Ideon Coder Kids 2022 växer tillsammans med LTH!

Nytt samarbete med LTH leder till att Ideon Coder Kids når fler unga tjejer i gruppen 13-15 år som är nyfikna och intresserade av programmering. Till Ideons hjälp finns nu D-ship som är en förening för flickor och icke-binära studenter som studerar datavetenskap och InfoCom på LTH.

Sedan 2017 organiserar Ideon Science Park det populära evenemanget Ideon Coder Kids under en hel dag under höstlovet, som en del av Lunds kommuns kostnadsfria skollovsaktiviteter. Sedan starten har 450 barn deltagit i Ideon Coder Kids. Under en heldag får barnen prova på olika programmeringsaktiviteter, som riktar sig till både nybörjare och mer erfarna kodare. Varje år coachar Ideon cirka 120 barn under evenemanget och i år har vi expanderat till 170 barn då eventet nu görs i samarbete med LTH.

Ideon Coder Kids genomförs i nära samarbete med företag och organisationer som Axis Communications, Arm, Volvo Cars, Bosch, Sony, Qlik, Handelsbanken, UniverKids och LTH. Deltagande partners sponsrar med kodmentorer, lånedatorer, programinnehåll och måltider till barnen under dagen. Evenemanget består av olika klassrum med varierande programinnehåll för att möta barnens olika programmeringsnivåer. Barnen får stöd utifrån sina egna erfarenheter och individuella behov. Betoning läggs på att göra det möjligt och inkluderande för alla barn att delta, oavsett kön, etnicitet eller kultur. Målet med Ideon Coder Kids är att väcka lusten till kodning och digitalt skapande hos barn och unga och ge dem drivkraften att vilja fortsätta utvecklas.

Ideon Coder Kids riktar sig till barn i åldrarna 8-15 år. Barnen är indelade i två åldersgrupper: 8-12 år och 13-15 år. I den yngre gruppen har vi en jämn könsfördelning med ca 50 % pojkar och 50 % flickor. Men det sker en drastisk förändring i den äldre gruppen, 13-15 år, där endast ett fåtal flickor deltar, så få som ca 5 % flickor mot 95 % pojkar. I år har Ideon därför ingått ett partnerskap med D-Chip, en förening för flickor och icke-binära studenter som studerar datavetenskap och InfoCom vid LTH. De arbetar för att öka trivseln och samarbetet bland flickor och icke-binära studenter och kommer i år att hålla en tjejgrupp för 13-15-åringar tillsammans med Bosch.

Efter att ha avslutat registreringen kan vi bekräfta att vi har lockat fler tjejer till Coder Kids än någonsin tidigare. Vi är glada och förväntansfulla över att kunna genomföra ytterligare ett år av vårt fantastiska evenemang som ger glädje åt barnen men också glädje, drivkraft och inspiration för våra deltagande företag.

"På Ideon arbetar vi för att se till att unga människor inspireras att välja teknikutbildning och jobb senare i livet. Ideon Coder Kids är bara ett av de initiativ som Ideon gör för att uppmuntra intresset för fler framtida kodare. Vi har lärt oss mycket under åren som vi arbetat med Ideon Coder Kids och har utvecklat konceptet allteftersom. Nu har vi också inlett en dialog med Malmö Universitet som vill delta och som gör att vi kan anordna Ideon Coder Kids i Malmö nästa år."

-        LOTTA WESSFELDT, IDEON SCIENCE PARK

Ideon Science Park fördjupar samarbetet med universitet, näringsliv och lokala och regionala samhället16.6.2022 14:11:10 CEST | Pressmeddelande

Ideon Science Park omfattar bolag Ideon Innovation, Ideon AB och Ideon Open och som ett led i att utveckla och förstärka rollen som Internationell Science Park inom Tech och Deeptech, slås verksamheterna samman. Efter sommaren kommer Ideon Science Park AB, med ny ägarbild och tydligare verksamhetsinriktning att fördjupa samarbetet med universitet, näringsliv och lokala och regionala samhället. Verksamhetsansvarig för Ideon Science Park tills vidare är Anders G Nilsson, f.n. VD för Ideon Innovation och Ideon Open och operativt ansvarig är Lotta Wessfeldt, f.n. VD för Ideon AB. "Vi har under snart ett år arbetat intensivt med att utveckla vår verksamhetsidé och förbereda för att ta ett kliv framåt för att fortsätta vara en internationellt sett relevant och värdeskapande Science Park - säger Lotta . Det är också viktigt för oss att kunna tydliggöra vår strategiska inriktning mot Tech och Deeptech för att kunna möta Lunds universitets starka forskningsområden - tillägger Anders " Nuvarande

Sveriges fjärde ESA BIC hamnar i Lund på Ideon Science Park17.8.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart att Sveriges fjärde ESA BIC (European Space Agency Business Incubaton Centre Sweden) hamnar i Lund och mer exakt på Ideon Science Park. Inkubatorn Ideon Innovation, en del av Ideon Science Park, har väl etablerade samarbeten med näringslivet, Lunds universitet, Lunds kommun och övriga innovationsaktörer i regionen och därför har Lund valts som en självklar plats för rymdinkubatorn ESA BIC.

Ideon stipentiet 2021 går till Recilio - digitalt stöd för mental hälsa och motståndskraftiga organisationer1.6.2021 14:44:59 CEST | Pressmeddelande

Vinnare av 2021 års Ideon Stipendium på 25 000 SEK är startupföretaget Recilio på inkubatorn Ideon innovation. Grundarna Lisa Granath, CEO, Ida Wikholm, COO, Eugen Groh, HOS, samt deras diversifierade team visar höga ambitioner och starka entreprenörsegenskaper och har gjort stora framsteg på inkubatorn Ideon Innovation. Stipendiet är till minne av Ideon Societeten, en stiftelse som nu är nedlagd, men som bestod av viktiga personer för Ideons uppstart 1983.