Inera ökar kapacitet i tjänsten Video- och distansmöte

Samhället har på kort tid ställt om och anpassat arbetssätt från fysiskt till digitalt via video och distansmöten. I regioner och kommuner ökar användningen av tjänsten Video- och distansmöten för olika verksamheter, för kontakt med invånarna och för förvaltning. För att möta de större behoven ökar nu Inera kapacitet i tjänsten, så att fler kan ha videomöte samtidigt.

-  Vi kan se att tjänsten används mer, längre och för fler personer inom fler områden i t ex vård och omsorg, skolan, socialtjänsten i möte mellan läkare och patient, lärare och elev eller handläggare och klient. Tjänsten används också i videomöten som kräver sekretess och identifiering som juridisk rådgivning, upphandlingar, bygglovshantering och politiska beredningar som nämndmöten. säger Dan Bergvall chef för Ineras avdelning Infrastruktur.

Tjänsten Video- och distansmöte etablerades 2008, är nationell och används gemensamt av regioner och kommuner. I tjänsten finns funktioner för videomöte utan egen videoutrustning. Inom kort erbjuds även säker inloggning med både Bank-id och SITHS-kort, vilket är efterfrågat.
-             Tjänsten Video- och distansmöte hjälper till att driva arbetet med gemensamma standarder, krav på kvalitet och säkerhet framåt. Med gemensamma system behöver inte organisationer bygga egna dyra videomiljöer som riskerar att försvåra kommunikation över organisationsgränser, säger Dan Bergvall.

För mer information:
chef avdelning Infrastruktur; dan.bergvall@inera.se, tel: 072-571 78 19
tf pressansvarig: lena.ivo@inera.se, tel 070-547 00 03

Hornsgatan 20

Växel: 0771-25 10 10https://www.inera.se/

Inera ägs av SKR Företag, regioner och kommuner. Inera koordinerar och utvecklar gemensamma digitala lösningar till nytta för invånare, medarbetare och beslutsfattare.