IKEA tar digitala kliv framåt med ny app

Nu öppnar IKEA sitt minsta varuhus någonsin – i form av en app, som med nya sätt att utforska sortimentet bjuder på massor av inspiration och gör det betydligt enklare att handla hos IKEA.

Appen riktar sig till alla IKEAs kunder och har ett stort fokus på personaliserade upplevelser och engagerande innehåll. Utseendet liknar ett sociala medier-flöde, där du kan bläddra bland produkter och få inredningsinspiration till hemmet, anpassat efter smak och preferens. I appen kan du även förbereda inför varuhusbesök genom inköpslistor med favoritmarkerade produkter, eller göra köp direkt i mobilen. Appen kommer att utvecklas över tid med nya användbara funktioner och tekniska lösningar.

-       Vår ambition är att skapa enkla och fantastiska digitala upplevelser som våra kunder vill ha. Då måste allt vårt innehåll vara spännande och intressant. Lanseringen av appen är ett oerhört viktigt steg i att ännu bättre kunna möta våra kunder online, säger Mikael Andersson, Digital Manager, IKEA Sverige.

Idag sker 75% av alla onlinebesök till IKEA via mobila enheter. För att bli ännu mer tillgängliga befinner sig IKEA sedan en tid tillbaka i en stor digital förändringsresa. Detta har inneburit utveckling av nya kanaler, innovativa butiksformat och digitala plattformar. Lanseringen av appen är ett viktigt steg i den utvecklingen.

-       Det ska vara lika enkelt och smidigt att handla hos oss – när, var och hur du än föredrar att göra det. Vi försöker hela tiden förenkla och förbättra upplevelsen för våra kunder när de besöker oss online, men tittar också på nya sätt att kombinera den fysiska upplevelsen i våra varuhus med den digitala, säger Mikael Andersson.

Under de senaste månaderna har IKEA kraftigt ökat sin e-handel – jämfört med samma period förra året har försäljningen online ökat med 200 procent. Lanseringen av appen, tillsammans med det snabba arbete som gjorts för att anpassa sig till det ökade volymerna, skapar bra förutsättningar för att fortsatt möta nya högre nivåer.

Appen går att ladda ner på Apple Store och Google Play Store. På de marknader där den tidigare lanserats har den redan uppnått 4,9 miljoner nedladdningar hittills.

Mikael Andersson, Digital Manager, IKEA Sverige

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Ingka Group ökar sina hållbarhetsinvesteringar med över 6 miljarder kronor under hela kommande år2.9.2020 16:04:09 CESTPressmeddelande

Ingka Group kommer att öka sina investeringar med syfte att nå IKEA:s övergripande mål att bli klimatpositivt till år 2030*. Under kommande 12 månader har koncernen åtagit sig att investera cirka 6 miljarder kronor i företag, lösningar och i den egna verksamheten, vilket innebär att den totala summan för investeringar i hållbarhet uppgår till 3,8 miljarder euro – närmare 40 miljarder kronor.

Lek, visa upp och lek om igen: IKEA och LEGO Group lanserar kreativ lösning som förenar lek och förvaring27.8.2020 09:00:15 CESTPressmeddelande

Idag kan IKEA of Sweden AB och LEGO Group avslöja resultatet av sitt samarbete. De två varumärkena har slagit sina påsar ihop för att skapa en lekfull förvaringslösning, BYGGLEK. BYGGLEK består av en serie förvaringslådor med LEGO® knoppar och en uppsättning specialgjorda klossar som uppmuntrar till lek och gör förvaringen i hemmet lite roligare. BYGGLEK säljs i alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se från och med den 1 oktober 2020.