Inrikesflygbolaget BRA fortsätter minska sina fossila utsläpp: ner 10 % år 2019

Flygbolaget BRA som har en 30-procentig marknadsandel av det svenska inrikesflyget, redovisar nu att bolagets utsläpp för 2019 ser ut att hamna på totalt 170 000 ton CO2, vilket är en minskning med 10 % från helåret 2018.

Utsläppsminskningen för helåret 2019 beror på främst tre ting: minskad bränsleförbrukning genom moderna propellerflygplan med bränsleeffektiva motorer, färre inrikes flygresenärer som inneburit nedläggning av flyglinjer (Sundsvall-Göteborg, Jönköping-Stockholm, Malmö-Helsingfors) och färre avgångar på några utvalda flyglinjer samt att allt fler resenärer väljer biobränsle.

Andelen resenärer som väljer fossilfritt och palmoljefritt biobränsle med BRA har ökat med ca 60 % de första tio månaderna år 2019 jämfört med 2018.

BRA arbetar aktivt för att öka andelen biobränsle och för att få igång svensk biobränsleproduktion. Biobränslet som BRA använder idag, produceras i Finland av fossilfria och palmoljefria råvaror.

-          BRA är medlem i Fossilfritt Sverige och arbetar för att stimulera efterfrågan på biobränsle, något som vi hoppas ska resultera i storskalig produktion av hållbart biobränsle i vårt närområde, berättar Anna Soltorp, hållbarhetschef på BRA.

-          Det är viktigt att vi får igång produktionen nu. I Sverige har vi lämplig råvara i form av restprodukter från skogsindustrin. Låt oss ta vara på den och göra ett fossilfritt inrikesflyg möjligt”, uppmanar Anna.

Ökat antal resenärer och minskade utsläpp

Även om inrikesflygandet minskat det senaste året, väntar sig Transportstyrelsen en ökning av passagerartalen fram till år 2025 med en fortsatt minskning av utsläppen.

I sin höstprognos (sept-19) skriver Transportstyrelsen att ”Trots att antalet passagerare väntas öka med närmare 16 % mellan 2017 och 2025, beräknas flygtrafikens nettoutsläpp av koldioxid att vara 14 % lägre 2025 jämfört med 2017.”

Inrikesflyget står för 0,9 % av Sveriges nationella utsläpp av koldioxid enligt Naturvårdsverket.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.