Ideon stipentiet 2021 går till Recilio - digitalt stöd för mental hälsa och motståndskraftiga organisationer

Vinnare av 2021 års Ideon Stipendium på 25 000 SEK är startupföretaget Recilio på inkubatorn Ideon innovation. Grundarna Lisa Granath, CEO, Ida Wikholm, COO, Eugen Groh, HOS, samt deras diversifierade team visar höga ambitioner och starka entreprenörsegenskaper och har gjort stora framsteg på inkubatorn Ideon Innovation. Stipendiet är till minne av Ideon Societeten, en stiftelse som nu är nedlagd, men som bestod av viktiga personer för Ideons uppstart 1983.

Ida Wikholm, COO, Lisa Granath, CEO och Eugen Groh, HOS på företaget Recilio

Vinnare av 2021 års Ideon Stipendium är startupföretaget Recilio på inkubatorn Ideon innovation. Priset delades ut i en live sändning av Ideon Breakfast Online, vilket kan ses här.

”Vi är mycket glada och tacksamma över att få motta Ideon stipendiet. Priset ger ytterligare uppmuntran till att fortsätta jobba hårt för att ge arbetsgivare en enkel lösning att skapa varaktigt hälsosamma arbetsplatser.” säger Lisa Granath, VD Recilio.

Juryns motivering

Recilio har lyckats innovera för en bransch med stort och ökande behov av smarta, digitala och hållbara lösningar. Med en solid grund från Lunds Universitet och i kombination med forskningsrön förebygger deras innovation mental ohälsa och skapar motståndskraftiga organisationer. Recilios arbete leder mot de globala målen 3.4, 3.5, 8.5, samt 8.8. Grundarna Lisa Granath, CEO, Ida Wikholm, COO, Eugen Groh, HOS, samt deras diversifierade team visar höga ambitioner och starka entreprenörsegenskaper och har gjort stora framsteg på inkubatorn Ideon Innovation. Juryn ser stor potential i företaget.

Om stipendiet

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via Stiftelsen Ideon Societeten, en grupp individer med stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. När Ideon fyllde 35, 2018, beslutade Ideon Societeten att avveckla sig själv och överföra medlen till Ideon AB, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter.

Stipendiet är på 25 000 SEK och följande kriterier ska gälla för en nominering och vinst.
Bolaget bör:

• Vara Ideonföretag (sitta på Ideon Science Park)
  • Ha stor tillväxtpotential
  • Innovationen ska gärna ha sin grund i forskning
  • Företaget ska vara kvar i kategorin Startup, dvs fortfarande få anställda, i uppstartsskede, ej äldre än 5 år
  • Visar gott entreprenörskap
  • Pengarna skall kunna göra skillnad

Vinnarna utses av en stipendienämnd. I den sitter, i enlighet med önskemål från Ideon Societeten:

• Anders Nilsson, VD, Ideon Innovation
  • Linus Wiebe, VD för Ideon Innovation
  • Mia Rolf, VD Ideon AB (Ideon Science Park)
  • Sven Thore Holm i egenskap av person med koppling till näringslivet och med erfarenheter från finansiering av tidiga projekt, samt fd Preses i Ideon Societeten

Kontakt: Mia Rolf, 0709-100 111

Ida Wikholm, COO, Lisa Granath, CEO och Eugen Groh, HOS på företaget Recilio

Ideon Science park stöttar hela innovationsresan från startup, till scaleup, storbolag och vidare och verkar för att fler bolag ska bildas baserat på forskning och innovation, samt för tillväxt i regionen.

På Ideon Science Park har framstående innovationer som Bluetooth och Storytel skapats och spännande tillväxtbolag tagit avstamp. Multinationella företag som Axis och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området.

På Ideon finns en unik mix av kompetens, vilket är en styrka när framtidens utmaningar måste lösas idag. Företagen på Ideon Science Park arbetar främst inom fyra fokusområden; Smarta städer, framtida transporter, hälsoteknologi och smarta material, men även inom energi, food tech och smart industri.

I Ideon familjen ingår även inkubatorn Ideon Innovation och acceleratorn Ideon Open.

Sveriges fjärde ESA BIC hamnar i Lund på Ideon Science Park17.8.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart att Sveriges fjärde ESA BIC (European Space Agency Business Incubaton Centre Sweden) hamnar i Lund och mer exakt på Ideon Science Park. Inkubatorn Ideon Innovation, en del av Ideon Science Park, har väl etablerade samarbeten med näringslivet, Lunds universitet, Lunds kommun och övriga innovationsaktörer i regionen och därför har Lund valts som en självklar plats för rymdinkubatorn ESA BIC.

Ideon Science Park engages 30 growth leaders to support Scaleups29.4.2021 14:43:38 CEST | Press release

Ideon Science Park is investing in the growth of Skåne (South of Sweden) though a well proven concept that leads to an average of 25% growth for the companies having participated in the program. Since last fall Ideon Science Park has an agreement with Navigator Scaleup that won an award as the best accelerator program in EU. Ideon is the south node in a national investment supported by Sparbankernas Riksförbund, a national bank foundation. 9 out of 10 company are started in the pilot phase and 30 experiences growth leaders have been engaged to contribute with their competence. Ideon Science Park is now looking for the 10th company - there is one place left saved for a female founder of a scaleup company. The project is being financed by Region Skåne and Wihlborgs Real Estates.

Dessa 30 tillväxtledare hjälper 10 skånska scaleups att växa7.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ideon Science Park satsar på att öka tillväxten i Skåne genom ett beprövat koncept som leder till 25% tillväxt i snitt efter programmet. Sedan i höstas har Ideon Science Park avtal med Navigator Scaleup, som vunnit EU pris som bästa acceleratorprogram. Ideon utgör dess sydligaste nod i en nationell satsning stöttat av Sparbankernas Riksförbund. 9 bolag av 10 i en pilotfas har startats och 30 erfarna tillväxtledare har engagerat sig för att hjälpa till med sin kompetens. Nu letar Ideon Science Park efter det tionde bolaget - det finns en plats kvar för ett ägarlett bolag med kvinnlig grundare. Projektet finansieras av Region Skåne och Wihlborgs fastigheter.