Ideon Science Park fördjupar samarbetet med universitet, näringsliv och lokala och regionala samhället

Ideon Science Park omfattar bolag Ideon Innovation, Ideon AB och Ideon Open och som ett led i att utveckla och förstärka rollen som Internationell Science Park inom Tech och Deeptech, slås verksamheterna samman. Efter sommaren kommer Ideon Science Park AB, med ny ägarbild och tydligare verksamhetsinriktning att fördjupa samarbetet med universitet, näringsliv och lokala och regionala samhället.

Verksamhetsansvarig för Ideon Science Park tills vidare är Anders G Nilsson, f.n. VD för Ideon Innovation och Ideon Open och operativt ansvarig är Lotta Wessfeldt, f.n. VD för Ideon AB.

"Vi har under snart ett år arbetat intensivt med att utveckla vår verksamhetsidé och förbereda för att ta ett kliv framåt för att fortsätta vara en internationellt sett relevant och värdeskapande Science Park - säger Lotta . Det är också viktigt för oss att kunna tydliggöra vår strategiska inriktning mot Tech och Deeptech för att kunna möta Lunds universitets starka forskningsområden - tillägger Anders "

Nuvarande ägare och styrelse bedömer att den konsoliderade verksamheten kommer att vara på plats i början på nästa år.

Om Ideon Science Park

Ideon Science Park ska vara en neutral samverkansmiljö där kunskapsintensiva företag i interaktiv samverkan med andra företag, forskningsinstitut, universitet samt offentliga aktörer stärker sin konkurrenskraft och tillväxtpotential genom tillgång till spjutspetskompetens. Ideon Science Park ska aktivt skapa samarbeten mellan aktörerna som resulterar i världsledande innovation och forskning för utveckling av framtidens samhälle. Ideon Science Park ska utgöra en samverkansplattform för att möta nya behov och utmaningar i samhället och näringslivet.

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass.

Sveriges fjärde ESA BIC hamnar i Lund på Ideon Science Park17.8.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart att Sveriges fjärde ESA BIC (European Space Agency Business Incubaton Centre Sweden) hamnar i Lund och mer exakt på Ideon Science Park. Inkubatorn Ideon Innovation, en del av Ideon Science Park, har väl etablerade samarbeten med näringslivet, Lunds universitet, Lunds kommun och övriga innovationsaktörer i regionen och därför har Lund valts som en självklar plats för rymdinkubatorn ESA BIC.

Ideon stipentiet 2021 går till Recilio - digitalt stöd för mental hälsa och motståndskraftiga organisationer1.6.2021 14:44:59 CEST | Pressmeddelande

Vinnare av 2021 års Ideon Stipendium på 25 000 SEK är startupföretaget Recilio på inkubatorn Ideon innovation. Grundarna Lisa Granath, CEO, Ida Wikholm, COO, Eugen Groh, HOS, samt deras diversifierade team visar höga ambitioner och starka entreprenörsegenskaper och har gjort stora framsteg på inkubatorn Ideon Innovation. Stipendiet är till minne av Ideon Societeten, en stiftelse som nu är nedlagd, men som bestod av viktiga personer för Ideons uppstart 1983.