IKEA Museum öppnar pop-up butik i Stockholm
För första gången tar IKEA Museum sin unika butik utanför Älmhult, när IKEA Museum pop-up shop öppnar på IKEA City Gallerian i Stockholm. Här ska IKEA Museum bland annat erbjuda produkter designade av det ikoniska svenska designkollektivet 10-gruppen. Initiativet skapar ytterligare en dimension av upplevelsen av IKEA i Stockholm.
På IKEA Museum i Älmhult kan man ta del av berättelsen om IKEA, från det att Ingvar Kamprad startade ett litet företag som blev ett globalt varumärke till hur IKEA har bidragit till designhistorien de senaste 80 åren. Men det är dock inte bara utställningarna som har en historia att berätta, utan det har även de noggrant utvalda produkterna som finns att köpa i butiken på IKEA Museum i Älmhult. Nu, för allra första gången, så gör delar av butikens utbud ett gästspel utanför Älmhult och 2 september öppnar IKEA Museum Pop-up shop inne på IKEA City Gallerian i Stockholm.
– IKEA Museum i Älmhult är hjärtat av vår historia på IKEA och med muséet skapar vi möjlighet för människor att lära känna IKEA på djupet genom berättelser och upplevelser i våra utställningar samt det urval av design vi har i vår butik. Med detta gästspel i Stockholm vill vi göra det möjligt för fler att ta del av berättelserna om IKEA, säger Pär Gustafsson, vd för IKEA Museum.
Stockholm är och kommer fortsatt att vara en viktig plats för IKEA Sverige och under de kommande åren kommer IKEA att fortsätta utveckla format, mötesplatser och den bästa möjliga kundupplevelsen här.
I IKEA City Gallerian har bottenvåningen precis byggts om för att skapa mer inspiration och nästan tusen nya produkter har lagts till i sortimentet. Öppningen av IKEA Museum Pop-up shop i IKEA City Gallerian är nästa steg i att skapa den bästa heminredningsupplevelsen för stockholmarna.
– Stockholm är en plats för nya idéer och där nya idéer blir till verklighet och vi vill alltid att våra kunder ska uppleva IKEA på bästa möjliga sätt, säger Graeme Smith, Area Manager Stockholm för IKEA Sverige. IKEA Museum Pop-up shop är den första och enda i sitt slag runt om i IKEA världen och ger ytterligare en dimension till upplevelsen av IKEA. Vi är glada att kunna erbjuda våra kunder möjlighet att inspireras av historien om IKEA och köpa unika produkter att ta med sig hem.
I IKEA Museum Pop-up shop kommer kunderna att erbjudas ett urval av sortimentet från museibutiken i Älmhult. Mest framträdande är kollektionen med mönster designade av det ikoniska svenska designkollektivet 10-gruppen, som genom åren gjort ett flertal samarbeten med IKEA. Nu finns deras mönster tillgängliga på nya produkter hos IKEA Museum, liksom i den pågående utställningen Magiska Mönster i Älmhult. Tillsammans med medgrundarna Tom Hedqvist och Ingela Håkansson Lamm utformades en helt ny kollektion för IKEA Museum.
Produkterna finns endast tillgängliga i IKEA Museum shop i Älmhult och IKEA Museum Pop-up shop på IKEA City Gallerian, Stockholm. IKEA Museum Pop-up shop har öppet från 2 september till och med december 2024.
Nyckelord
Kontakter
Fredrik NorrlidPressansvarig IKEA Sverige
Tel:0729-850281fredrik.norrlid1@ingka.ikea.comBilder
Om oss
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA hyllar djärva och mångsidiga designikoner i den senaste Nytillverkad-kollektionen5.12.2024 11:00:17 CET | Pressmeddelande
Den sjätte upplagan av Nytillverkad-kollektionen återskapar en rad solitära sittmöbler från 60- och 70-talet, liksom anpassningsbara hyllor, lekfulla textilier och kurviga vaser som garanterat kommer att göra intryck.
IKEA höjer priset på varmkorv igen och introducerar korv med stöd4.12.2024 10:44:42 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på den ikoniska varmkorven från fem kronor till tio kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som Sveriges Stadsmissioner gör för att ge människor i utsatthet både gemenskap och mat i jul.
Januarinyheter på IKEA2.12.2024 10:00:20 CET | Pressmeddelande
Plötsligt känns våren inte så långt borta! Det firar vi med att lansera ett brett sortiment av färgglada, lekfulla och vackra nya sovrumsprodukter. Men inte enbart med nya produkter. Vi har också nya idéer om hur du kan fräscha upp ditt hem med en stram budget.
IKEA hjälper gamers att levla med sömn på Dreamhack22.11.2024 10:11:26 CET | Pressmeddelande
Många svenskar, inte minst barn och unga, kämpar med sin sömn och sitter uppe sent eller hela nätter och spelar. Med en av gamingvärldens största samlingspunkter runt hörnet tar IKEA sin expertis inom sömn och återhämtning till Dreamhack för att sömn-coacha besökare och spelare och ge dem möjlighet att prova på metoder för att de ska kunna återhämta sig för framgång.
IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum