Riksidrottsförbundet

Idrottsrörelsen prisas för arbete mot rasism

Idrottsrörelsen tilldelas 5i12-rörelsens pris för arbetet mot främlingsfientlighet och rasism, för mänskliga rättigheter och alla människors lika värde. Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna tar tillsammans med representanter från idrottsrörelsen emot priset i Riksdagen den 4 december.

– Stort tack ni nästan en miljon ideella idrottsledare som varje dag möter barn, unga och vuxna i hela landet. Ni gör skillnad och det här är ert pris, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

5i12-rörelsen som arbetar mot främlingsfientlighet och rasism, för mänskliga rättigheter och alla människors lika värde tilldelar 2019 års pris till idrottsrörelsen med motivering:

5i12-priset 2019 går till Idrottsrörelsen i Sverige för det stora ideella folkrörelsearbete som görs för både vuxna, barn och ungdomar. Med sin stora omfattning med nästan 2,5 miljoner utövare och nästan en miljon ideella ledare i 20 000 föreningar intar idrottsrörelsen en särställning i vårt samhälle. Idrotten har i hela sin organisation på ett medvetet och positivt sätt utvecklat en värdegrund för människors lika värde, möjligheter och rätt, och mot främlingsfientlighet och rasism. Idrottsrörelsen har också en stor betydelse för folkhälsan och är ett utmärkt exempel på civilsamhällets betydelse. Därför går 5i12-priset 2019 till hela idrottsrörelsen, ingen nämnd och ingen glömd.

– Det är mycket glädjande att det dagliga arbete som görs av idrottsrörelsen uppmärksammas med 5i12-priset. Varje år genomförs 5 miljoner träningsaktiviteter för barn, unga och vuxna. Lägg till de som kokar kaffe, bakar till kiosken, tvättar tröjor, plåstrar om knän och finns där och bryr sig om. Alla som ger av sin tid och sig själva för att ge barn, ungdomar och vuxna en chans att uppleva glädje och gemenskap i idrotten. Det här är deras 5i12-pris, säger Björn Eriksson.

Ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna

Riksidrottsförbundet
Idrottens hus, Skansbrogatan 7

08-699 60 00https://www.rf.se/

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Följ Riksidrottsförbundet

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet

Välkommen att bevaka SM-veckan vinter i Luleå/Boden17.1.2020 09:23:22 CETPressinbjudan

Den 25-31 mars är det återigen dags för Riksidrottsförbundets och SVT:s gemensamma satsning SM-veckan där eliten i 20 idrotter gör upp om sina respektive SM-titlar. I år står Luleå och Boden för första gången som värdstäder för evenemanget då den nordligaste SM-veckan någonsin går av stapeln. Luleå och Boden välkomnar dig till en SM-vecka med idrottsupplevelser, världsstjärnor, många nya svenska mästare och en folkfest för alla.

Ny uppfinning ger synskadade simmare möjlighet att klara vändningar på egen hand15.1.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Daniele Cardinale, test-och träningsrådgivare på Bosön, Riksidrottsförbundets utvecklingscentrum, doktor i idrottsvetenskap och forskare inom idrottsfysiologi på GIH, har tilldelats finansiering från Vinnova för att utveckla en ny uppfinning som ska underlätta vändningar för synskadade simmare. Uppfinningen består av olika sensorer som gör det möjligt för simmaren att klara sig utan en medhjälpare, så kallad tapper. Idén har namnet Breaking swimming barriers, BSB.