Inreseförbud kan stoppa världscup och kvalmatcher

Idrottsutövare, ledare, domare och funktionärer som kommer till Sveriges internationella idrottsevenemang på elitnivå ska omfattas av undantag för inreseförbud. Det anser Riksidrottsförbundet som idag också skickat in synpunkter till regeringen.

Det handlar om professionell idrott och måste vara lika angeläget som andra verksamheter. Dessa personer borde bedömas utföra nödvändiga funktioner för Sverige på samma sätt som undantaget gäller för andra verksamheter. Idrotten har kunnat visa på det stora ansvar vi är beredda att ta och de rigorösa och långtgående protokoll som etablerats för elitidrott för att minska smittspridning, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Enligt förordningen (2020:127) om tillfälligt inreseförbud till Sverige har regeringen beslutat att tillfälligt förbjuda icke nödvändiga resor till Sverige från andra länder än EU-länder, Storbritannien, Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz. I förordningen har tagits in vissa undantag.

Förordningen och dess tillämpning medger inte inresa för elitidrottare, ledare, domare eller funktionärer som är en förutsättning för internationella idrottsevenemang på elitnivå såsom världscup, VM, EM eller motsvarande.

Det ställer till stora problem för svenska specialidrottsförbund som ska ha världscuper, matcher och turneringar för internationell elit i Sverige. Regeringen bör snarast förtydliga att undantaget också ska omfatta idrottare, ledare, domare och andra nödvändiga funktionärer vid internationella tävlingar, säger Björn Eriksson.

Nedan följer några exempel på internationella idrottsevenemang i Sverige påverkas kraftigt i sin planering och genomförande. Några av dessa genomförs redan i oktober.

· Basketbollförbundet, EM-kvalmatcher, dam och herr.

· Bordtennisförbundet, Swedish Open (SOC) och landskamper.

· Fotbollförbundet, landskamper för herr och U21-herr.

· Ishockeyförbundet, turneringar för herr, dam och U20 herr och U18 dam.

· Konståkningsförbundet, VM.

· Simförbundet, Malmsten Swim Open.

· Skidförbundet, världscuptävlingar i längd och alpint.

· Skidskytteförbundet, världscup.

Här kan du läsa den framställan som Riksidrottsförbundet idag skickat till regeringen gällande inreseförbud och internationella idrottsevenemang. (länk)

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

59 idrottsföreningar i Örebro län får ta del av kompensationsstöd20.11.2020 15:03:00 CETPressmeddelande

59 idrottsföreningarna i Örebro län har beviljats stöd på tillsammans totalt 4 637 000 kronor för perioden juli till september 2020. Utöver detta kommer elitföreningarna ta del stöd direkt från sitt specialförbund. – Vi är glada över att kunna förmedla det här stödet som en hjälp för föreningar att överleva och kunna fortsätta erbjuda idrottsaktiviteter till framförallt barn och unga, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.