IKEA lanserar samarbete med modedesignern Zandra Rhodes

Mönster och färg kan vara kraftfulla uttryck av skicklighet, personlighet och lokala traditioner. Tillsammans med brittiska modelegendaren Zandra Rhodes, utforskar IKEA mönsterkulturer från hela världen i ett kommande samarbete.

På IKEA tror vi inte på perfekta hem. Vi tror på hem som är perfekta reflektioner av dem som bor där. Och vi vet att mönster och färg spelar en viktig roll. Det kan förändra ett rums karaktär på många sätt; känslan av rymd, atmosfär och ljus. Med mönster och färg är det relativt enkelt och inte så dyrt att göra en förändring, uppdatera efter säsong, eller att berätta om vem du är, vad du tycker om och vilka platser du har besökt.

– På IKEA är vi nyfikna på att fördjupa oss i vad det är som gör att ett hem känns som just ditt hem. Vi vet att mönster och färg adderar lekfullhet, energi, atmosfär och personlighet till ett rum. Därför vill vi utforska hur man kan göra textila mönster mer moderna och kopplade till lokala kulturer. Och vem är det bättre att göra det tillsammans med, än den erfarna, ultrakreativa modedesignern Zandra Rhodes, säger Nils Larsson, kreativ ledare på IKEA Range and Supply.

Syftet med samarbetet är att utforska vad som sker när färgstarka modemönster, inspirerade av lokala mönsterkulturer från hela världen, sätts i en hemmakontext.

– Ursprungligen började jag min karriär som textildesigner och studerade textiltryck på The Royal College of Art i London. Mönster och färg har alltid varit två medium synonyma med mitt arbete och särskilt förknippade med mina modekreationer. Vilken fantastisk möjlighet att få ge mina mönster nytt liv på hemtextilier för ett världsledande möbelföretag och ikon som IKEA. Min förhoppning är att förmedla min passion för textilier, mönster och färg till den här globala marknaden genom att hämta inspiration från min egen distinkta stil och min kärlek till resor. Vilket spännande äventyr för The House of Zandra Rhodes, säger Zandra Rhodes.

Om Zandra Rhodes:
Zandra Rhodes hörde till den nya vågen av brittiska modedesigner som satte London i centrum för den internationella modevärlden under 1970-talet. Hennes kreationer anses vara klara, kreativa uttryck; dramatiska men graciösa, djärva men feminina. Rhodes har hämtat inspiration från organiskt material och naturen. Hennes okonventionella och färgstarka mönster har ofta inspirerats av resor; chevronmönster från Ukraina, symboler från ursprungsbefolkningen i Nordamerika, japanska blommor, kalligrafi och snäckskal.

Läs mer om alla nya samarbeten och kommande produktlanseringar som presenteras under Democratic Design Days i Älmhult 4-5 juni: Inter IKEA Group Newsroom

Kontakt: pressoffice.rangesupply@inter.ikea.com, +46 732 321300

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.