Ideon premierar innovativa tillväxtföretag med prispengar och mentorskap – här är vinnarna!

Under Ideons 35-årsfest den 28 september delades priser ut till lovande tillväxtföretag i två kategorier, Ideon-stipendiet och Ideons Mentorskapsprogram. Vinnare av stipendiet, Bjorkstrom Robotics, mottog 25 000 kronor med motiveringen ”För att ha utvecklat en spännande lösning med hjälp av VR och AR som kan revolutionera en hel industri. Trots att företaget är i en tidig fas har de redan strategiska kunder och partners och en stor potential. Ideon-stipendiet ges för att stötta en ökad marknadsexponering.”

Vinnarna av mentorskapsprogrammet med mentorerna. Från vänster: Lennart Bergström, Sib Solutions, Ofelia Madsen, BrainLit, Pierre Elzouki, Jon Hauksson, Staffan Gestrelius, Martin Gren, Anders Arkenstedt, Dimon systems, Magnus Lindström, Tempiro och Johan Ranefors, Glimworks. Mentorn Charlotta Falvin saknas på bilden.

Förutom prispengarna vann Bjorkstrom Robotics också en Changeware workshop hos Rouk AB för att hitta processer för att snabbare nå ut på marknaden.

Fem vinnare av mentorskapsprogrammet

De fem vinnarna av mentorskapsprogrammet är:

• Magnus Lindström, grundare och VD, Tempiro
  • Ofelia Madsen, VD, BrainLit
  • Johan Ranefors, CEO/CTO, Glimworks
  • Lennart Bergström, medgrundare, Sib Solutions
  • Anders Arkenstedt, VD och grundare, Dimon systems

De fem mentorerna som ska hjälpa tillväxtföretagen att växla upp är Martin Gren, medgrundare av Axis, Jon Hauksson, medgrundare av Storytel, Charlotta Falvin, erfaren VD och styrelseordförande, Pierre Elzouki, medgrundare av Scalado och Staffan Gestrelius, medgrundare av QlikTech. Tillsammans har de valt ut fem adepter bland de sökande som i ansökan har berättat om sina tillväxtmål, sin bakgrund och argument om varför de ska vinna en plats i programmet. Varje mentor kommer att erbjuda tio timmars handledning totalt under 2018 och de fem adepterna får två timmar med varje mentor.

”Ideon har betytt mycket för min entreprenörsresa och nu ser jag fram emot att dela med mig av mina lärdomar genom kloka frågor från hungriga Ideon-entreprenörer”, säger Martin Gren.

”Detta kommer att bli detta en pågående process där vi matchar mentorer med adepter och efter de första fem kommer vi inte ha någon begränsning på antalet adepter och mentorer, utan det är intresset som får styra utbudet”, fortsätter Mia Rolf.

Sharp Minds Sessions med mentorerna ger alla en chans att ta del av viktiga råd och lärdomar

Under året har det anordnats events under namnet ”Sharp Minds Sessions” där mentorerna samtalar om sin resa, viktiga lärdomar de har tagit med sig och vad de skulle vilja dela med sig av till nya företagare. Nästa möte hålls den 20 november där Martin Gren och Pierre Elzouki tar plats på scenen för att prata om resan från idé till växande företag.

Om stipendiet och mentorskapsprogrammet

Ideon-societeten har stipulerat följande kriterier för en nominering och vinst av Ideon-stipendiet. Bolaget bör:

• vara ett Ideonföretag (ha verksamhet på Ideon Science Park)
  • ha stor tillväxtpotential
  • ha en innovation som gärna har sin grund i forskning
  • befinna sig i kategorin startup, dvs fortfarande få anställda, i ett uppstartsskede, ej äldre än 5 år
  • visa gott entreprenörskap

Mentorskapsprogrammet med dem fem mentorerna startar i september och programmet kommer sedan att fortsätta efter årsskiftet, där alla aktiva på Ideon har möjlighet att anmäla sig som mentor eller adept för att utbyta erfarenheter.

Bjorkstrom Robotics mottar sitt pris från Ideons styrelseordförande Stephan Müchler. Från vänster Lars-Olof Ohlsson, Kristofer Björkström, Elmir Jagudin och Stephan Müchler, Sydsvenska Handelskammaren.

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.