IKEA samarbetar med Annie Leibovitz - som ska rikta sin ikoniska kameralins mot livet hemma
Tidigare i januari släppte Ingka Group - den största IKEA franchisetagaren - sin nionde årliga IKEA Life at Home-rapport. Undersökningen, som omfattar över 37 000 personer i 37 länder, avslöjar bland annat att nära hälften av de många människorna världen över (48 procent) inte känner att livet hemma återspeglas i media.
Det här är startskottet för ett nytt spännande projekt kopplat till Ingka Groups rapport: Ett samarbete med den kända amerikanska fotografen Annie Leibovitz, som kommer att ta rollen som IKEA Artist in Residence i början av 2023. Leibovitz är hyllad för sin förmåga att fånga sitt motivs inre liv, som hon interagerar med i intima utrymmen eller stunder. Kraften i hennes verk ligger i hennes förmåga att avslöja sanningar som känns uppriktiga och rör sig i djupet av den universella mänskliga upplevelsen, vilket gör henne till den idealiska Artist in Residence för IKEA Life at Home-rapporten.
–Hemmet har alltid varit viktigt i mitt arbete. Jag har fotograferat människor i deras hem sedan jag började arbeta. Det är ett sätt att förstå vem en person är. Rådet jag brukar ge unga fotografer är att fotografera sina familjer. Det är ett av de bästa sätten att börja. Jag är glad över att få samarbeta med IKEA 2023, förklarar Annie Leibovitz.
IKEA Life at Home-rapporten är grundläggande för IKEAs löfte att konstant utvecklas och anpassa sig till livet hemma för de många människorna runt om i världen. Resultaten kommer att användas som inspirerande kontaktpunkter för Annie Leibovitz, eftersom hon vill skapa nyanserade porträtt som belyser hur människor lever idag.
Under Annie Leibovitz tid som IKEA Artist in Residence kommer hon att resa runt i världen och fotografera människor i deras hem i sju olika länder: Japan, USA, Tyskland, Italien, Indien, England och inte minst Sverige. Målet är en serie med 25 porträtt som belyser nyanserna i "livet hemma" och skapar ett kraftfullt fotografiskt dokument inspirerat av Life at Home-rapporten.
– Resultatet för Life at Home-rapporten är lika viktigt för IKEA varje år. Det hjälper oss att förverkliga vår vision om en bättre vardag för de många människorna. Därför är vi så glada över att få samarbeta med Annie Leibovitz, en sann banbrytande konstnär, som riktar sin ikoniska kameralins mot livet som levs hemma men som vi inte alltid får se, och på de röster som vi inte alltid hör. Vi ser fram emot att få arbeta med henne under 2023 samtidigt som vi hoppas engagera nästa generations av artister, säger Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka Group.
Läs hela rapporten här:https://lifeathome.ikea.com/
IKEA Life at Home-rapporten:
IKEA Life at Home Report är ett av de största forskningsprojekten i sitt slag som vi genomfört sedan 2014. Den involverar kvalitativ och kvantitativ forskning om åsikter, behov och drömmar hos människor över hela världen. Forskningsmetodiken inkluderar alltid hembesök och en nationellt representativ undersökning, och IKEA arbetar med forskningsbyråer i världsklass för att säkerställa att datainsamlingen är representativ.
För den senaste upplagan mötte IKEA mer än 37 000 personer i 37 länder. Du hittar alla utgåvor av IKEA Life at Home Report på den dedikerade webbplatsen: https://lifeathome.ikea.com/
IKEA Life at Home Report är utvecklad och publicerad av Ingka Group.
Bilder
Om
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA presenterar nyheter för jul och nyår13.9.2024 10:00:12 CEST | Pressmeddelande
I år bjuder IKEA in till en hemtrevlig och stämningsfull jul i traditionell stil och ett nyår som gnistrar! Med kollektionerna VINTERFINT, STRÅLA och FRÖJDA skapar du enkelt den rätta stämningen.
Höstens nyheter på IKEA2.9.2024 10:00:08 CEST | Pressmeddelande
Dagarna bli mörkare, men vad gör det när vi får omfamnas av mönster och design utan bäst före-datum? Möt några av våra höstnyheter som har sina rötter i svensk mönster- och hantverkstradition.
IKEA Museum öppnar pop-up butik i Stockholm30.8.2024 08:00:23 CEST | Pressmeddelande
För första gången tar IKEA Museum sin unika butik utanför Älmhult, när IKEA Museum pop-up shop öppnar på IKEA City Gallerian i Stockholm. Här ska IKEA Museum bland annat erbjuda produkter designade av det ikoniska svenska designkollektivet 10-gruppen. Initiativet skapar ytterligare en dimension av upplevelsen av IKEA i Stockholm.
IKEA sätter världsrekord i pyjamas och lanserar ett år för bättre sömn28.8.2024 16:24:01 CEST | Pressmeddelande
2051 medarbetare från IKEA slog GUINNESS WORLD RECORDS™-rekordet för den största sammankomsten av människor i tvådelad pyjamas (på en och samma plats) i Älmhult den 28 augusti. Rekordet är startskottet på ett årslångt fokus på att förbättra sömnen för de många människorna.
Svenskarna drömmer om att vakna utvilade – men störs av fel temperatur, oro och smulor i sängen22.8.2024 11:18:31 CEST | Pressmeddelande
Nio av tio svenskar anser att god sömn är viktigt och grundläggande för deras välmående, men samtidigt är det få som ger sig själva rätt förutsättningar för en god natts sömn. Detta är några av resultaten från IKEAs nya studie “Så sover svenskarna” – en undersökning där just svenskarnas sovvanor, rutiner och behov står i centrum.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum