Idag får idrottsföreningar besked om coronastödet

Idag börjar stödet till idrottsföreningar som drabbats ekonomiskt av coronapandemin betalas ut. Stödet baseras på hur stor förlust föreningen har gjort i förhållande till sin omsättning. De som drabbas värst får mest stöd

Idag får idrottsföreningar besked om sin ansökan för att kompensera ekonomiska förluster under våren på grund av coronapandemin. Av regerings stödpaket till idrotten om 500 miljoner kronor går 91 procent till idrottsföreningar och nio procent till förbund och dess distrikt.

– Det känns bra att vi kan hjälpa ryggraden i idrottsSverige, våra tusentals idrottsföreningar runt om i landet som vecka ut och vecka in skapar bra idrott för barn och ungdomar. Det har varit en grannlaga uppgift att på ett så rättvist sätt som möjlig fördela 500 miljoner kronor när behovet är 1,3 miljarder, säger Björn Eriksson ordförande i Riksidrottsförbundet.

Stödet som ska kompensera uteblivna intäkter och kostnader för evenemang som föreningen inte kommer undan under perioden 12 mars till 30 juni. En bärande princip för stödet är att förlusten jämförs med föreningens omsättning. Variationen av de ekonomiska konsekvenserna är stora och därmed också stödet för varje förening.

– Vi har många mindre föreningar som kanske inte har förlorat så många kronor, men dessa kronor är i flera fall en stor del av deras totala omsättning. De som behöver mest hjälp har också fått störst stöd procentuellt sett i förhållande till den ekonomiska förlusten, säger Björn Eriksson.

Stödet till föreningarna börjar betalas ut måndag den 15 juni och Riksidrottsförbundet räknar med att samtliga föreningar ska ha fått sitt stöd innan midsommar.

Att minska smittspridningen och mota pandemin är fortfarande högst prioriterat. Vilket begränsar idrottsföreningarnas möjligheter att bedriva sin idrott.

– Jag är imponerad av hur snabbt och ansvarsfullt våra idrottsföreningar har ställt och anpassat stora delar av sin verksamhet under våren. Tyvärr ser vi ut att behöva fortsätta med begränsad verksamhet ett bra tag till. För att vi ska orka genom hela pandemin behöver vi ett förlängt stöd för juli-september om 500 miljoner kronor. Jag har goda förhoppningar att regeringen är beredd att svara upp mot det behovet, säger Björn Eriksson.

Här kan du läsa om fördelningen till samtliga idrottsföreningar och även fördelat per kommun och idrott (länk)