Idrottsrörelsen prisas för arbete mot rasism

Idrottsrörelsen tilldelas 5i12-rörelsens pris för arbetet mot främlingsfientlighet och rasism, för mänskliga rättigheter och alla människors lika värde. Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna tar tillsammans med representanter från idrottsrörelsen emot priset i Riksdagen den 4 december.

– Stort tack ni nästan en miljon ideella idrottsledare som varje dag möter barn, unga och vuxna i hela landet. Ni gör skillnad och det här är ert pris, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

5i12-rörelsen som arbetar mot främlingsfientlighet och rasism, för mänskliga rättigheter och alla människors lika värde tilldelar 2019 års pris till idrottsrörelsen med motivering:

5i12-priset 2019 går till Idrottsrörelsen i Sverige för det stora ideella folkrörelsearbete som görs för både vuxna, barn och ungdomar. Med sin stora omfattning med nästan 2,5 miljoner utövare och nästan en miljon ideella ledare i 20 000 föreningar intar idrottsrörelsen en särställning i vårt samhälle. Idrotten har i hela sin organisation på ett medvetet och positivt sätt utvecklat en värdegrund för människors lika värde, möjligheter och rätt, och mot främlingsfientlighet och rasism. Idrottsrörelsen har också en stor betydelse för folkhälsan och är ett utmärkt exempel på civilsamhällets betydelse. Därför går 5i12-priset 2019 till hela idrottsrörelsen, ingen nämnd och ingen glömd.

– Det är mycket glädjande att det dagliga arbete som görs av idrottsrörelsen uppmärksammas med 5i12-priset. Varje år genomförs 5 miljoner träningsaktiviteter för barn, unga och vuxna. Lägg till de som kokar kaffe, bakar till kiosken, tvättar tröjor, plåstrar om knän och finns där och bryr sig om. Alla som ger av sin tid och sig själva för att ge barn, ungdomar och vuxna en chans att uppleva glädje och gemenskap i idrotten. Det här är deras 5i12-pris, säger Björn Eriksson.

Ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Pionjärerna - om kvinnorna som banade vägen26.2.2020 13:34:00 CETPressinbjudan

Nu släpps boken Pionjärerna om och av kvinnorna som banade vägen för alla idrottskvinnor som kom efter. Release sker på Örebro slott på internationella kvinnodagen, den 8 mars och media hälsas varmt välkomna att träffa kvinnorna bakom berättelserna och se utställningen ”Kvinnors idrott", samt även en teaterföreställning där berättelser ur boken gestaltas. Invigning sker av Örebro läns landshövding Maria Larsson.

Lokala idrottssamarbeten för ökad inkludering19.2.2020 06:58:00 CETPressmeddelande

Efter flera års samarbete växlar Nordic Choice Hotels och Riksidrottsförbundet nu upp samarbetet med ökad inriktning på inkludering, vilket båda organisationerna under en längre tid arbetat intensivt med på varsitt håll. Insatserna kommer framförallt att ske på lokal nivå, där idrottsrörelsens regionala organisation RF-SISU distrikten och hotellen har möjlighet att samarbeta utifrån de förutsättningar som råder på respektive ort.

1 miljon kronor delas ut i stipendier på Riksidrottsmuseum 15 februari12.2.2020 15:27:34 CETPressinbjudan

Sex idrottsföreningar tar på lördag den 15 februari emot Tore A Jonassons stiftelses stipendium à 100 000 kronor på Riksidrottsmuseum i Stockholm. Föreningarna är från Blekinge, Gotland, Jämtland, Stockholm, Västerbotten och Värmland och representerar olika idrotter. Vid samma tillfälle delas också två konststipendier om 200 000 kr ut. De går till konstnärerna Karin Wikström och Christian Simonsson.