Ideon premierar innovativa tillväxtföretag med prispengar och mentorskap – här är vinnarna!

Under Ideons 35-årsfest den 28 september delades priser ut till lovande tillväxtföretag i två kategorier, Ideon-stipendiet och Ideons Mentorskapsprogram. Vinnare av stipendiet, Bjorkstrom Robotics, mottog 25 000 kronor med motiveringen ”För att ha utvecklat en spännande lösning med hjälp av VR och AR som kan revolutionera en hel industri. Trots att företaget är i en tidig fas har de redan strategiska kunder och partners och en stor potential. Ideon-stipendiet ges för att stötta en ökad marknadsexponering.”

Vinnarna av mentorskapsprogrammet med mentorerna. Från vänster: Lennart Bergström, Sib Solutions, Ofelia Madsen, BrainLit, Pierre Elzouki, Jon Hauksson, Staffan Gestrelius, Martin Gren, Anders Arkenstedt, Dimon systems, Magnus Lindström, Tempiro och Johan Ranefors, Glimworks. Mentorn Charlotta Falvin saknas på bilden.

Förutom prispengarna vann Bjorkstrom Robotics också en Changeware workshop hos Rouk AB för att hitta processer för att snabbare nå ut på marknaden.

Fem vinnare av mentorskapsprogrammet

De fem vinnarna av mentorskapsprogrammet är:

• Magnus Lindström, grundare och VD, Tempiro
  • Ofelia Madsen, VD, BrainLit
  • Johan Ranefors, CEO/CTO, Glimworks
  • Lennart Bergström, medgrundare, Sib Solutions
  • Anders Arkenstedt, VD och grundare, Dimon systems

De fem mentorerna som ska hjälpa tillväxtföretagen att växla upp är Martin Gren, medgrundare av Axis, Jon Hauksson, medgrundare av Storytel, Charlotta Falvin, erfaren VD och styrelseordförande, Pierre Elzouki, medgrundare av Scalado och Staffan Gestrelius, medgrundare av QlikTech. Tillsammans har de valt ut fem adepter bland de sökande som i ansökan har berättat om sina tillväxtmål, sin bakgrund och argument om varför de ska vinna en plats i programmet. Varje mentor kommer att erbjuda tio timmars handledning totalt under 2018 och de fem adepterna får två timmar med varje mentor.

”Ideon har betytt mycket för min entreprenörsresa och nu ser jag fram emot att dela med mig av mina lärdomar genom kloka frågor från hungriga Ideon-entreprenörer”, säger Martin Gren.

”Detta kommer att bli detta en pågående process där vi matchar mentorer med adepter och efter de första fem kommer vi inte ha någon begränsning på antalet adepter och mentorer, utan det är intresset som får styra utbudet”, fortsätter Mia Rolf.

Sharp Minds Sessions med mentorerna ger alla en chans att ta del av viktiga råd och lärdomar

Under året har det anordnats events under namnet ”Sharp Minds Sessions” där mentorerna samtalar om sin resa, viktiga lärdomar de har tagit med sig och vad de skulle vilja dela med sig av till nya företagare. Nästa möte hålls den 20 november där Martin Gren och Pierre Elzouki tar plats på scenen för att prata om resan från idé till växande företag.

Om stipendiet och mentorskapsprogrammet

Ideon-societeten har stipulerat följande kriterier för en nominering och vinst av Ideon-stipendiet. Bolaget bör:

• vara ett Ideonföretag (ha verksamhet på Ideon Science Park)
  • ha stor tillväxtpotential
  • ha en innovation som gärna har sin grund i forskning
  • befinna sig i kategorin startup, dvs fortfarande få anställda, i ett uppstartsskede, ej äldre än 5 år
  • visa gott entreprenörskap

Mentorskapsprogrammet med dem fem mentorerna startar i september och programmet kommer sedan att fortsätta efter årsskiftet, där alla aktiva på Ideon har möjlighet att anmäla sig som mentor eller adept för att utbyta erfarenheter.

Bjorkstrom Robotics mottar sitt pris från Ideons styrelseordförande Stephan Müchler. Från vänster Lars-Olof Ohlsson, Kristofer Björkström, Elmir Jagudin och Stephan Müchler, Sydsvenska Handelskammaren.

Sex ledande ICT-miljöer vill skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH)29.11.2019 09:18:20 CETPressmeddelande

Ett samarbetsavtal har tecknats mellan sex av Sveriges ledande science parks inom ICT. De vill nu tillsammans skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH). Det kan i så fall bli det svenska bidraget till ett nätverk av europeiska hubbar som ska inbjuda till gränsöverskridande samarbeten samt främja spridning och användning av de digitala kapaciteter som byggs upp i näringsliv och offentlig sektor.

57% i jobb eller utbildning efter MatchIT projektets första omgång!25.11.2019 13:45:23 CETPressmeddelande

I Projektet MatchIT får nyanlända akademiker intensivutbildning och praktikjobb inom programmering. Första omgången kandidater gick ut under våren 2019. I Skåne har redan 8 av 18 MatchIT kandidater som slutförde utbildningen och praktiken fått jobb och de flesta av de resterande är inne i rekryteringsprocesser eller fortsatt utbildning. 5 deltagare fick jobb redan under utbildningens gång. ”Vi har lyckats forma ett bra samarbete både inom projektet och med företagen.” säger Olga Szczepankiewicz, projektledare på Region Skåne. Snart är det dags för omgång 2 ut i praktik.

Vinnarna av Ideons Mentorskapsprogram 201929.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Science Park arbetar för att bli en scaleup science park. Ett av verktygen för att hjälpa startups lära sig bli scaleup ledare är Ideons Mentorskapsprogram, där Ideons s k Sharp Minds Mentorer – scaleup ledare som gjort minst en lyckad scaleup resa på Ideon – ger 10 timmar av sin tid till nya tillväxtbolags grundare eller företagsledare. Nu presenteras Ideons Mentorskapsprogram vinnare för året 2019-2020.