IKEA lanserar samarbete med modedesignern Zandra Rhodes

Mönster och färg kan vara kraftfulla uttryck av skicklighet, personlighet och lokala traditioner. Tillsammans med brittiska modelegendaren Zandra Rhodes, utforskar IKEA mönsterkulturer från hela världen i ett kommande samarbete.

På IKEA tror vi inte på perfekta hem. Vi tror på hem som är perfekta reflektioner av dem som bor där. Och vi vet att mönster och färg spelar en viktig roll. Det kan förändra ett rums karaktär på många sätt; känslan av rymd, atmosfär och ljus. Med mönster och färg är det relativt enkelt och inte så dyrt att göra en förändring, uppdatera efter säsong, eller att berätta om vem du är, vad du tycker om och vilka platser du har besökt.

– På IKEA är vi nyfikna på att fördjupa oss i vad det är som gör att ett hem känns som just ditt hem. Vi vet att mönster och färg adderar lekfullhet, energi, atmosfär och personlighet till ett rum. Därför vill vi utforska hur man kan göra textila mönster mer moderna och kopplade till lokala kulturer. Och vem är det bättre att göra det tillsammans med, än den erfarna, ultrakreativa modedesignern Zandra Rhodes, säger Nils Larsson, kreativ ledare på IKEA Range and Supply.

Syftet med samarbetet är att utforska vad som sker när färgstarka modemönster, inspirerade av lokala mönsterkulturer från hela världen, sätts i en hemmakontext.

– Ursprungligen började jag min karriär som textildesigner och studerade textiltryck på The Royal College of Art i London. Mönster och färg har alltid varit två medium synonyma med mitt arbete och särskilt förknippade med mina modekreationer. Vilken fantastisk möjlighet att få ge mina mönster nytt liv på hemtextilier för ett världsledande möbelföretag och ikon som IKEA. Min förhoppning är att förmedla min passion för textilier, mönster och färg till den här globala marknaden genom att hämta inspiration från min egen distinkta stil och min kärlek till resor. Vilket spännande äventyr för The House of Zandra Rhodes, säger Zandra Rhodes.

Om Zandra Rhodes:
Zandra Rhodes hörde till den nya vågen av brittiska modedesigner som satte London i centrum för den internationella modevärlden under 1970-talet. Hennes kreationer anses vara klara, kreativa uttryck; dramatiska men graciösa, djärva men feminina. Rhodes har hämtat inspiration från organiskt material och naturen. Hennes okonventionella och färgstarka mönster har ofta inspirerats av resor; chevronmönster från Ukraina, symboler från ursprungsbefolkningen i Nordamerika, japanska blommor, kalligrafi och snäckskal.

Läs mer om alla nya samarbeten och kommande produktlanseringar som presenteras under Democratic Design Days i Älmhult 4-5 juni: Inter IKEA Group Newsroom

Kontakt: pressoffice.rangesupply@inter.ikea.com, +46 732 321300

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Sommar på IKEA! Säsongens nyheter har premiär februari-april.10.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Njut av sommaren i sällskap av SOLBLEKT kollektion – skapad för utflykter, strandliv och avkopplande dagar på balkongen. Med vackra vintagemönster i mild färgskala påminner produkterna om soliga dagar från en svunnen tid. Här finns hopfällbara strandmöbler, parasoll, badtextilier, ryggsäck och kylkorg av flätad rotting. Materialen består av bomull från mer hållbara källor, återvunnen polyester och naturmaterial som åldras vackert och håller för många somrar framöver. Designduon Alicia Perry och Rebecca Intavarant har skapat kollektionens botaniska mönster. Designer Synnöve Mork har bidragit med klassiska ränder som gör sommarstilen komplett. Fler medlemmar i designteamet är: Hanna Dalrot, Hanna-Kaarina Heikkilä och Nike Karlsson. Säljstart: april 2020, tillfälligt besök. Säljs på alla IKEA varuhus i Sverige, ej online. Läs mer och ladda ner bilder av SOLBLEKT kollektion Skapa din egen oas under bar himmel. Årets sommarsortiment erbjuder inbjudande loungemöbler, flexibla matgrupper och