IKEA samarbetar med Annie Leibovitz - som ska rikta sin ikoniska kameralins mot livet hemma
Tidigare i januari släppte Ingka Group - den största IKEA franchisetagaren - sin nionde årliga IKEA Life at Home-rapport. Undersökningen, som omfattar över 37 000 personer i 37 länder, avslöjar bland annat att nära hälften av de många människorna världen över (48 procent) inte känner att livet hemma återspeglas i media.
Det här är startskottet för ett nytt spännande projekt kopplat till Ingka Groups rapport: Ett samarbete med den kända amerikanska fotografen Annie Leibovitz, som kommer att ta rollen som IKEA Artist in Residence i början av 2023. Leibovitz är hyllad för sin förmåga att fånga sitt motivs inre liv, som hon interagerar med i intima utrymmen eller stunder. Kraften i hennes verk ligger i hennes förmåga att avslöja sanningar som känns uppriktiga och rör sig i djupet av den universella mänskliga upplevelsen, vilket gör henne till den idealiska Artist in Residence för IKEA Life at Home-rapporten.
–Hemmet har alltid varit viktigt i mitt arbete. Jag har fotograferat människor i deras hem sedan jag började arbeta. Det är ett sätt att förstå vem en person är. Rådet jag brukar ge unga fotografer är att fotografera sina familjer. Det är ett av de bästa sätten att börja. Jag är glad över att få samarbeta med IKEA 2023, förklarar Annie Leibovitz.
IKEA Life at Home-rapporten är grundläggande för IKEAs löfte att konstant utvecklas och anpassa sig till livet hemma för de många människorna runt om i världen. Resultaten kommer att användas som inspirerande kontaktpunkter för Annie Leibovitz, eftersom hon vill skapa nyanserade porträtt som belyser hur människor lever idag.
Under Annie Leibovitz tid som IKEA Artist in Residence kommer hon att resa runt i världen och fotografera människor i deras hem i sju olika länder: Japan, USA, Tyskland, Italien, Indien, England och inte minst Sverige. Målet är en serie med 25 porträtt som belyser nyanserna i "livet hemma" och skapar ett kraftfullt fotografiskt dokument inspirerat av Life at Home-rapporten.
– Resultatet för Life at Home-rapporten är lika viktigt för IKEA varje år. Det hjälper oss att förverkliga vår vision om en bättre vardag för de många människorna. Därför är vi så glada över att få samarbeta med Annie Leibovitz, en sann banbrytande konstnär, som riktar sin ikoniska kameralins mot livet som levs hemma men som vi inte alltid får se, och på de röster som vi inte alltid hör. Vi ser fram emot att få arbeta med henne under 2023 samtidigt som vi hoppas engagera nästa generations av artister, säger Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka Group.
Läs hela rapporten här:https://lifeathome.ikea.com/
IKEA Life at Home-rapporten:
IKEA Life at Home Report är ett av de största forskningsprojekten i sitt slag som vi genomfört sedan 2014. Den involverar kvalitativ och kvantitativ forskning om åsikter, behov och drömmar hos människor över hela världen. Forskningsmetodiken inkluderar alltid hembesök och en nationellt representativ undersökning, och IKEA arbetar med forskningsbyråer i världsklass för att säkerställa att datainsamlingen är representativ.
För den senaste upplagan mötte IKEA mer än 37 000 personer i 37 länder. Du hittar alla utgåvor av IKEA Life at Home Report på den dedikerade webbplatsen: https://lifeathome.ikea.com/
IKEA Life at Home Report är utvecklad och publicerad av Ingka Group.
Bilder
Om
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Årets Kock-vinnaren Jessie Sommarström utvecklar ny rätt tillsammans med IKEA Sverige22.4.2024 08:01:57 CEST | Pressmeddelande
IKEA ser en ökad efterfrågan på växtbaserade rätter. Nu har Jessie Sommarström, vinnare av Årets Kock 2022, tagit fram en modern version av den klassiska pannbiffen som IKEA Sverige nu börjar sälja. Pannbiffen, som består av kött och färs på hela, svenskodlade baljväxter, börjar serveras den 14 maj.
IKEA visar POÄNG fåtölj och KLIPPAN soffa på Milan Design Week 202415.4.2024 12:02:28 CEST | Pressmeddelande
Som en av höjdpunkterna på Milan Design Week 2024 presenterar IKEA de uppdaterade designerna av de ikoniska bästsäljarna - KLIPPAN soffa och POÄNG fåtölj. Dessa är de senaste tillskotten till kollektionen Nytillverkad, som blandar klassisk design med moderna inslag.
IKEA lanserar BRÄNNBOLL – en game-changer för gaming i hela hemmet15.4.2024 12:01:15 CEST | Pressmeddelande
IKEA lanserar kollektionen BRÄNNBOLL, inspirerad av de föränderliga och varierande behoven hos gamers och de som lever med dem. Kollektionen innehåller tjugo mångsidiga produkter som hjälper gamers att skapa en bekväm och engagerande miljö när spelet är igång – och som smälter in i hemmet när spelet är avstängt.
IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande
Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.
IKEA vill hitta Sveriges värsta garderob14.3.2024 09:20:05 CET | Pressmeddelande
Använder du en stol som garderob? Eller golvet? Eller har du bara sådan oordning i din garderob att du aldrig hittar kläderna du letar efter? Rasar kläderna ut över dig när du öppnar garderobsdörren? Nu letar IKEA Sverige efter Sveriges värsta garderob, där vinnaren belönas med en komplett PAX garderobslösning planerad tillsammans med en av våra garderobsspecialister.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum