Insurello tar in ytterligare 75 miljoner kronor för internationell expansion - Schibsted bland investerarna

Insurello, som hjälper konsumenter att få rätt ersättning från försäkringsbolag, tar in ytterligare 75 miljoner kronor i en investeringsrunda, ledd av Inventure med Schibsted som co-lead. Även Luminar Ventures fortsätter att investera i bolaget. De nya storinvesteringarna kommer efter Insurellos förvärv av Ifdelayed som hjälper privatpersoner att få rätt mot flygbolag vid förseningar, och ska nu bana väg för en internationell expansion.

Insurello ledningsgrupp
Insurello är en uppstickare inom försäkringsbranschen med en digital tjänst som hjälper konsumenter att hitta okända försäkringar och att få ut den ersättning de har rätt till efter personskada. Bolaget har sedan starten 2016 blivit utsett till ett av världens hundra främsta Insurtech-bolag och har under det senaste året dubblat personalstyrkan, som nu uppgår till över 70 personer. Totalt har bolaget hanterat över 85 000 ärenden och betalat ut över 75 miljoner kronor i ersättning till konsumenter.

– Intresset för Insurello har varit stort och nu fortsätter vi att automatisera tjänsten samtidigt som vi kommer att expandera ordentligt. Vi vet att mörkertalet är stort ute i Europa och vi kämpar för att alla ska få rätt ersättning, oavsett tidigare erfarenhet, kunskap eller bakgrund. Ingen ska behöva gå miste om försäkringspengar den har rätt till, säger Marcus Janback, grundare och VD för Insurello.

I Sverige drabbas ca 600 000 människor av personskador varje år, men många får inte ut den ersättning de är berättigade till. Det beror främst på att ärendena kan vara krångliga att driva och att många ofta täcks av försäkringar de inte känner till. Samma problematik finns vid försenade flyg, vilket ligger bakom Insurellos nyligen genomförda förvärv av konsumenträttsföretaget Ifdelayed.

– Insurello är ett av få bolag som växer trots oroliga tider och vi investerar dels i en automatiserad produkt som löser ett tydligt problem för kunden, men framförallt i ett imponerande team som nu kan ta Insurello ut på nya marknader i Europa. Visionen att ge rätt ersättning till alla är något vi gärna vill vara del av, säger Linus Dahg, Partner på Inventure som bland annat tidigare investerat i Swappie och Omocom.

– Insurello stärker människors möjligheter till hjälp i en ofta utsatt situation. Med tydliga synergier med Schibsteds ekosystem kan vår investering hjälpa ännu fler människor samtidigt som det stärker bolaget framåt, säger Dan Ouchterlony, investment manager på Schibsted.

– Marcus har skapat ett värdeskapande bolag som överlevererat på alla fronter sedan dag ett. I och med den här investeringen kan Insurello ta ännu ett kliv framåt mot att digitalisera försäkringsbranschen och hjälpa ännu fler konsumenter, säger Jacob Key, General Partner på Luminar Ventures.

I Insurellos styrelse sitter Niclas Ward, tidigare vd på Trygg Hansa, han kommenterar möjligheten att expandera internationellt.

– Jag tror definitivt på att Insurellos automatiserade hantering av ärenden inte bara kommer att älskas av kunderna utan också uppskattas av försäkringsbolagen runt om i Europa, säger Niclas Ward.

Totalt har Insurello nu tagit in över 100 miljoner kronor och förutom Inventure, Schibsted Growth och Luminar Ventures har även DHS Ventures och Wave Ventures tidigare satsat på bolaget.

För mer information kontakta: Marcus Almén: press@insurello.se

Om Insurello
Insurello är en konsumenttjänst som hjälper privatpersoner att få de försäkringsersättningar de har rätt till. Genom digitala lösningar och kunniga medarbetare kan Insurello hitta alla de försäkringar man täcks av och se till att konsumenter får den ersättning de har rätt till efter ett olycksfall. Insurello har sedan starten 2016 hanterat över 85 000 ärenden och hjälpt konsumenter att få ut 75 MSEK i ersättning. Under 2020 förvärvade bolaget konsumenträttföretaget Ifdelayed.com som hjälper konsumenter med ersättning efter försenade flyg.

Insurello ledningsgrupp
Dan Ouchterlony, investment manager, Schibsted

Schibsted Marketing Services: “Vi ska bli bäst på B2B-kommunikation”20.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den nya marknadsavdelningen på Schibsteds annonsbolag har en tydlig målsättning, man ska bli bäst i branschen på B2B-kommunikation. Redan i början av året tillsatte man de första medarbetarna och nu lagom till uppöppnande av kontoret är alla på plats. "Det här teamet är efterlängtat och de kommer säkerställa att vår innovativa produktportfölj får bra utrymme i alla våra kanaler", säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services.

Syd växer - Schibsted investerar i ekologiska mensskydd till förmån för utsatta kvinnor3.9.2021 10:08:07 CEST | Pressmeddelande

Företaget SYD som lanserades på internationella kvinnodagen den 8 mars 2021 erbjuder ekologiska mensskydd på prenumeration. Nu investerar Schibsted i bolaget, bland annat som ett led i att verka för ökad jämställdhet och hållbarhet i samhället. I rundan tar SYD in cirka 10 miljoner totalt, där Schibsted står för merparten. Investeringen ska användas till SYDs produktutveckling och marknadsföring.