Inkludering i fokus med föräldramöte på arabiska under årets Future Skills

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co arbetar med inkludering och kompetensförsörjning och har därför valt att stötta årets Future Skills nya satsning – ett föräldramöte på arabiska.

Gymnasiedagarna och Future Skills startade idag, den 9 oktober, på Svenska Mässan. Mer än 18 900 grundskolelever hade redan förbokat besök och bland alla besökare är föräldrarna en stor och viktig målgrupp. Därför arrangeras under dagarna fyra stora informativa föräldramöten varav ett på arabiska.

Den 11 oktober kl.16.00 äger föräldramötet på arabiska rum på stora scenen. Det är första gången att ett av föräldramöten under Future Skills hålls på arabiska. Syftet med det är att nå en viktig målgrupp som tidigare inte har tagit sig till Gymnasiedagarna på grund av språket. Under mötet får de information om gymnasievalet, om de olika programmen som finns i Göteborgsregionen samt en bild av den svenska arbetsmarknaden. Den 11 oktober genomförs även andra aktiviteter som riktar sig mot vuxna sfi-studenter och nya i Sverige.

− Efter svenska är arabiska ett av de mest talade modersmålen i Göteborg. I år satsar vi extra mycket på att mässan ska vara tillgänglig för alla, även de som är nya med svenskan, därför kör vi ett av våra föräldramöten på arabiska.  Näringslivsgruppen på Göteborg & Co möjliggjorde detta genom att stötta det här pilotinitiativet. Vi hoppas att vi har nått fler än förra året med hjälp av den extra satsning vi har gjort och att initiativet uppskattas, säger Lena Sjöstrand, projektledare för Future Skills på Göteborgsregionen.

Fakta om Gymnasiedagarna och Future Skills

• Gymnasiedagarna och Future Skills är en årlig informations- och vägledningsmässa och Göteborgsregionens mötesplats för blivande gymnasieelever, utbildningsanordnare och representanter för arbetslivet.
  • 2017 hade Future Skills 28 000 besökare.
  • Nya i Sverige kan utnyttja hjälp med svenskan och stöd från en språkguide under besöket.
  • Sammanlagt finns över 40 företag och branscher på Future Skills.
  • Gymnasiedagarna arrangeras av Göteborgsregionen (GR). Future Skills är ett samarbete mellan GR, Business Region Göteborg, Västra Götalandsregionen, Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Arbetsförmedlingen.
  • Mer information på www.gymnasiedagarna.se

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.

Lena Sjöstrand, Göteborgsregionen (GR), 070-761 52 12, lena.sjostrand@goteborgsregionen.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

BonnierHoops avslutar sin sommarlovssuccé med basket och spoken-word final på Bokmässan27.9.2018 07:00Pressmeddelande

Efter tre år av lyckat integrationsarbete på Kista torg i Stockholm exporterades sommarlovsprojekt BonnierHoops till Göteborg. Streetbasketplanen där basket och kultur delar planhalva, arrangerades för första gången i Biskopsgården under hela sommarlovet. Nu flyttar planen in på Bokmässan 27–30 september för att uppmärksamma satsningen på ökad läsförståelse i utsatta områden.

Gothenburg selected for World Master Athletics Championships 20228.9.2018 17:34Pressmeddelande

Gothenburg will host World Master Athletics Championships in 2022, a decision that was made today during the ongoing championships in Málaga, Spain. The two other candidates were Tampere, Finland, and L’Aguila, Italy. Representatives from Swedish Athletics, Gothenburg Athletics and the city of Gothenburg received the news down in Málaga, where a conference on future championship organizers was held, during the championships.