IKEA bjuder in studenter över hela världen till global arkitektur-tävling

IKEA* bjuder idag in arkitekt-studenter över hela världen till en global tävling för att bygga en bättre vardag. Uppgiften är att designa prisvärda och hållbara mini-hus som passar i den tillfälliga skog som nu byggs vid Magasin 405 i den nya stadsdelen Oceanhamnen i Helsingborg. Tävlingen är en av flera satsningar som IKEA genomför under stadsmässan H22 City Expo i sommar.

IKEA bjuder in arkitekt-studenter över hela världen till en global tävling för att bygga en bättre vardag.

Tävlingen bygger på frågan hur studenternas förhållande till naturen ser ut idag och hur det skulle kunna se ut i framtiden. Utifrån svaret ska studenterna skapa boenden som blir en viktig del i området ”Skogen” under H22 City Expo – en tillfällig skog som byggs upp i just hamnen.

- Målet med tävlingen är att ge och få nya perspektiv på den roll som naturen spelar i människors liv och skapa diskussioner om hur vi idag ser på den rollen och hur den relationen ska kunna utvecklas i våra framtida hem och städer, säger Marcus Fairs, tävlingens juryordförande.

Från de inlämnade förslagen väljer juryn ut tre finalister vars bidrag kommer att byggas av IKEA i ”Skogen” under H22 City Expo. Den slutgiltiga vinnaren som utses av juryn får förutom ära och berömmelse även 5000 Euro.

- Vårt hem sträcker sig bortom de fyra väggarna, då det även handlar om våra stadsdelar, där denna tävling representerar just den integrationen i sann IKEA-anda. Deltagarna får i uppdrag att utforma sina förslag utifrån samma principer som IKEA designar alla sina produkter – det vi kallar Demokratisk Design. Vilket innebär en balans mellan funktion, form, kvalitet, hållbarhet och lågt pris, säger Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka koncernen.

På tal om demokratisk design skapas studenternas arbeten i en öppen källkod som innebär att de vinnande bidragen kommer att finnas tillgängliga för alla att fritt ladda ner, bygga och använda var som helst i världen.

Detta får finalisterna

• IKEA kommer att bygga upp finalisternas bidrag och visa upp dessa under H22 City Expo i ”Skogen”.

• IKEA kommer att dela den öppna källkoden och historien bakom bidraget i sina kanaler.

• En person per bidragsfinalist kommer att bli inbjuden till H22 City Expo för att delta och berätta om utmaningarna längs resan och deras design.

• Alla finalister kommer publiceras på IKEA H22s digitala kanaler.

Tävlingen öppnar fredag den 25 mars, klockan 12:00 på h22.IKEA.com/10DAYSPRINT

*Tävlingen arrangeras av Ingka koncernen. IKEA Sverige är ett bolag inom Ingka koncernen.

Jurynbestår av:

Anupama Kundoo, architect and professor.

Marcus Fairs, founder and editor-in-chief of Dezeen.

Nelly Ben Hayoun,French designer, artist and filmmaker.

Marcus Engman, CCO, Ingka Group.

Nikoline Dyrup Carlsen, architect and founder of Spacon & X

IKEA bjuder idag in arkitekt-studenter över hela världen till en global tävling för att bygga en bättre vardag. Uppgiften är att designa prisvärda och hållbara mini-hus som passar i den tillfälliga skog som nu byggs vid Magasin 405 i den nya stadsdelen Oceanhamnen i Helsingborg.
Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka koncernen.
Marcus Fairs, tävlingens juryordförande.

IKEA och WIP Industries investerar i ny fabrik för kastruller i småländska Åseda - ska drivas med förnybar energi och använda återvunnet stål1.7.2022 09:32:38 CEST | Pressmeddelande

IKEA ökar sin produktion i Sverige genom att investera i en helt ny fabrik för grytor och kastruller i småländska Åseda. Anläggningen ska drivas med förnybar energi och använda återvunnet stål i produktionen. Med höga krav på hållbar produktion ska den nya fabriken producera flera miljoner IKEA grytor och kastruller varje år. Syftet är att erbjuda IKEA kunder i Europa ännu mer prisvärda och hållbara produkter.

Idag öppnar IKEA sitt nya varuhus i Gallerian mitt i Stockholm30.6.2022 14:25:08 CEST | Pressmeddelande

Idag, torsdagen den 30 juni, tar IKEA nästa steg i sin jättesatsning på Stockholm genom att öppna ett drygt 8 000 kvadratmeter stort cityvaruhus som sträcker sig över totalt fyra våningsplan i köpcentret Gallerian. Tack vare satsningen kommer IKEA närmare stockholmarna och blir ett självklart besöksmål i de centrala delarna av Stockholm – inte minst via ett helt nytt matkoncept med frukost, lunch och till och med after work.

IKEA påbörjar kampanj för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar - bjuder in till gratis konsert med Tove Styrke, Jose Gonzales och Sabina Ddumba på World Refugee Day15.6.2022 11:08:20 CEST | Pressmeddelande

World Refugee Day, måndagen den 20 juni, blir startskottet för IKEAs globala insamlingskampanj Together For All Refugees, som sätter fokus på flyktingars situation och har som mål att samla in 200 miljoner kronor till UNHCR. Som ett led i kampanjen bjuder IKEA även in till en gratis välgörenhetskonsert med José Gonzales, Sabina Ddumba och Tove Styrke på H22 City Expo i Helsingborg.

VÅRDANDE och KRÖSAMOS – två kollektioner från IKEA15.6.2022 09:00:15 CEST | Pressmeddelande

Lite tid och rum Kollektionen VÅRDANDE är designad för avkoppling. Med fokus på det enkla, naturliga och speciella är varje sak lätt och enkel att ta med. Väskor och korgar med handtag och smarta förvaringslösningar. Textiler som är lätta och mjuka picknick-lösningar. Kollektionen är gjord i samarbete med fem sociala företag i Asien med inspiration från asiatiska traditioner – för alla som söker mindfulness, meditation eller bara en stunds paus. Ta tillvara säsongen – och dela den med dina nära och kära KRÖSAMOS Kollektion består av köksredskap, servis och andra attiraljer som gör det enkelt att förbereda, servera, ge bort och dela sommarens och höstens smaker. ”Produkternas enkla former och mönster är inspirerade av asiatisk matlagning och höstens dämpade färger.” Henrik & Ida Preutz, Designers Säljstart: VÅRDANDE den 29:e juli och KRÖSAMOS den 26:e augusti på alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se Ladda ner VÅRDANDE högupplösta bilder: Bildbanken Ladda ner KRÖSAMOS högupplösta bild