MHFMHF

Ingen mer familj ska behöva förlora ett barn – vi måste få stopp på rattfylleriet

Än en gång har det allra värsta hänt. En 11-årig pojke omkom när han blev påkörd av en drograttfyllerist i Märsta den 7 juni. MHF och MADD kräver att våra beslutsfattare sätter in insatser mot rattfylleriet – så att inte fler familjer behöver förlora ett barn.
Än en gång har det allra värsta hänt. En 11-årig pojke omkom när han blev påkörd av en drograttfyllerist i Märsta den 7 juni. Foto: MostPhotos

Den 7 juni i Märsta blev en pojke som var ute och cyklade påkörd av en drograttfyllerist. Pojken avled senare av sina skador. En man i 25-årsåldern greps misstänkt för grov vårdslöshet i trafik, drograttfylleri och vållande till annans död.

MADD Sweden är ett nätverk för rattfylleridrabbade. MHF (Motorförarnas helnykterhetsförbund) arbetar för att ingen ska dö eller skadas av rattfylleri.

Den 7 juni inträffade den fruktansvärda tragedin – en 11-årig pojke miste livet efter att han blivit påkörd av en drograttfyllerist.

– Än en gång drabbas en familj och förlorar ett barn på grund av onykter körning, i det här fallet drograttfylleri, säger Lars Olov Sjöström, sakkunnig trafiksäkerhet för MHF.
– Det kommer nu att bli ännu viktigare att samhället arbetar med att förebygga och stoppa alkohol och droger i trafiken.

Under 2022 omkom 56 personer i alkohol- och drogrelaterade trafikolyckor i Sverige. Det visar Trafikverkets djupstudier. Det betyder att 25 procent av alla som dödades på vägarna förra året förolyckades på grund av rattfylleri. Ett 20-tal personer skadas svårt varje vecka till följd av rattfylleriolyckor.

– Det är viktigt att våra beslutsfattare tar tag i rattfylleriet, som är ett allvarligt samhällsproblem, säger Lars Olov Sjöström.
– Efter den tragiska dödsolyckan i Märsta, ska inte fler familjer behöva drabbas och förlora ett barn. Det här får inte hända igen.

MHF och MADD arbetar för att ingen människa ska behöva drabbas av rattfylleriets fruktansvärda konsekvenser.

Inget barn ska behöva dö eller skadas för livet för att en förare väljer att köra alkohol- eller drogpåverkad. Ingen familj ska behöva mista sitt barn eller någon annan familjemedlem till följd av rattfylleri.

MADD är världens största frivilligorganisation mot rattfylleri. MADD (Mothers Against Drunk Driving) startade i USA 1980 av en förtvivlad mamma som just mist sin trettonåriga dotter på grund av en rattfyllerist. Hon demonstrerade med plakat utanför Vita Huset i Washington.

Sedan 1980 har organisationen vuxit till mer än tre miljoner medlemmar. MHF tecknade redan 2003 ett samarbetsavtal med MADD, om det första MADD-näverket i Europa.

Lars Olov Sjöström
sakkunning trafiksäkerhet MHF
lars.olov.sjostrom@mhf.se

Mats Sjöö
MADD Sweden
mats.sjoo@mhf.se

www.madd.se

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. MHF är en ideell medlemsorganisation och har lokalavdelningar i hela landet.