Infrastrukturskulden riskerar industrins konkurrenskraft

För Sverige handlar infrastrukturbeslut om att säkra omfattande exportvärden genom att skapa förutsättningar för effektiva, robusta och hållbara transporter och samtidigt möta behovet av ökad kapacitet. För järn- och stålindustrin – som exporterar merparten av produktionen till omkring 150 länder – är fungerande infrastruktur avgörande för att företagen ska kunna konkurrera globalt.
Nationellt sett är järn- och stålindustrin en mycket stor köpare av transporttjänster på lastbil, järnväg och fartyg. Stålexporten transporteras främst med tåg och fartyg. Även vissa insatsvaror importeras sjövägen eller på järnväg. Därtill kommer transporter mellan olika produktionsanläggningar inom landet som huvudsakligen sker med lastbil eller tåg.
– Sverige är en liten, öppen och handelsberoende ekonomi där mycket stora exportvärden kommer från basindustrin. Infrastruktur och transporter måste fungera i hela Sverige och inte minst på vägar och järnvägar från våra verksamheter utanför storstadsregionerna och med långa avstånd till marknaden, säger Mathias Ternell, handelspolitisk direktör på Jernkontoret.
Hela exportkedjan måste fungera för att varorna ska komma fram till slutkunden samtidigt som importen av nödvändiga insatsvaror måste kunna tas emot friktionsfritt. Denna effektiva logistik med ett väloljat samspel mellan de olika transportslagen bygger i grunden på en väl fungerande infrastruktur av hög kvalitet. Men infrastrukturskulden riskerar industrins konkurrenskraft.
– Även om anslagen för infrastruktur ökar kommer det eftersatta underhållet att öka ytterligare eftersom anläggningarna inte underhålls i den takt som krävs. Om inte underhåll och investeringar i befintlig infrastruktur prioriteras högre riskerar infrastrukturskulden att skada järn- och stålindustrins konkurrenskraft, säger Mathias Ternell.
Trafikverket ska redovisa en samlad underhållsplan som ska omfatta minst fyra år och uppdateras löpande. Jernkontoret föreslår att underhållsplanens längd bör omfatta minst tolv år, det vill säga samma som den förslagna planperioden och helst längre, i syfte att eliminera underhållsskulden.
Den exportinriktade järn- och stålindustrin är starkt beroende av sjöfarten. Jernkontoret vill därför se en långsiktig finansiering av anskaffning och drift av isbrytare.
– De omfattande investeringarna som sker i järn- och stålindustrin i norra Sverige förstärker behovet av nya isbrytare för att säkra transporten av ökade godsmängder till och från hamnarna under hela året, avslutar Mathias Ternell.
Jernkontorets samtliga synpunkter finns i remissvaret från den 16 mars.
Nyckelord
Kontakter
Mathias TernellHandelspolitisk direktör
Tel:08 679 17 20mathias.ternell@jernkontoret.seMaja BoströmKommunikationsdirektör
Tel:073 046 82 68maja.bostrom@jernkontoret.seBilder


Om
Om Jernkontoret
Jernkontoret är den svenska järn- och stålindustrins branschorganisation. Organisationen grundades 1747 och ägs sedan dess av de svenska järn- och stålföretagen. Jernkontoret företräder järn- och stålindustrin i frågor som berör handelspolitik, forskning och utbildning, standardisering, energi, miljö och hållbarhet samt transportfrågor. Jernkontoret leder den gemensamma nordiska stålforskningen. Dessutom utarbetar Jernkontoret branschstatistik och bedriver bergshistorisk forskning.
Hantering av personuppgifter
Du har rätt att när som helst avregistrera dig från våra utskick och/eller radera dina personuppgifter i våra register. Du kan läsa om dina rättigheter och om hur Jernkontoret hanterar dina personuppgifter på jernkontoret.se/dataskydd.
Följ Jernkontoret
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Jernkontoret
Dags att nominera kvinnliga förebilder inom gruv- och stålindustrin!3.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det dags att nominera till 40 över 40 – Sveriges tyngsta lista som firar fem år. Jernkontoret, Svemin, Industriarbetsgivarna och nätverket Women in Mining söker nu yrkesskickliga och erfarna kvinnor över 40 år som med sin kompetens och erfarenhet driver utvecklingen inom gruv- och stålindustrin.
Stiftelsen Kjellberg och Wijkanders fond delar ut medel för första gången på 20 år2.12.2025 14:41:36 CET | Pressmeddelande
Efter ett uppehåll sedan 2005 delar nu Stiftelsen Kjellberg och Wijkanders understödsfond åter ut stöd till behövande Karlskoga-bor. Det första stödet når mottagare i december månad.
Stålproduktionen minskade i oktober21.11.2025 09:46:12 CET | Pressmeddelande
Enligt uppgifter från Jernkontoret minskade Sveriges råstålsproduktion i oktober med 8,5 procent jämfört med samma månad förra året.
Jernkontoret medverkar i podden ”Arkeologi & Historia”11.11.2025 09:44:20 CET | Pressmeddelande
Jernkontorets bergshistoriska expert Catarina Karlsson medverkar i två av fyra temaavsnitt om järn i Lena Königs populära podd ”Arkeologi & Historia”. Avsnitten belyser järnhanteringens historia i Västmanland, mer specifikt vid Dunshammar och Lapphyttan. Det första avsnittet släpps idag.
Stålproduktionen minskade i september23.10.2025 11:34:16 CEST | Pressmeddelande
Enligt uppgifter från Jernkontoret minskade Sveriges råstålsproduktion i september med 11,0 procent jämfört med samma månad förra året. Minskningen förklaras till stor del av underhållsstopp under september månad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
