Innovatörer av havrebaserade livsmedel tilldelas Polhemspriset

Rickard Öste och Angeliki Triantafyllou har genom sina havrebaserade livsmedel lagt grunden till livsmedelskoncernen Oatly, och visat hur livsmedelsinnovationer kan spridas i världen. Nu belönas de av Sveriges Ingenjörer med landets finaste tekniska utmärkelse och en prissumma på 250 000 kronor.
Polhemsmedaljen/bild: Sveriges Ingenjörer

– Det är en fantastisk ära att få ett pris som så många framstående svenska ingenjörer fått tidigare. Jag är verkligen stolt! säger Rickard Öste, Polhemspristagare 2021.

Redan 1989 inleddes forskningen som ledde fram till en ny sorts havredryck som både kunde drickas och utgöra bas i andra livsmedel. Drycken skapas genom en mältningsprocess där en patenterad enzymblandning bryter ned stärkelsen i en blandning av vatten och havre. Enzymblandningarna styr sötma, fyllighet och konsistens.

– Det är en stor ära att få Polhemspriset. Innovation och nya tekniker är oerhört viktiga för att skapa livsmedel med unika egenskaper och på så sätt tackla de utmaningar som vi står inför globalt, säger Angeliki Triantafyllou, Polhemspristagare 2021.

Rickard Öste betraktas som uppfinnare av havredrycken tillsammans med Angeliki Triantafyllou. Deras samarbete och den avgörande vidareutvecklingen lade grunden till de produkter som i dag finns på marknaden. Innovationerna flyttade de havrebaserade livsmedlen från hälsokosthyllan till den bästa placeringen i våra affärer, till restauranger och till många människors kylskåp. Oatlys produkter säljs i ett 20-tal länder och företaget är sedan våren 2021 noterat på New York-börsen.

– Det som började som ett försök att ge laktosintoleranta en ersättning till mjölk har sedan utvecklats vidare och finns nu på en global marknad. Det visar hur stor potentialen är för innovativa lösningar inom livsmedelsindustrin, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande, Sveriges Ingenjörer.

Rickard Öste har flera patent och ett stort antal forskningsartiklar inom området. Han var tidigare professor i livsmedelskemi vid avdelningen för industriell näringslära vid Lunds universitet. Han har startat flera andra företag och tilldelades bland annat Livsmedelspriset 1996. Rickard Öste delar idag sin tid mellan Lund och Hongkong.

Angeliki Triantafyllou är fil dr i bioteknik och var Oatlys delägare och forskningschef fram till 2016. Hon tilldelades priset som Årets Innovatör 2012 i Landskrona. Hon står för ett flertal patent inom området från 1998 fram till i dag. Hon bor nu i Grekland och på Cypern.

Om Polhemspriset
Sveriges Ingenjörer delar varje år ut Polhemspriset, som är Sveriges äldsta tekniska utmärkelse. Priset delas ut för teknisk innovation på hög nivå eller för en genialisk lösning av ett tekniskt problem. Innovationen ska finnas tillgänglig på den öppna marknaden och vara konkurrenskraftig.

Pristagare belönas med 250 000 kronor och Polhemsmedaljen i guld.

Bland tidigare pristagare märks bl.a. Baltzar von Platen och Carl Munthers för kylskåpet (1925), Håkan Lans för GPS (1995), Petra Wadström för vattenrenaren Solvatten (2013) och Ludvig Strigeus för tekniken bakom Spotify (2020)

Polhemsmedaljen/bild: Sveriges Ingenjörer

I Täby och Nynäshamn väljer flest tjejer teknikprogrammet i Stockholms län14.3.2024 07:37:00 CET | Pressmeddelande

Att få fler tjejer att välja det tekniska programmet är avgörande för att öka söktrycket på ingenjörsutbildningarna. En ny analys från Sveriges Ingenjörer visar att i vissa kommuner väljer inga tjejer teknikprogrammet, medan i andra kommuner är det upp till en tiondel. I Stockholms län har Täby 4,7 procent och Nynäshamn 4,5 jämfört med rikssnittet på 2,6 procent. Se kommunlistan i tabellen nedan.

Storsatsning krävs för att fler tjejer ska välja teknikprogrammet14.3.2024 07:37:00 CET | Pressmeddelande

Att få fler tjejer att välja det tekniska programmet är avgörande för att öka söktrycket på ingenjörsutbildningarna. En ny analys från Sveriges Ingenjörer visar att i vissa kommuner väljer inga tjejer teknikprogrammet, medan i andra kommuner är det upp till en tiondel. Analysen pekar mot den stora betydelsen av geografisk närhet till programmen, förekomsten av förebilder och kommunernas engagemang i tekniksatsningar.

I Stenungsund och på Tjörn väljer flest tjejer teknikprogrammet i Västra Götaland14.3.2024 06:37:00 CET | Pressmeddelande

Att få fler tjejer att välja det tekniska programmet är avgörande för att öka söktrycket på ingenjörsutbildningarna. En ny analys från Sveriges Ingenjörer visar att i vissa kommuner väljer inga tjejer teknikprogrammet, medan i andra kommuner är det upp till en tiondel. I Västra Götaland har Stenungsund 7,5 procent och Tjörn 7,3 jämfört med rikssnittet på 2,6 procent. Se kommuntabellen nedan.