Inrikesflygbolaget BRA fortsätter minska sina fossila utsläpp: ner 10 % år 2019

Flygbolaget BRA som har en 30-procentig marknadsandel av det svenska inrikesflyget, redovisar nu att bolagets utsläpp för 2019 ser ut att hamna på totalt 170 000 ton CO2, vilket är en minskning med 10 % från helåret 2018.

Utsläppsminskningen för helåret 2019 beror på främst tre ting: minskad bränsleförbrukning genom moderna propellerflygplan med bränsleeffektiva motorer, färre inrikes flygresenärer som inneburit nedläggning av flyglinjer (Sundsvall-Göteborg, Jönköping-Stockholm, Malmö-Helsingfors) och färre avgångar på några utvalda flyglinjer samt att allt fler resenärer väljer biobränsle.

Andelen resenärer som väljer fossilfritt och palmoljefritt biobränsle med BRA har ökat med ca 60 % de första tio månaderna år 2019 jämfört med 2018.

BRA arbetar aktivt för att öka andelen biobränsle och för att få igång svensk biobränsleproduktion. Biobränslet som BRA använder idag, produceras i Finland av fossilfria och palmoljefria råvaror.

-          BRA är medlem i Fossilfritt Sverige och arbetar för att stimulera efterfrågan på biobränsle, något som vi hoppas ska resultera i storskalig produktion av hållbart biobränsle i vårt närområde, berättar Anna Soltorp, hållbarhetschef på BRA.

-          Det är viktigt att vi får igång produktionen nu. I Sverige har vi lämplig råvara i form av restprodukter från skogsindustrin. Låt oss ta vara på den och göra ett fossilfritt inrikesflyg möjligt”, uppmanar Anna.

Ökat antal resenärer och minskade utsläpp

Även om inrikesflygandet minskat det senaste året, väntar sig Transportstyrelsen en ökning av passagerartalen fram till år 2025 med en fortsatt minskning av utsläppen.

I sin höstprognos (sept-19) skriver Transportstyrelsen att ”Trots att antalet passagerare väntas öka med närmare 16 % mellan 2017 och 2025, beräknas flygtrafikens nettoutsläpp av koldioxid att vara 14 % lägre 2025 jämfört med 2017.”

Inrikesflyget står för 0,9 % av Sveriges nationella utsläpp av koldioxid enligt Naturvårdsverket.

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.