. Genom att fokusera på ögonblickens förtätningar når berättelsen bortom klichéernas och kronologins låsningar. Aftonbladets litteraturpris 2022 går till Ia Genberg för ”Detaljerna”.
Läs Karin Petterssons intervju med Ia Genberg här:
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/gEJyJB
Juryn som utsett 2022 års mottagare består av Anna Andersson, Jack Hildén, Rasmus Landström, Karin Pettersson, Lidija Praizovic och Sinziana Ravini.
Prissumman är 50 000 kronor.
De senaste tio årens vinnare:
2013 Andrzej Tichý
2014 Ida Linde
2015 Jila Mossaed
2016 Eija Hetekivi Olsson
2017 Tove Folkesson
2018 Sami Said
2019 Lina Wolff
2020 Axel Lindén
2021 Andreas Lundberg
2022 Ia Genberg
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Pettersson, kulturchef, Aftonbladet. E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum