Inera ökar kapacitet i tjänsten Video- och distansmöte

Samhället har på kort tid ställt om och anpassat arbetssätt från fysiskt till digitalt via video och distansmöten. I regioner och kommuner ökar användningen av tjänsten Video- och distansmöten för olika verksamheter, för kontakt med invånarna och för förvaltning. För att möta de större behoven ökar nu Inera kapacitet i tjänsten, så att fler kan ha videomöte samtidigt.

-  Vi kan se att tjänsten används mer, längre och för fler personer inom fler områden i t ex vård och omsorg, skolan, socialtjänsten i möte mellan läkare och patient, lärare och elev eller handläggare och klient. Tjänsten används också i videomöten som kräver sekretess och identifiering som juridisk rådgivning, upphandlingar, bygglovshantering och politiska beredningar som nämndmöten. säger Dan Bergvall chef för Ineras avdelning Infrastruktur.

Tjänsten Video- och distansmöte etablerades 2008, är nationell och används gemensamt av regioner och kommuner. I tjänsten finns funktioner för videomöte utan egen videoutrustning. Inom kort erbjuds även säker inloggning med både Bank-id och SITHS-kort, vilket är efterfrågat.
-             Tjänsten Video- och distansmöte hjälper till att driva arbetet med gemensamma standarder, krav på kvalitet och säkerhet framåt. Med gemensamma system behöver inte organisationer bygga egna dyra videomiljöer som riskerar att försvåra kommunikation över organisationsgränser, säger Dan Bergvall.

För mer information:
chef avdelning Infrastruktur; dan.bergvall@inera.se, tel: 072-571 78 19
tf pressansvarig: lena.ivo@inera.se, tel 070-547 00 03

Inera ägs av SKR Företag, regioner och kommuner. Inera koordinerar och utvecklar gemensamma digitala lösningar till nytta för invånare, medarbetare och beslutsfattare.

Digital utveckling för hela Sveriges vård i 1177 Vårdguiden24.6.2020 08:30:42 CESTPressmeddelande

Smittspridningen av covid-19 har ökat takten i vårdens digitalisering, med nya nationella och regionala lösningar. Inom ramen för överenskommelsen mellan SKR och regeringen om God och nära vård har Inera på kort tid utvecklat nya funktioner i 1177 Vårdguiden. När behovet av provtagning för covid-19 ökade veckorna innan midsommar skruvades utvecklingstakten upp ytterligare. Ett par dagar efter lansering hade mer än 100 000 stockholmare beställt provtagningar via 1177 Vårdguiden och stora delar av landet är på gång att använda den möjligheten.

Kommuner visar journalinformation via 1177 Vårdguiden11.6.2020 15:00:00 CESTPressmeddelande

E-tjänsten Journalen gör det möjligt för invånarna att läsa journalinformation från hälso- och sjukvård och tandvård, via nätet och genom inloggning i 1177 Vårdguiden. Anteckningar från vårdbesök, information om vaccinationer, remisser, diagnoser, tandvård, läkemedel och provresultat har tidigare funnits tillgängliga via tjänsten Journalen som används av alla regioner. Nu har även kommunerna bestämt att låta invånare att ta del av sin kommunala journalinformation via 1177 Vårdguiden. Först ut är Västerås stad och kommunerna i Jönköpings län.

Digitalt möte – ny och kraftfull produkt för video- och distansmöten i kommuner och regioner3.6.2020 09:57:41 CESTPressmeddelande

Samhället har på kort tid ställt om och anpassat arbetssätt från fysiskt till digitalt via video och distansmöten. I regioner och kommuner har behoven ökat radikalt i olika verksamheter. För att möta de större behoven har Inera och SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) på kort tid nu utvecklat den nya tjänsten Digitalt möte, inom tjänsten Video- och distansmöte. Digitalt möte skapar nytta för kommuner och regioner, eftersom det blir både säkrare och enklare att använda videomöten för kontakt med invånare och för förvaltning.